OTKRIĆE: Naučnici skuvali vodonik za 24 sata

Nov način proizvodnje H2

OTKRIĆE: Naučnici skuvali vodonik za 24 sata

Tech -
U mikroskopskom ekspres loncu na 200 do 300 stepeni Celzijusa kuvaju se aluminijum oksid, voda i mineral olivin

PARIZ - Revolucionarno.Naučnici iz francuskog grada Liona otkrili su novi hemijski recept kojim se ogromne količine vodonika proizvode na do sada najbrži način. Zahvaljujući pronalasku, vodonik će u narednih nekoliko decenija postati novi izvor energije.Do ubrzanog recepta došli su Francuzi sa Univerziteta Klaud Bernard Lion. Naime, u mikroskopskom ekspres loncu veličine vrha olovke na 200 do 300 stepeni Celzijusa, pod pritiskom od dva kilobara, kuvaju se aluminijum-oksid, voda i mineral olivin. Nakon 24 sata, sastojci koji su sve vreme pod pritiskom jednakim onom na dnu najdubljeg okeana reakcijom s mineralom iz vode (H2O) oslobađaju se molekuli H2, odnosno vodonik.Istraživači koji su radili na novom načinu proizvodnje vodonika ostavili su novu napravu upaljenu preko noći, ali su očekivali da se željena reakcija desi za oko mesec dana, a ne 30 puta brže. Na iznenađenje svih naučnika, sad H2 može da se proizvede i do 50 puta brže nego prirodnom „serpentinizacijom“, kojom se olivin pretvara u serpentin, oslobađajući kiseonik.Otkriće je naučnicima pružilo potpuno novi uvid, ne samo u potencijalni izvor energije već i u obilje vrsta živih bića, među kojima i široko rasprostranjeni mikrobi koji se ispod zemljine kore hrane vodonikom u okeanima.

ČINJENICEO vodoniku- Vodonik je najzastupljeniji element u vasioni, ali se na Zemlji javlja u malim količinama (0,9 odsto u gornjim slojevima).- Na Zemlji ga ima uglavnom u obliku hemijskih jedinjenja, od kojih je najrasprostranjenija voda.- Ulazi u sastav mnogih bitnih jedinjenja: vode, kiselina, baza i u većinu organskih jedinjenja. Zbog toga je biogeni element.- U slobodnom obliku javlja se u vidu dvoatomnih molekula H2.- Prvi ga je u laboratoriji proizveo Teofrat Bombast fon Hoenhajm mešanjem metala i kiseline, ali nije bio svestan da je eksplozivan gas koji je dobio bio vodonik.- Zvanično, vodonik je 1766. godine otkrio Henri Kevendiš.