SENZACIONALNO OTKRIĆE: Naučnici snimili Veliki prasak!

Astronomi odgonetnuli najveću tajnu svemira

SENZACIONALNO OTKRIĆE: Naučnici snimili Veliki prasak!

Tech -
Sveti gral astronomije: Primordijalni gravitacioni talasi koji su konačno snimljeni dokaz su da se naš univerzum „naduvao“ u deliću sekunde sa veličine manje od atoma na veličinu fudbalske lopte

NJUJORK - Najveće astronomsko otkriće 21. veka!Astronomi su pogledali unazad kroz vreme, skoro do samog početka univerzuma i Velikog praska, i pronašli „sveti gral“ astronomije - dokaz da se svemir u jednom deliću sekunde posle Velikog praska naglo „naduvao“.Koristeći radio-teleskop na Južnom polu američki tim iz NASA otkrio je prve dokaze primordijalnih gravitacionih talasa, „nabore“ u strukturi svemira, koje je ovo prvobitno „naduvavanje“ stvorilo pre oko 13,8 milijardi godina, kad je sve počelo.Kvantni fenomenTeleskop NASA napravio je snimak gravitacionih talasa koji su nastavili da se šire kosmosom nekih 380.000 godina posle Velikog praska, daleko pre stvaranja prvih zvezda, u vremenu dok je materija bila razbacana širom mladog svemira u formi plazme.Naučnici tvrde da činjenica da je „naduvavanje svemira“, koje je kvantni fenomen, stvorilo gravitacione talase demonstrira da gravitacija ima kvantnu prirodu, baš kao sve ostale poznate fundamentalne sile prirode. Dalje, ovo otkriće pruža uvid u interakcije koje oslobađaju daleko više energije od onih dostupnih u bilo kojoj laboratoriji.Na kraju, način na koji je potvrđeno „naduvavanje“ svemira je najdirektniji dokaz postojanja gravitacionih talasa - ključne pretpostavke za Ajnštajnovu opštu teoriju relativiteta.- Ovo je potpuno nov, nezavisan deo kosmološkog dokaza da slika o „naduvavanju“ kosmosa stoji - kaže teoretski fizičar Alan Gat sa MIT, koji je postavio osnove teorije „naduvavanja“ 1980.Gatova ideja od pre 34 godine bila je da se kosmos proširio eksponencijalno za nekoliko desetina bilionitih delova bilionitog dela bilionitog dela sekunde, posle Velikog praska. Za ovo neshvatljivo kratko vreme svemir se „naduvao“ do veličine fudbalske lopte od nečeg što je imalo subatomsku veličinu.Pozadinska radijacijaPri postavci same teorije Gat je najavio i posledicu „naduvavanja“, gravitacione talase koji „kompresuju“ svemir u jednom pravcu, ali „razvlače“ ga u drugom. Ovi talasi su, međutim, preslabi da bi se otkrili direktno, pa su se naučnici poslužili svojevrsnim lukavstvom - izmerili su kako su oni polarizovali „pozadinsku“ kosmičku radijaciju i otkrili ih preko nje.Prema izmerenom signalu, „naduvavanje“ svemira desilo se 10 na minus trideset sedmi sekundi posle Big benga, a temperatura kosmosa je u tom trenutku bila oko 10 na šesnaesti gigaelektronvolti, temperatura na kojoj tri od četiri fundamentalne sile prirode, slaba, jaka i elektromagnetna sila, postaju jedno.Pošto se „naduvavanje“ desilo u carstvu kvantne fizike, pogled u gravitacione talase iz te epohe prvi je dokaz da je gravitacija u svojoj suštini kvantni fenomen, baš kao i tri ostale fundamentalne sile.

MultiverzumiNAŠ UNIVERZUM JE JEDAN OD MNOGIHPronalazak prvobitnih gravitacionih talasa dokazuje i da je naš, vidljivi univerzum samo jedan od mnogih. Potvrda „naduvavanja“, prema onome što sad znaju naučnici, znači da je naš univerzum samo infitenzimalni deo većeg kosmosa, čiji veličina, struktura i sudbina nisu poznati. Dalje, čak i izvan ovog megauniverzuma koji obuhvata naš univerzum, postoji beskonačno mnogo drugih univerzuma, koji se protežu beskonačno.