Mikrobi i metan uništili 90 odsto vrsta na planeti!
Foto: Shutterstock

Izumiranje na Zemlji nije izazvao asteroid

Mikrobi i metan uništili 90 odsto vrsta na planeti!

Tech -
Pre 250 miliona godina mikroorganizmi u okeanima počeli su da ispuštaju opasne gasove, što je prouzrokovalo efekat staklene bašte

VAŠINGTON - Efekat zelene bašte.Najveće masovno izumiranje vrsta na Zemlji, koje se dogodilo pred kraj perioda perm u paleozoiku, nisu izazvali kometa ili asteroid već gasovi koje su ispuštali mikrobi. Naučnici su utvrdili da su pre 250 miliona godina, davno pre nego što su dinosaurusi hodali našom planetom, mikroorganizmi u okeanima počeli da izbacuju metan, koji je 20 puta opasniji od ugljen-dioksida. To je prouzrokovalo efekat staklene bašte i dovelo je do događaja poznatog kao „veliko umiranje“, tokom kojeg je nestalo 90 odsto životinjskih vrsta.KataklizmaDoskora se smatralo da je kataklizmičan događaj izazvao zalutali asteroid, vulkan ili ogromna količina zapaljenog uglja, ali sada se zna da je za masovno izumiranje odgovorna vrsta sićušnih organizama zvanih metanosarcina.Ovi mikrobi nalazili su se u vodama okeana i počeli su da ispuštaju metan u atmosferu, menjajući na taj način hemijske uslove u okeanu i klimatske prilike. Većina životinjskih vrsta - od onih poput puževa i rakova pa do prvih guštera i vodozemaca - nije uspela da se prilagodi.Naučnici su došli do ovih saznanja ispitujući depozite ugljenika, čime su otkrili da je u vreme „velikog umiranja“ bio povišen nivo karbonskih gasova - metana ili ugljen-dioksida. Prilikom vulkanskih erupcija dolazi do brzog porasta koncentracije ugljen-dioksida, ali zatim i do laganog pada.Ispitivanje- Umesto toga, dogodilo se suprotno: došlo je do ubrzanog, kontinuiranog porasta. To ide u prilog teoriji o ekspanziji mikroba. Nagli porast te populacije jedan je od retkih fenomena koji može dovesti do znatnog povećanja ugljen-dioksida - rekao je dr Gregori Furinije, naučnik Tehnološkog instituta Masačusetsa (MIT). Reč je o poprilično alarmantnom otkriću, s obzirom na to da se slični efekti javljaju danas kao posledica globalnog zagrevanja.

„Veliko umiranje“MISTERIOZNA SMRTMasovno izumiranje u permu, koje se dogodilo pre skoro 252 miliona godina, jedna je od najvećih katastrofa usled koje je nestala većina životinjskih vrsta koje su živele u vodi i na kopnu. Donedavno su uzorci koji su doveli do toga bili misterija, a naučnici su pretpostavljali da je do toga došlo zbog pada asteroida ili erupcije vulkana u oblasti današnjeg Sibira.