(VIDEO) VULKANI KOJI IZBACUJU LED: Pogledajte šta je sve otkriveno na Plutonu
Foto: Youtube/screenshot

Nezabeležen fenomen

(VIDEO) VULKANI KOJI IZBACUJU LED: Pogledajte šta je sve otkriveno na Plutonu

Tech -
Naučnici su na površini Plutona otkrili nešto što podseća na “vulkane” koji izbacuju led, što otvara nova pitanja o tome kako je ovaj mali svet i dalje tako geološki aktivan.
Foto:Youtube/screenshot

Otkrića koja su predstavljena na sastanku Američkog astronomskog društva u Merilendu prikazala su Pluton kao daleko komplikovanije nebesko telo, nego što su naučnici mislili.

“Plutonov sistem nas zbunjuje”, rekao je planetolog Alen Stern iz Instituta u Bolderu. On je sa svojim timom radio na "New Horizons" sondi koja je prošla pored Plutona 14. jula ove godine. Fotografije i podaci dobijeni merenjem niza parametara i dalje se šalju na Zemlju. Među 50 izveštaja koje smo dobili od letelice "New Horizons" , najzanimljiviji je onaj koji se tiče dve planine na površini Plutona, od kojih svaka u prečniku ima više od 160 kilometara, a nekoliko kilometara visine. Vrhovi planina su slične kraterima vulkana na Marsu i Zemlji.

Source: NASA launches new Pluto flyover video by ReutersNews on Rumble

“Ništa slično ovome nismo videli van Sunčevog sistema”, rekao je Oliver Vajt, naučnik Ames istraživačkog centra NASA. Naučnici spekulišu da ovi "vulkani" umesto užarene lave izbacuju zamrznutu vodu, ali i druge oblike leda poput azotnog, amonijaka i metana. “Šta god da su ove planine, definitivno su čudne”, rekao je Vajt. "New Horizons" je pronašla i nekoliko dubokih pukotina na površini Plutona, a najduža se proteže na 322 kilometra. “Ovakve pukotine su pokazatelj da je kora trpela velike pritiske i istezanja u istoriji”, kaže Vajt. Naučnici smatraju da je raspad radioaktivnih elemenata u kori Plutona bio izvor toplote za takve oblike transformacije.

(Huffington post)