AKO NE PLATITE FEJSBUKU 120 EVRA GODIŠNJE - NEMATE PRIVATNOST? Meta na udaru kritika zbog uvođenja pretplate
Foto: Kirill KUDRYAVTSEV / AFP / Profimedia

ljudska prava

AKO NE PLATITE FEJSBUKU 120 EVRA GODIŠNJE - NEMATE PRIVATNOST? Meta na udaru kritika zbog uvođenja pretplate

Tech -

Meta želi da platite za privatnost, ali bi time ljudi koji nisu u prilici da plate bili lišeni ovog osnovnog prava. Da li je ovo uopšte legalno?

Evropski organi za sprovođenje zaštite privatnosti trebalo bi da se suprotstave usluzi pretplate bez oglasa Meta platforme koja je pokrenuta u Evropi prošlog novembra jer zahteva od korisnika da plate naknadu da bi osigurali svoju privatnost, model koji će verovatno kopirati druge kompanije, saopštila je grupa od 28 organizacija.

Zajedničko pismo NOIB aktiviste za privatnost Maksa Šremsa, Irskog saveta za građanske slobode, Vikimedije Evrope, Informacionog centra za elektronsku privatnost i drugih Evropskih odbora za zaštitu podataka (EDPB) dolazi u trenutku kada se EDPB priprema da izda uputstva u narednom periodu na modelu saglasnosti ili plaćanja.

Maks Šrems
foto: Profimedia

- Osnovna prava ne mogu biti na prodaju. Da li ćemo sledeće platiti pravo glasa ili pravo na slobodu govora? To bi značilo da samo bogati mogu da uživaju ova prava, u vreme kada se mnogi ljudi muče da sastave kraj s krajem. Uvođenje ove ideje u oblast vašeg prava na zaštitu podataka je veliki pomak. Borili bismo se protiv toga na svim sudovima, izjavio je Šrems.

Ovo je usledilo nakon zahteva holandskih, norveških i hamburških organa za zaštitu privatnosti od regulatora privatnosti EU za mišljenje.

Meta je ponovila da usluga koja se odnosi na Facebook i Instagram ima za cilj da bude u skladu sa pravilima EU kako bi korisnicima omogućila izbor da li se njihovi podaci mogu prikupljati i koristiti za ciljane oglase, dok korisnici koji pristanu na praćenje dobijaju besplatnu uslugu koja se finansira prihodima od oglašavanja.

Meta
foto: Efekan Akyuz / Zuma Press / Profimedia

Željena opcija Fejsbuka i Instagrama bez personalizovanih oglasa bi bila 120 evra godišnje. Evropski korisnici bi imali mogućnost da plate ili pristanu na personalizovane oglase.

„Pretplata bez oglasa se bavi najnovijim regulatornim razvojem, uputstvima i presudama koje su podelili vodeći evropski regulatori i sudovi poslednjih godina. Konkretno, on je u skladu sa uputstvima koju je dao najviši sud u Evropi: Sud pravde Evropske unije (CJEU) odobrio je model pretplate kao način da ljudi pristanu na obradu podataka za personalizovano oglašavanje“, rekao je portparol Mete.

ŠEST SITNIH REČI

Šrems se dobro pripremio da se bori protiv ovog novog Meta pristupa da zaobiđe GDPR ističući da Meta koristi jednu od nedavnih presuda EU da opravda svoj pristup za pružanje plaćene usluge, bez personalizovanih oglasa.

U ovu dugu presudu od 18.548 reči uključeno je šest sitnih reči koje govore da mora postojati alternativa oglasima „ako je potrebno za odgovarajuću naknadu“. Dok su ovih šest reči takozvani „obiter dictum“ (reči u prolazu), dodatno razmatranje suda koje nije direktno povezano sa slučajem, i obično nije obavezujuće, Meta se oslanja na ovu malu rečenicu.

Maks Šrems
foto: Profimedia

- CJEU je rekao da alternativa oglasima mora biti 'neophodna' i da taksa mora biti 'odgovarajuća'. Ne mislim da je 120 evra godišnje ono što su oni imali na umu. Ovih šest reči su takođe 'obiter dictum' (reči u prolazu), neobavezujući element koji je prevazišao osnovni predmet pred CJEU. Za Metu ovo nije najstabilnija sudska praksa i jasno ćemo se boriti protiv takvog pristupa.

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track