"Možete nekog ubiti" Mask ima plan da spasi akcije Tesle - stručnjaci skeptični
Ilon Mask već skoro deceniju obećava investitorima da su Tesla vozila na ivici da postanu robotaksiji- samovozeći automobili sposobni da pređu celu zemlju sami uz samo jedno veliko ažuriranje softvera. Ipak, taj trenutak još uvek nije došao.
Trenutno, Tesla nudi sofisticirani, ali samo delimično automatizovani sistem vožnje poznat kao Full Self-Driving (FSD), koji se u SAD-u traži kao "Full Self-Driving (Supervised)" opcija. U Kini se sistem promoviše kao "inteligentna asistirana vožnja". Iako ovaj sistem koristi kamere i softver kako bi omogućio razne napredne funkcije vožnje, uključujući automatsku navigaciju na autoputevima i gradskim ulicama, automatsko kočenje i usporavanje u reakciji na semafore i znakove stop, još uvek zahteva ljudsku kontrolu.
Teslina uputstva za vlasnike jasno upozoravaju da je FSD "funkcija koja zahteva ruke" i da korisnici moraju stalno biti pažljivi. Uputstvo sugeriše da vozači treba da drže ruke na volanu i budu svesni stanja na putu u svakom trenutku. Uprkos ovim upozorenjima, mnogi Tesla vlasnici zanemaruju sitni tekst i koriste sistem bez ruku, što je izazvalo značajne zabrinutosti.
Teslini delimično automatizovani sistemi vožnje privukli su posvećene obožavaoce, ali su takođe izazvali kontroverze. Postojali su brojni izveštaji o ozbiljnim nesrećama, uključujući smrtne slučajeve, u kojima su bili korišćeni Tesla Autopilot ili Full Self-Driving sistemi. Iako FSD obavlja mnoge zadatke "neverovatno dobro", kako je primetio Guy Mangiamele, profesionalni test vozač za automobilsku konsultantsku firmu AMCI Testing, on je takođe naglasio da sistem može biti nepouzdan. "U trenucima kada sistem zakaže, možete nekog ubiti ili povrediti", upozorio je on.
Pritisak na Teslu da poboljša tehnologiju i ispuni Maskova dugo odlagana obećanja nikada nije bio veći. Kao najbogatiji čovek na svetu i ključni finansijski donator predsedničke kampanje Donalda Trampa 2024. godine, Mask je postao polarizujuća ličnost. Njegovo angažovanje u vladinim naporima da smanji broj zaposlenih u federalnoj administraciji, kao i njegova kontroverzna politička retorika, uključujući podršku nemačkoj ekstremno desničarskoj i antiimigrantskoj partiji AfD, izazvali su proteste, bojkot i čak kriminalne akte vandalskih napada na Tesla vozila.
Ovi faktori uticali su na reputaciju Tesle, zbog čega su mnogi potencijalni kupci okrenuli drugim brendovima, dok su trenutni vlasnici počeli da prodaju svoje električne automobile u rekordnim količinama, prema podacima koje je prikupio Edmunds. Osim toga, Tesline akcije pale su za 36% u prvom kvartalu 2025. godine, što je najstrmiji pad od 2022. godine i treći najveći pad u jednom kvartalu od kada je kompanija postala javna 2010. godine. Dostave vozila takođe su opale za 13% u prvom kvartalu 2025. godine u poređenju sa istim periodom prošle godine.
I pored ovih izazova, Mask ostaje optimističan. On je obećao investitorima da će Tesla konačno pokrenuti svoju dugo očekivanu uslugu vožnje bez vozača u Ostinu, Teksasu, do juna 2025. godine. Ovaj potez, zajedno sa drugim predstavljanjima proizvoda i očekivanim "robotaksi lansiranjem", mogao bi da oživi sentiment investitora i pomogne da se povrati vrednost akcija kompanije.
Kako bi procenili da li je Tesla-ova Full Self-Driving tehnologija zaista spremna za puštanje u rad, CNBC je mesecima vozio sa vlasnicima Tesla vozila koji koriste FSD i konsultovao se sa stručnjacima za bezbednost u automobilskoj industriji. Iako neki Tesla vlasnici, poput Chrisa Lee-a sa YouTube kanala EverydayChris, priznaju da je FSD postigao značajan napredak, slažu se da je još mnogo posla potrebno da bi se postigla potpuna autonomija. Lee je naglasio da "činjenica da je sistem prešao put od pre tri godine do danas je neverovatna", ali je dodao da je potrebno još mnogo rada pre nego što se postigne potpuna autonomija.
Stručnjaci poput Sam Abuelsamida, potpredsednika za istraživanje tržišta u Telemetry-u, ostaju skeptični u vezi sa spremnošću FSD-a. On je izjavio da "nema dokaza" da je FSD bilo gde blizu spreman za upotrebu bez nadzora do juna. Prema Abuelsamid-u, dok FSD može "stvarno dobro da funkcioniše" u određenim uslovima, poput vožnje tokom dana, može "iznenada da zakaže u situacijama u kojima je ranije radio dobro", što čini sistem nepredvidivim i, u nekim slučajevima, opasnim.
Dakle, iako je Tesla-ova Full Self-Driving tehnologija napravila impresivan napredak, jasno je da je put do potpuno autonomnih robotaksija još uvek dug. Da li će Maskova obećanja o samovozećim vozilima postati stvarnost do sredine 2025. godine ostaje neizvesno, a ulog je, kako za Tesla-u, tako i za njegove korisnike, izuzetno visok.