Slušaj vest

Tehnološki svet neumoljivo juri ka budućnosti u kojoj će volan biti stvar prošlosti, ali novi incident u srcu Nevade ponovo baca svetlo na ozbiljne izazove autonomne vožnje.

shutterstock_2513282451.jpg
Amazon Foto: Shutterstock

Vozilo bez vozača, koje razvija Amazonova firma Zoox, doživelo je sudar nakon što je pogrešno analiziralo situaciju na putu - i kada je sistem pokušao da zaustavi automobil, već je bilo kasno.

Incident se dogodio tokom testiranja u Las Vegasu, a prema zvaničnim navodima kompanije, autonomno vozilo nije adekvatno procenilo smer i brzinu drugog automobila koji mu je presekao put. Kočenje je usledilo - ali sudar nije bilo moguće izbeći. Iako niko nije ozbiljno povređen, slučaj je otvorio brojna pitanja o pouzdanosti veštačke inteligencije u vožnji.

Robotaxi (4).jpg
Foto: Shutterstock

Privremeni prekid testiranja

Zoox je odmah nakon nesreće zaustavio sve test vožnje i pokrenuo internu istragu. Rezultat: softverska nadogradnja za čitavu flotu od 270 autonomnih vozila, koja bi trebalo da ispravi nedostatke u sistemu detekcije i procene pokreta drugih vozila.

Ovo nije prvi put da se Zoox suočava sa problemima. Još prošle godine, američke vlasti su otvorile istragu nakon što su njihova vozila naglo zakočila bez ikakvog razloga, izazivajući lančane sudare. Iako nije bilo teže povređenih, zabrinutost javnosti i regulatornih tela nije jenjavala.

Robotaxi (3).jpg
Foto: Shutterstock

Dizajn koji deli mišljenja

Za razliku od vozila kompanija kao što su Waymo i Tesla, koja i dalje izgledaju kao klasični automobili s volanom i papučicama, Zoox ide korak dalje.

Njihova futuristička vozila liče više na tramvaje nego na automobile - potpuno simetrična, bez volana, pedala i jasnog “prednjeg” kraja. Ovakav pristup izaziva divljenje među futuristima, ali i zabrinutost među bezbednosnim stručnjacima.

Robotaxi (2).jpg
Foto: Shutterstock

Put bez garancije

Autonomna vožnja je vizija koja obećava manje saobraćajnih nesreća, uštedu vremena i manje emisije gasova. Međutim, događaji poput ovog u Las Vegasu, kao i raniji incidenti sa kompanijama poput Ubera i Cruisea - koji su nakon smrtonosnih nesreća pauzirali ili čak ugasili projekte - pokazuju da je put do potpunog poverenja u robovozače i dalje trnovit.

Da li je svet zaista spreman da ključeve prepusti algoritmu?