Slušaj vest

Dok Tesla priprema svoje ambiciozno lansiranje robotaksi usluge u Ostinu, Teksas, svi pogledaju na ovaj korak s velikim pitanjem: Da li su spremni za ono što dolazi? Nažalost, Tesla-ov sistem autonomne vožnje još uvek ima ozbiljne rupe koje ne daju nadu da će sve proći bez problema.

shutterstock_2437326119.jpg
Kompanija Tesla Foto: Shutterstock

Forbes izveštava da ozbiljni sigurnosni problemi sa Tesla-ovim „Full Self-Driving“ sistemom mogu označiti kraj pre nego što usluga i stigne do vozača. Niko to nije direktnije izgovorio nego Dan O'Dowd, milijarder i dugogodišnji kritičar Tesle: „Sigurno će propasti.“

O'Dowd je ne samo osnivač kompanije Green Hills Software, već je i pokrenuo The Dawn Project, neprofitnu organizaciju koja upozorava javnost na opasnosti nekontrolisanih tehnologija autonomne vožnje, naročito kada su u pitanju Tesla-ovi sistemi.

„Provozali smo ga po Santa Barbari 80 minuta i bilo je sedam neuspeha,“ rekao je O'Dowd. „Da nije bilo vozača, automobili bi udarili u nešto.“

Tesla self driving.jpg
Foto: Shutterstock

Automobil nije prepoznao pešaka

U nedavno objavljenim snimcima sa testiranja Tesla robotaksija, vozilo koje koristi Full Self-Driving sistem nije prepoznalo pešaka na prelazu, pri čemu je morala da interveniše osoba za volanom kako bi sprečila potencijalnu tragediju.

Stručnjaci tvrde da ovakvi propusti nisu izolovani incidenti, već simptom duboko ukorenjenih problema u algoritmima koji "uče" kako da voze. „Ovo je ogroman crveni alarm,“ rekao je jedan bivši Tesla inženjer pod uslovom anonimnosti. „Sistem nije spreman, a ljudski životi su u pitanju.“

Tesla svesno ignoriše upozorenja inženjera

Prema informacijama koje su procurele iz same kompanije, nekoliko Tesla inženjera već mesecima šalje interne izveštaje o kritičnim greškama u softveru autonomne vožnje. Ti izveštaji su, prema tvrdnjama izvora iznutra, ignorisani ili namerno zataškavani kako bi se ispoštovali rokovi za lansiranje robotaksija.

„Postoji pritisak odozgo da se sve predstavi kao uspeh, bez obzira na posledice,“ tvrdi jedan od zviždača. Ove tvrdnje, ako se potvrde, mogle bi pokrenuti ozbiljne pravne i regulatorne posledice za Teslu.



Tesla robotaksi prepun rizika

Nije samo O'Dowd koji se protivi Maskovim planovima. Nacionalna administracija za bezbednost saobraćaja na autoputevima (NHTSA) ove nedelje je od Tesle tražila da objavi podatke o svom FSD sistemu pre nego što robotaksi uopšte krene u akciju.

Ova agencija, koja već istražuje Teslu zbog nekoliko bezbednosnih problema, zabrinuta je zbog opasnosti koje dolaze sa korišćenjem FSD-a u robotaksijima.

Snimak ekrana (525).jpg
robotaksi Tesla Foto: Printscreen/X/Watcher.Guru

„Želimo da prikupimo dodatne informacije o tehnologijama koje Tesla razvija za ‘robotaksi’ vozila,“ rekla je Tanya Topka, istražiteljka za defekte u NHTSA. „Pitanje je kako će Tesla testirati i oceniti svoja vozila za javne puteve.“

Dok NHTSA istražuje, Tesla još uvek nije započela testiranja svojih autonomnih vozila bez prisutnih vozača, što izaziva dodatne sumnje u sposobnost kompanije da bude spremna za nadolazeće izazove.

robotaxi (2).jpg
Foto: Shutterstock

Robotaksi biće daleko od savršenstva

Iako je Tesla najavljivala veliku revoluciju, trenutno postoje veliki razmaci u informacijama. Ni Tesla ni grad Austin nisu bili previše transparentni u vezi sa tačnim planovima. Poznato je samo da će robotaksi biti daleko ograničeniji nego što se mislilo, sa samo 20 autonomnih Modela Y koji će kružiti po odabranim delovima grada.

U svetlu svih ovih nesigurnosti, ne bi bilo iznenađujuće ako Ilon Mask odluči da odloži pokretanje robotaksija. No, ako je istorija nešto pokazala, to je da Mask neće odustati do poslednjeg trenutka - sve dok ne bude potpuno siguran da će napraviti istorijski iskorak.