Apple sprema šok za fanove: Nećete verovati zašto će novi iPhone biti skuplji nego ikad!
Kako se svet suočava sa novim trgovinskim tenzijama i neizvesnostima, Apple, jedan od najvećih tehnoloških giganata planete, priprema se za sofisticiranu strategiju poskupljenja svojih najvažnijih proizvoda - iPhone uređaja. Ali bez velikih naslova i crvenih brojeva na cenovniku.
Prema informacijama koje kruže iz analitičkih i industrijskih krugova, kompanija planira da podigne cene sledeće generacije iPhone-a - ali ne zato što želi više profita po svaku cenu, već zato što mora.
Naime, novo uvedene tarife na uvoz iz Kine prete da udare Apple po džepu u visini od gotovo 900 miliona dolara - i to samo u drugom kvartalu 2025. godine.
Zašto skuplje - a da to niko ne zna?
Da bi izbegao negativnu pažnju medija i političara, Apple razmatra niz „nevidljivih“ metoda poskupljenja. Umesto direktnog skoka u ceni, novi modeli bi mogli doći sa unapređenim karakteristikama - kao što su AI asistenti, tanji dizajn ili smanjena osnovna memorija - što će korisnike gotovo naterati da plate više za dodatne opcije.
Stručnjaci ukazuju da bi se premijum model iPhone 17 Air mogao predstaviti kao tehnološki luksuz, čime bi kompanija „legalizovala“ veće cene bez spominjanja političkih i ekonomskih uzroka.
„Ako bi direktno rekli da su cene skočile zbog tarifa, to bi odmah ušlo u naslovne vesti i uzrokovalo bes kod potrošača“, kaže finansijski analitičar Danijel Morgan.
Balans između profita i predsedničkog pogleda
Direktor Apple-a, Tim Kuk, trudi se da zadrži dobre odnose sa američkom administracijom. Njegovo prisustvo na inauguraciji predsednika i najava investicije vredne 500 milijardi dolara u američku infrastrukturu samo potvrđuju koliko mu je važno da izbegne bilo kakav sukob sa političkim vrhom.
Ali nova trgovinska politika SAD-a i komplikovan odnos sa Kinom - gde se i dalje proizvodi veliki deo Apple-ove opreme - stavlja kompaniju u nezgodnu poziciju. Privremeni trgovinski dogovor koji smanjuje tarife na 90 dana nije dovoljan da amortizuje gubitke na duže staze.
Manje memorije, veća cena - sve to dolazi sa osmehom
Kao deo šire strategije, Apple već priprema teren za skuplje telefone pod maskom inovacija. Već sada se spekuliše da će sledeći modeli imati naprednije AI funkcije, unapređenu Siri i još tanji dizajn - sve kako bi poskupljenje delovalo kao evolucija, a ne inflacija.
Još jedan tihi trik? Smanjenje besplatne memorije. Umesto da direktno povećaju osnovnu cenu, Apple bi mogao da učini ulazne modele manje atraktivnim, pa će korisnici biti „motivisani“ da doplate za veću memoriju - što u praksi znači višu cenu za istu potrebu.
„To je pametan potez - ljudi plaćaju više, a kompanija može da kaže da cene nisu porasle“, ocenjuje Gil Lurija, stručnjak za tehnološki sektor.
Da li će potrošači uočiti skrivenu strategiju?
Uprkos svemu, pitanje ostaje - hoće li potrošači pristati na nove cene? Apple već neko vreme beleži usporen rast prodaje iPhone-a, iako su prihodi od uređaja blago porasli. Ukoliko javnost proceni da novi modeli ne nude dovoljno za traženi iznos, Apple bi mogao da se suoči sa padom prodaje - a to bi bilo skuplje od bilo koje tarife.
„Uvek postoji rizik - više cene znače manje kupaca, ako tržište ne vidi dovoljno razloga za skok“, zaključuje Lurija.