Ovo je novi spejs-šatl!

Sledeća generacija svemirskih taksija

Ovo je novi spejs-šatl!

Tech -
Revolucionarna letelica zove se skajlon, pokreće je hibridni motor zvani „sablja“, a moći će da poleće u svemir sa obične avionske piste

HJUSTON - Skajlon je ime budućnosti istraživanja svemira!Šatlove koje je NASA povukla iz upotrebe 2011. zameniće nova generacija letelica pod nazivom skajlon. Njih će pokretati revolucionarni hibridni motor zvani „sablja“ (SABRE: Synergistic Air-Breathing Rocket Engine), koji je delom mlazni motor aviona, a delom raketni pogon. Novi šatl kompanije „Riekšn endžins“ let u Zemljinu orbitu i natrag učiniće bržim, jeftinijim i efikasnijim.RevolucijaRevolucionarni, novi motor delom je raketa na hemijski pogon, a delom mlazni motor, i poseduje jedinstvenu mogućnost da koristi kiseonik iz vazduha umesto iz eksternih kanistera s tečnim kiseonikom. Vazduh koji putuje brzinom od pet maha ulazi u motor i prolazi kroz odeljke za razmenu toplote. Tu se kroz mrežu cevčica, koje su tanke kao list papira i ispunjene tečnim helijumom, vazduh skoro trenutno hladi na neverovatnih -115 stepeni Celzijusa. Tako ohlađen vazduh prolazi kroz turbokompresor, pa zatim u prostoriju za pogon, gde se meša s tečnim vodonikom i pali kako bi proizveo dovoljno jak potisak za put u orbitu.Engleska vezaKompaniju „Riekšn endžins“ je, inače, 1989. godine s dvojicom kolega osnovao Alan Bond, bivši elitni inženjer motora u „Rols-Rojsu“.Letelica ima trup koji neodoljivo podseća na dobro poznati „konkord“, i u stanju je da sa piste poleti kao i svaki drugi avion, ubrza do 5,2 maha i odjuri u atmosferu kao raketa. Skajlon je u povratku u stanju da sleti na istu pistu s koje je i poleteo, što dosad nije bilo moguće.Bolji i jeftinijiPoređenja radi, jedna upotreba NASA šatlova, koji koriste spoljni rezervoar, koštala je 100 miliona dolara i bila je moguća svaka dva meseca zbog štete na vozilu prilikom poletanja i sletanja. Misija sa skajlonom koštala bi svega 10 miliona dolara, što je znatno manje od 50 miliona, koliko privatna kompanija „SpejsX“ planira da naplati upotrebu svoje dvopogonske rakete „falkon 9“.Problemi u razvojuRazvoj „sablje“ nije prošao bez problema. Rad novog motora proizvodio je preveliku vrelinu na putu ka svemiru. Topao vazduh se teško kompresuje, što je motor učinilo slabim i neefikasnim. Projekat je umalo obustavljen, ali je, na svu sreću, problem rešen novim sistemom, koji je u stanju da neverovatnom brzinom ohladi vazduh.Mark Hempsel iz „Riekšn endžinsa“ objasnio je u čemu je tajna uspeha skajlona:- Postavljeni na letelicu, hibridni motori eliminišu potrebu za potrošnim busterima, zbog kojih je prevoz ljudi i stvari u svemir spor i skup.Kako radi motor „sablja“: Vazduh koji putuje brzinom od pet maha ulazi u motor i prolazi kroz odeljke za razmenu toplote. Tu se kroz mrežu cevčica, koje su tanke kao list papira i ispunjene tečnim helijumom, vazduh skoro trenutno hladi na neverovatnih -115 stepeni Celzijusa. Tako ohlađen vazduh prolazi kroz turbokompresor, pa zatim u prostoriju za pogon, gde se meša s tečnim vodonikom i pali kako bi proizveo dovoljno jak potisak za put u orbitu.

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track