PRINC JE IMAO 16, A PRINCEZA 10 GODINA KADA SU SE VENČALI: Brak im bio prepun glamura i užitka, a onda je usledila TRAGEDIJA FOTO
Maharadža i Maharani od Indora, odnosno monarsi savezne države Holkar u centralnoj Indiji, koja se danas zove Madja Pradeš, bili zlatni par Indije tokom 20-ih i 30-ih godina prošlog veka. Ostali su upamćeni po ekstravagantnom, raskošnom stilu života, kao zaljubljenici u sve vrste umetnosti i promoteri art-deko pokreta, glamurozan par koji je živeo za zadovoljstvo i užitak. Njihov brak bio je neverovatan, prožet ljubavlju i ogromnim bogatstvom, ali se, nažalost, prerano završio.
Supružnike uglavnom zovu pojednostavljenim imenima - Jašvant i Sajogita, ali su njihova prava, tradicionalna imena daleko komplikovanija - maharadža Radž Radžešvar Savai Šri Sir Jašvant Rao II Holkar i maharani Šrimant Akand Sobhagivati Sajogita Baj Holkar.
Njihov brak, poput većine drugih u indijskoj kulturi, je dogovoren i zvuči potpuno neverovatno, ali je otpočeo u vrlo osetljivim godinama - Sajogita je imala samo 10, a Jašvant 16 godina! Jašvant je samo dve godine kasnije, 1926, nakon abdikcije svog oca postao novi maharadža, a njegova vladavina, iako prožeta kritikama zbog čestog odsustva iz zemlje, često se spominje kao zlatni period Indora.
Oboje su se školovali u Engleskoj i uživali su u čestim putovanjima širom sveta, a posebno su voleli Evropu. Oni su 1927, kada je Sajogita zašla u tinejdžerske godine, zaputili na medeni mesec u Kan, a tom prilikom angažovali su čuvenog američkog modnog fotografa Mena Reja da aparatom zabeleži te romantične dane.
Rej, koji je inače bio i slikar, pesnik i esejista, ostavio je lep zapis o svom angažmanu kod maharadže i maharani. "Maharadža iz Indora je stigao je na fotografisanje u zapadnjačkoj odeći - vrećastom odelu i otmenoj košulji. Bio je mlad, visok i prilično privlačan. Ova saradnja donela mi je veliki, dobro plaćen posao. Maharadža je čitavu narednu godinu proveo na jugu Francuske sa svojom voljenom nevestom. Rezervisao je ceo blok odmarališta u Kanu za njih dvoje i ljude koji su bili u njihovoj pratnji. Sleteo sam u Kan oko podneva i odmah mi je dodeljena soba. Maharani je bila ljupka mlada dama. Bila je obučena nalik na moderne Francuskinje i na ruci je nosila veliki, smaragdni prsten - kupio joj ga je maharadža tog jutra dok su bili u šetnji. Sutradan su me zamolili da donesem svoj objektiv u njihov apartman i da napravim seriju fotografija kako bih dokumentovao njihov medeni mesec. Moram sam prvo da odsviram malo džeza i njih dvoje su prvo kratko plesali pre nego što su seli držeći se za ruke. Napravio sam nekoliko zajedničkih fotografija, a potom sam im predložio da se razdvoje kako bih napravio njihove pojedinačne fotografije", napisao je.
Princ i princeza su, takođe, u dva navrata, 1929, a potom i 1934, angažovali čuvenog francuskog slikara Bernara Butea de Monvela da ih ovekoveči na platnu - u modernoj, svečanoj odeći, a onda i u onoj tradicionalnoj.
Na većini njihovih slika par je u tradicionalnoj indijskoj odeći u marati stilu; Jašvant bi nosio turban na glavi, a Sajogita sari. Uvek su izgledali elegantno i sofisticirano. Ipak, u Parizu, gde su često boravili, priklanjali su se evropskim trendovima - odbacivali su tradicionalu odeću i uranjajali u aristokratki način života zapadnog sveta.
Jašvant je posedovao nezamislivo bogatstvo; veruje se da je u 30-im godinama prošlog veka "težio" preko 70 miliona dolara, što odgovara današnjem iznosu od 1, 2 milijardi dolara. Ne čudi što su supružnici uživali u ekstravagantnom, ultraluksuznom stilu života, dopuštajući sebi i najmanje kaprice.
Par je izgradio svoju raj na zemlji, avangardnu palatu Manik Bag, što znači "vrt dragulja", na visoravni Malva u srcu Indijskog potkontinenta. Na palati se radilo gotovo čitavu deceniju, a iako je i spolja prelepa, unutrašnjost je ta koja pleni prefinjenošću i oslikava ekstremnu raskoš. Zaslepljujuća lepota palate bila je još privlačnija zbog unikatnih komada nameštaja koje su dizajnirali neki od najpoznatijih arhitekti tog doba kao što su Pjer Žanere, Ajlin Grej, Lu Korbuzi, Brankusi... Ovo zdanje bilo je prvo u Indiji koje je imalo klima-uređaje i ogromnu plesnu dvoranu u kojoj se nalazi maharadžina kolekcija gramofonskih ploča kojih ima više od miliona.
Da bi napravio i uredio svoj dom iz snova, Jašvant, koji je bio zaljubljenik u umetnost, angažovao je mladog nemačkog arhitektu Ekarta Mutizijusa. U potrazi za najboljim dekorativnim predmetima i nameštajem zajedno su obilazili ateljee po Berlinu, a potom i širom Francuske i to u društvu pisca Anrija-Pjera Rošea. Mutizijus je takođe imao zadatak da dizajnira enterijere maharadžinu luksuznu brod-kuću koja je bila "vizionarska, plutajuća modernistička vila". Dizajnirao je i osmislio izgled lovačkog karavana za maharadžu, kako bi mogao da sa stilom ide u lov na tigrove. Takođe, vila je imala jednu od najlepših konjušnica sa najskupljim konjima. Jašvant je obožavao i luksuzne automobile i neke od njih je lično osmislio u art-deco stilu, tražeći od proizvođača da mu ih izrade.
Maharani je bila veoma mlada, ali je javnost bila opčinjena njenom gracioznošću i šarmom. Bila je veoma moderna i volela je svog supruga, kao i on nju. Uprkos mladosti, tretirao ju je kao sebi ravnu i konsultovao se sa njom pre donošenja bilo kakve odluke. Njihov odnos i njih dvoje kao par imali su praktično magnetsku auru koja je privukla čak i pažnju poznatih holivudskih režisera i glumaca.
Nažalost, Maharani je 1937, pre svog 23. rođendana preminula od upale slepog creva, iza sebe ostavivši unesrećnog supruga i četvorogidšnju ćerkicu Ušu, sadašnju maharani od Indora. Jašvant se posle smrti svoje supruge ženio još dva puta, ali je Sajogita ostala ona koja je njegovom životu dala krila i koja je najviše upamćena.
(Kurir.rs/Blic žena/T.B.)
Bonus video:
"VERUJEM DA ĆE ONO ŠTO ĆU REĆI, BITI OD VELIKE VAŽNOSTI ZA GRAĐANE SRBIJE" Predsednik Vučić obraća se naciji večeras u 18 časova