Brzina ili klima? Studija konačno rešila dilemu šta leti više troši bateriju električnog automobila
Mnogi vozači električnih automobila leti se pitaju šta im više troši dragocene kilovate: upaljena klima ili noga na gasu? Nova studija kompanije Geotab daje jasan odgovor - brzina vožnje u pravilu ima znatno veći uticaj na domet od visokih temperatura, naročito na dužim relacijama. Analizirajući podatke s više od tri miliona putovanja električnim limuzinama, dostavnim vozilima i drugim lakim vozilima, stručnjaci su utvrdili da aerodinamički otpor pri brzinama između 80 i 130 km/h "krade" osetno više dometa nego rad rashladnog sistema.
Brzina drastično smanjuje domet
Konkretni podaci to najbolje ilustruju. Električni kombi s baterijom od 65 kWh na 30°C i pri brzini od 80 km/h može da pređe oko 230 kilometara. Međutim, povećanjem brzine na 100 km/h domet pada na 195 kilometara, na 110 km/h se smanjuje na 166, a pri 130 km/h iznosi tek 142 kilometra. To je ukupan pad od čak 39 odsto.
Aerodinamičnije električne limuzine prolaze nešto bolje, ali i kod njih je pad značajan. S početnih 446 kilometara pri 80 km/h, njihov domet pri 130 km/h pada na 322 kilometra, što je smanjenje od 28 odsto. Svi proračuni temelje se na bateriji kapaciteta 65 kWh. "Samo usporavanje za 15 do 25 km/h može da vam produži domet za 20 do 30 odsto, u zavisnosti od vozila", ističe Šarlot Argu, viša menadžerka za održivost u Geotabu.
Kako sačuvati kilometre leti?
Naravno, to ne znači da su temperatura i rad klima-uređaja nevažni. Još je 2019. godine testiranje Društva automobilskih inženjera pokazalo da električno vozilo gubi prosečno 17% dometa kada spoljna temperatura poraste s 24°C na 35°C. Ipak, uticaj vrućine najviše dolazi do izražaja pri nižim, gradskim brzinama, gde je otpor vazduha zanemariv.
Stoga Geotab vozačima daje nekoliko praktičnih saveta za maksimalan domet: smanjite brzinu, rashladite kabinu dok je automobil još na punjaču i koristite klima-uređaj pametno, uz uključenu recirkulaciju vazduha i ventilaciju sedišta. Pomaže i parkiranje u hladu i izbegavanje brzog punjenja za vreme najvećih vrućina.
Koliko je aerodinamika važna, najbolje pokazuju rekorderi na tržištu. Lucid Air Grand Touring, s predviđenim dometom od čak 824 kilometra za 2025. godinu, svoj uspeh umnogome duguje izuzetno niskom koeficijentu otpora vazduha od samo 0.197. Poređenja radi, Chevrolet Silverado EV WT za 2026. nudi do 793 kilometra dometa uz koeficijent od 0,331, što je i dalje daleko ispred robusnijih modela poput Hummera EV. Ni Lucidov SUV, Gravity Grand Touring, ne zaostaje mnogo – nudi 724 kilometra dometa uz koeficijent otpora od 0,24.
(Kurir.rs/ Index.hr)
Video: Flašica vode može zapaliti automobil?