Slušaj vest

Kineski automobilski portal Dongchedi odvažno je izveo 26 samovozećih vozila pravo u urbani haos. Umesto u kontrolisanim uslovima, test je održan na dve prave gradske ulice preplavljene nepredvidivim izazovima: zagušene kružne tokove, raskrsnice bez semafora, biciklističke trake pune prepreka, pa čak i lutke dece koje su neočekivano prelazile ulicu.

Cilj je bio jasan, ali zahtevan, izložiti autonomne sisteme surovoj stvarnosti svakodnevne gradske vožnje. Rezultat? Spektar performansi od impresivnih reakcija AI do zabrinjavajućih propusta koji su završavali “udarcima” u lutke dece.

autonomna vozila (1).jpg
Foto: Shutterstock

Problematični kružni tok

Kružni tokovi su se pokazali kao najveća prepreka za mnoge samovozeće automobile. Nekoliko vozila je zbunjeno kružilo bez izlaza, kao da su zarobljena u digitalnom lavirintu. Ova slabost jasno ukazuje na loše razumevanje dinamike gradske saobraćajne situacije.

Neki modeli su čak udarili lutke dece, što jasno pokazuje koliko su ovakve greške opasne u stvarnom svetu. Tesla Model 3 je izbegao sudar, ali je za to skrenuo u biciklističku traku, manevr koji bi u stvarnoj vožnji bio nezakonit i rizičan.

shutterstock-328042859.jpg
Foto: Shutterstock

Raskrsnice su daleko od jednostavnih

Raskrsnice bez semafora na papiru deluju lako, ali su za testirane sisteme predstavljale pravu zagonetku. Manevri poput okretanja za 180 stepeni ili uočavanja vozila iz mrtvog ugla izazvali su mnoge automobile da zastanu bez razloga, naglo koče ili se potpuno “izgube”.

Ove nepredvidive reakcije otkrivaju koliko autonomni sistemi još nisu spremni da pouzdano upravljaju izazovima koje ljudski vozači svakodnevno rešavaju bez problema.

raskrsnica.jpg
Foto: Shutterstock

Tesla blista među pomešanim rezultatima

Među 26 testiranih vozila, Tesla Model X je bio najkonzistentniji, uspešno završivši većinu testova sa minimalnim problemima. Tesla Model 3 je takođe pokazao solidne rezultate, dok su neki kineski modeli sa podrškom Huaweija, poput Luxeed R7 i Avatr 12, ostvarili respektabilne rezultate.

Ova raznolikost pokazuje da nijedan sistem još nije savladao sve gradske izazove, ali Tesla sa svojom strategijom zasnovanom na kamerama i neuronskim mrežama trenutno dominira.

Tesla-Model-X.jpg
Tesla-Model-X Foto: Tesla

Put do potpune autonomije je dug

Iako tehnologija brzo napreduje, glavna poruka ostaje jasna, samovozeći automobili još nisu spremni da funkcionišu bez ljudskog nadzora. Sistemi i dalje često prave greške koje mogu biti opasne.

Dok Tesla računa uglavnom na kamere, kineski proizvođači kombinuju kamere, radar i lidar kako bi povećali pouzdanost. Svi teže ka potpunoj autonomiji, poznatoj kao nivo 5, ali Dongchedi nas podseća da je to još uvek daleki cilj.

Ruke na volanu ostaju neophodne

Lutke dece u testu simbolizovale su potencijalno tragične posledice ako AI ne prepozna sigurno ključne elemente kao što su biciklisti ili saobraćajni znakovi. Sve dok sistemi ne budu savršeno razlikovali i reagovali na sve izazove stvarnih ulica, ljudski vozač mora ostati na oprezu.

Dongchedi je na jasan i upečatljiv način pokazao da je autonomna tehnologija u razvoju, ali da je još uvek daleko od potpune spremnosti za stvarne gradske uslove. Ulice nisu mesto za precenjivanje mogućnosti, barem za sada.

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.