OD NJIVE DO PIJACE I PRODAVNICE CENE POVRĆA I VOĆA SE DIGNU U NEBESA: Nakupci deru građane na tezgama
Foto: Profimedia

Papreno

OD NJIVE DO PIJACE I PRODAVNICE CENE POVRĆA I VOĆA SE DIGNU U NEBESA: Nakupci deru građane na tezgama

Društvo -


Maline, praziluk i šargarepa na pijacama i u marketima nude se po visokim cenama, dok njihovi proizvođači očajni spaljuju i bacaju ostatak ovogodišnjeg roda zbog niske otkupne cene

Dok različito voće i povrće, poput višnji, kajsija ili paprike, pređe put od proizvođača do kupca u Srbiji - cena mu se diže u nebesa! Tako građani papreno plaćaju maline, praziluk i šargarepu na pijacama i u marketima, dok njihovi proizvođači za to vreme spaljuju i bacaju ostatak roda nezadovoljni niskom cenom otkupa, a nakupci i zakupci zadovoljno trljaju ruke.

foto: Profimedia

Drastično za jabuke

Voćare iz čačanskog kraja pogodila je drastično niska otkupna cena jabuke na tržištu, po kojoj se ovo voće otkupljuje za 24 dinara po kilogramu, dok u prodavnicama ono košta preko 70 dinara. Velika količina jabuka ostala je i u hladnjačama, jer voćari nemaju kome da je prodaju. Situacija nije ništa bolja ni s kajsijom, čija je otkupna cena 30 dinara po kilogramu, a koja se na pijaci kreće od 80 do 110 dinara, dok su višnjari nedavno bacali pune gajbice ovog voća i sekli zasade nezadovoljni cenom od 30 dinara po kilogramu. Ta ista višnja kasnije se u maloprodajama pojavila po ceni od 100 dinara!

foto: Zorana Jeftić

Predsednik Udruženja za zaštitu potrošača Srbije Goran Papović objašnjava da razni prekupci, nakupci i zakupci od proizvođača otkupljuju velike količine voća i povrća, koje zatim preprodaju dalje veletrgovinama i samim tim dolaze u mogućnost da diktiraju cene.

Marže su velike

- Tržište je zapravo vrlo zatvoreno, samo je privid da je otvoreno. Marže su velike, preprodavci i veletrgovci ugrađuju ekstraprofite i zato su te cene tolike. Tu je i nelojalna konkurencija, a previše vas košta da kao proizvođač direktno snabdevate trgovinske lance voćem i povrćem. Tim prevarantima koji otkupe, primera radi, grašak za 20 dinara, a prodaju ga posle za 140 treba stati na put - kaže Papović za Kurir.

Slabost Nakupci superiorniji od proizvođača

Ekonomista dr Dragovan Milićević objašnjava da je ovde na jednoj strani slaba pregovaračka snaga proizvođača, a s druge daleko superiornija snaga nakupaca i prekupaca koja diktira cenu. - Mali proizvođač nema nikakve šanse u daljem lancu pored velikih igrača koji skidaju sav kajmak i tuđu muku. Organizacija samog tržišta poljoprivrednih proizvođača je posebna priča, nepostojanje mreže organizovanih veletržnica gde se precizno određuju uslovi od otkupa do prodaje. Ne treba smetnuti s uma da se ovde radi o lako kvarljivoj robi koja ne može da se čuva dugo, poput malina, jagoda, kupina, trešanja, kajsija... Bez organizovanja lanaca snabdevanja, udruživanja u veće celine i ugovaranja otkupa, mali proizvođač, bez obzira na to koliki posed imao, nema šanse - objašnjava Milićević za Kurir.

Tabela Voće i povrće Otkupna cena Cena u trgovinama Kajsija 30 110 Jabuka 20 70-130 Višnja 50 100 Šargarepa 20 50-90 Paprika 150 100-320 Grašak 20 120

Kurir.rs/ Jelena Pronić Foto: Profimedia, Zorana Jeftić

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track