Najnovije vesti

DA LI ĆE OVO BITI NAJGORA NOĆNA MORA KOJA ČEKA VOZAČE: Srbija kreće u obračun sa Euro 3 i Euro 4 motorima zbog zagađivanja vazduha! EVO ŠTA ĆE SE 2020. DESITI SA AUTOMOBILIMA PROIZVEDENIM OD 2000. DO 2009!
Foto: Dragana Udovičić

uskoro

DA LI ĆE OVO BITI NAJGORA NOĆNA MORA KOJA ČEKA VOZAČE: Srbija kreće u obračun sa Euro 3 i Euro 4 motorima zbog zagađivanja vazduha! EVO ŠTA ĆE SE 2020. DESITI SA AUTOMOBILIMA PROIZVEDENIM OD 2000. DO 2009!

Društvo

Odlučili - Evropa izbacuje s tržišta vozila sa euro 3 i euro 4 motorima jer uništavaju životnu sredinu. Cilj je da se uvoz ovih automobila zaustavi i kod nas, kaže ministar za zaštitu životne sredine Goran Trivan

Dugo razmatrana zabrana uvoza automobila sa euro 3 motorom napokon je došla na dnevni red kada je predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio pokretanje zelenog plana Grin dil Evropske komisije.

 

Ministar zaštite životne sredine Goran Trivan naglasio je da će se nadležni pobrinuti da se već početkom sledeće godine blokira uvoz euro 3 vozila. Sudbina automobila s motorom euro 4 takođe je pod znakom pitanja.

 

Stroži tehnički pregled

 

- Imamo velika zagađenja u saobraćaju, godišnje uvezemo između 100.000 i 150.000 polovnih vozila sumnjivog kvaliteta. Vozila sa euro 3 i euro 4 motorom Evropa izbacuje s tržišta jer uništavaju životnu sredinu, a cilj je zaustaviti uvoz i kod nas - rekao je Trivan i najavio da će nadležni insistirati da se uvoz ovih vozila zabrani već početkom 2020, ali da se korišćenje postojećih vozila sa ovim motorom ne može zaustaviti. Zato je najavio pojačane kontrole prilikom registracije.

 

foto: Kurir

Sa ovom tvrdnjom složio se i Saša Lakić iz Centra za tehničke preglede vozila.
- Ukoliko se zabrani uvoz pomenutih automobila, mnogi vozači će imati problema prilikom tehničkog pregleda, moraće da proveravaju i izduvne emisije i koliko je sam automobil štetan po sredinu - rekao je Lakić za Kurir.

 

Zabrana vozila sa euro 3 motorima je dobar korak ka smanjenju zagađenja životne sredine, ocenjuje za Kurir Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.
- Ljudi kupuju polovne automobile zbog niže cene, što je obično u rangu između 2.000 i 5.000 evra. Zabrana euro 3 motora neće naročito uticati na životni standard, ali će poboljšati bezbednost pošto se radi o motorima starijim od 18 godina. Po sličnim cenama mogu da se nađu dobra vozila sa euro 4 motorima - rekao je Okanović.

 

foto: Zorana Jevtić

Neizvesna sudbina i euro 4 motora

 

Međutim, kako nadležni kažu, sudbina automobila sa euro 4 motorom takođe je pod znakom pitanja.
- Zabrana ovih motora može znatno uticati na budžet građana, a za potencijalnu zabranu euro 5, koju su neke države uvele, još uvek nemamo dovoljno veliku kupovnu moć - zaključio je Okanović.

 

Kako će najavljene promene uticati na cenu već nabavljenih automobila, stručnjaci još uvek nemaju preciznu računicu.
- Kod nas se najviše kupuju automobili s motorima euro 3 i euro 4. Mislim da je rano da se prognozira kako će zabrana uvoza uticati na njihovu cenu - rekao je za Kurir Branislav Grković sa sajta Polovni automobili.

Auto-prodavci
MIRNI DOK POSTOJE ZALIHE

 

Alem Gleđa iz BG Auto-placa kaže za Kurir da ima veliki broj ovih automobila na lageru i da ga ne brine najavljena zabrana uvoza.
- Uvoze se već 20 godina, pa su samim tim i najbrojniji na našim ulicama. Zabrana uvoza ne znači i zabranu vožnje, na tržištu su ovi automobili svakako najbrojniji. Ljudi kupuju ono što mogu da priušte, pa prodaja kola sa euro 3 motorom neće opasti dokle god postoje „zalihe“. Građani i dalje voze „fiću“ ili „jugo“, a verovatno će tako i biti dokle god su kola ispravna i u voznom stanju. Neće tek tako nestati sa ulica - objašnjava Gleđa.

Koalicija 27
NAJVEĆI IZVOR ZAGAĐENJA SU TOPLANE I LOŽIŠTA


Koalicija 27, platforma za učešće civilnog društva u procesu usvajanja standarda i vrednosti EU u oblasti zaštite životne sredine, ističe da je u 2018. godini kvalitet vazduha u Srbiji zvanično bio ocenjen trećom kategorijom (prekomerno zagađen vazduh).
Kao uzrok navodi se prekomerno zagađenje suspendovanim česticama PM10 i/ili PM2,5, a ne gužva u drumskom saobraćaju.
- Doprinos drumskog saobraćaja je bio po šest odsto za obe navedene zagađujuće materije, dok je većina emisija dolazila iz toplana i individualnih ložišta - ukazuje Koalicija 27 i dodaje da, u skladu s podacima Agencije za zaštitu životne sredine, „saobraćaj se nikako ne može smatrati osnovnim uzrokom zagađenja“.

 

Kurir.rs/M. Vujović - N. Tomašević  Foto: Dragana Udovičić

 

POGLEDAJTE BONUS VIDEO:

RAZMENA SADRŽAJA

Inicijalizacija u toku...