Najnovije vesti

OPASNO: Oćoravili smo zbog izolacije! Mnogi su dobili KARANTINSKU KRATKOVIDOST!
Foto: Shutterstock

ISTRAŽIVANJE

OPASNO: Oćoravili smo zbog izolacije! Mnogi su dobili KARANTINSKU KRATKOVIDOST!

Društvo

Istraživanja u Holandiji i Kini pokazala su da je tokom pandemije koronavirusa kod velikog broja ljudi, a naročito dece, pogoršan vid na daljinu, a ovaj fenomen nazvan je „karantinska kratkovidost“

Kućna izolacija, karantin, ograničavanje kontakata, rad od kuće i onlajn nastava, koji su obeležili prethodnu godinu, uticali su na to da smo u doba korone još češće nego inače buljili u ekrane, tablete i mobilne telefone. To je, kako kažu naučnici, dovelo do porasta broja kratkovidih osoba, a ovaj problem, što je posebno zabrinjavajuće, naročito je izražen kod dece!

Najnovija istraživanja u Holandiji i Kini pokazala su da je tokom pandemije kod velikog broja ljudi došlo do pogoršanja vida na daljinu, a ovaj fenomen nazvan je „karantinska kratkovidost“, prenosi Dojče vele.

Previše gledanja u ekran

U Kini su istraživanja rađena na uzorku od 120.000 dece u dobi od šest do 13 godina. Zabeležen je drastičan rast dijagnostikovanih slučajeva kratkovidosti, a kod dece starosti između šest i osam godina bilo je čak tri puta više slučajeva nego pretprošle godine. U toj starosnoj grupi, kako se navodi, vid se u proseku pogoršao za - 0,3 dioptrije.

Prekomerno korišćenje elektronskih uređaja, prema mišljenju naučnika, ne uzrokuje samo kratkovidost - posledice mogu biti i zamagljeni pogled i škiljenje, a korišćenje mobilnog telefona uveče može uzrokovati i nesanicu. - Visoki udeo plavog svetla na ekranima sprečava izlučivanje hormona melatonina, koji čoveka čini pospanim - kaže profesorka Nikol Eter, direktorka očne klinike u Univerzitetskoj poliklinici Minster, koja savetuje da se izbegava korišćenja tih uređaja najmanje dva sata pre spavanja. I dr Radmila Milošević, dečiji oftalmolog, kaže za Kurir da broj starijih osoba i dece koji imaju problema sa kratkovidošću raste iz godine u godinu, a da je zatvorenost u kući tokom epidemije koronavirusa sigurno uticala na to da se taj broj poveća.

Nepopravljivo stanje

- Mlađe generacije sve više potenciraju rad „na blizinu“, što dovodi do porasta kratkovidosti. Oni mnogo više vremena provode ispred ekrana, koji im je blizu. Tako uče i igraju se. Posledica toga je da su im mišići oka zaduženi za akomodaciju stalno napeti, a upravo taj stalni napor izaziva kratkovidost - objašnjava dr Milošević i dodaje da je to stanje nepopravljivo i da se problem s vidom rešava naočarima.

- Trebalo bi da svi, ne samo deca, ukoliko dugo gledaju u ekran, prave pauze tokom rada. Nakon pola sata rada na blizinu bi trebalo da, ako ne isto toliko, barem 10-15 minuta gledaju u daljinu. Treba provoditi što više vremena napolju, jer sunce i boravak na otvorenom povoljno utiču na sprečavanje razvoja kratkovidosti - kaže dr Milošević i dodaje da ćemo posledice izolacije kod dece videti tek u narednom periodu, a taj problem će biti sve izraženiji, jer se škola ionako sve više okreće onlajn nastavi.

vid, očni pregled
foto: Shutterstock

Preporuke za decu

  • Deca do tri godine - ne bi trebalo da gledaju mobilne telefone i tablete
  • Deca od četiri do šest godina - korišćenje ovih uređaja treba ograničiti na maksimalno 30 minuta dnevno
  • Dece od sedam do devet godina - mogu koristiti uređaje najviše jedan sat dnevno
  • Deca od deset godina - ograničiti upotrebu telefona, tableta i drugih uređaja na do dva sata dnevno

Simptomi kratkovidosti

  • Zamućen vid na daljinu
  • Škiljenje
  • Naprezanje oka
  • Umor u očima dok gledate na daljinu
  • Kratkovida deca često imaju problema s čitanjem sa školske table
  • Mutan vid kada se fokusirate na udaljene objekte
  • Glavobolje zbog prekomernog naprezanja očiju
  • Teškoće tokom upravljanja vozilom, pogotovo noću (noćna kratkovidost)

Saveti

  • Provodite samo onoliko vremena koliko morate gledajući na blizinu
  • Pravite pauze u radu
  • Onoliko vremena koliko ste gledali na blizinu gledajte na daljinu
  • Provodite što više vremena na otvorenom
  • Hranite se raznovrsno - voće, povrće, riba, jaje...

Ružica Kantar

Prijavite se na newsletter.

Svakog dana besplatan pregled vesti na vaš e-mail.

* Obavezna polja

RAZMENA SADRŽAJA

Inicijalizacija u toku...