Sinod Srpske pravoslavne crkve (SPC) saopštio je juče da je za njih predlog zakona o istopolnim zajednicama neprihvatljiv, a ovo saopštenje izazvalo je ponovo veliku društvenu polemiku oko toga da li u Srbiji postoji spremnost da se ovo pitanje konačno reši.
Dok jedni smatraju da su zajednice istopolnih partnera u suprotnosti sa Jevanđeljem Hristovim i sa tradicionalnim, pa čak i moralnim vrednostima naše zemlje, drugi veruju da je reč o osnovnim ljudskim pravima i slobodama.
Sinod SPC smatra nedopustivim istopolne zajednice zakonski izjednačavati sa brakom i porodicom, kako je navedeno u tekstu Nacrta zakona, jer se tako diskriminiše bračna zajednica, kao hrišćanska i zakonom zaštićena vrednost.
- Pomenuti predlog zakona za SPC je neprihvatljiv, jer je ogromna većina predloženih odredbi u suprotnosti sa Jevanđeljem Hristovim i sveukupnim iskustvom i praksom Crkve, na kojima je duhovno i moralno utemeljen naš srpski narod, kao i celokupna evropska civilizacija - navodi SPC u saopštenju i dodaje da je Sinod podneo vladi primedbe i mišljenje o predlogu ovog zakona.
Na ovo Gordana Čomić, ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog, kaže da i SPC ima pravo na svoj stav, ali i obavezu na poštovanje ljudskih sloboda i prava.
- SPC je i protiv prekida trudnoće kao osvojene slobode i prava žena i biće pozvani na društveni dijalog o tome zašto ženama žele da uskrate osvojena prava, kao i na to zašto su protiv da se ljudima u istopolnim zajednicama uspostave slobode i prava da žive kao i drugi ljudi. I oni, i sve druge crkve i verske zajednice, imaju prava na stav o ljudskim slobodama i pravima, kao i obavezu na poštovanje ljudskih sloboda i prava. Sa zadovoljstvom ćemo organizovati društveni dijalog, makar i da se još jednom ponovi da istopolna zajednica nije brak i da nema usvajanja dece - istakla je Čomićeva za Kurir.
Akademik Matija Bećković, koji je jedan od potpisnika apela 212 javnih ličnosti protiv usvajanja zakona o istopolnim zajednicama, podržao je stav SPC: - Rekli su pozvaniji od mene da je svet post-istine došao do post-porodice i post-čoveka, kao post-ljudske pojave. Onome što su o istopolnim brakovima rekle katolička i pravoslavna crkva, dodao bih još samo da se u Srbiji već godinama više umire nego rađa.
Draško Đenović, verski analitičar
- SPC je blago reagovala jer je ovaj zakon u suprotnosti sa svim tradicionalnim crkvama i verama - i pravoslavnom i kataoličkoj, jevrejskoj a naročito muslimanskoj u čijim zemljama, kako je poznato, istopolne veze rešavaju po kratkom postupku - smrću. Ne verujem da je država spremna da zbog ovog pitanja zarati sa crkvom, a kako bi to izgledalo podsećaju i "Krvave litije" iz 1937. godine.
Dragoslav Bokan, režiser
- I kada je Trojanaski konj ulazio u tvrđavu, on je u sebi nosio one koji će zapaliti tu tvrđavu. Pričom o navodnim administrativnim i pravnim poteškoćama prikriva se suština, a suština je politička. Prvo idu istopolna partnerstva, nakon nekoliko godina se u tim istim zemljama prelazi na gej brakove, a onda sledi usvajanje dece.
Brankica Janković, poverenica za ravnopravnost
- Crkva ima pravo na svoj stav na ovu temu, kao i drugi društveni akteri, tako da je dobro sto je ministarka Gordana Čomić pozvala na dijalog koji je lekotvoran u razjašnjavanju činjenica. Stav institucije je da sve građanke i građani moraju imati jednaka prava i da zakonom treba regulisati međusobna prava i obaveze ljudi koji žive u istopolnoj zajednici.
Goran Miletić, Civil rajt difenders
- U javnosti se pravi bauk da predlog zakona o istopolnim zajednicama podrazumeva brak, a to nema veze sa istinom. Mi samo želimo da regulišemo život. Poenta je samo da se sva prava i obaveze u zajednici regulišu u skladu sa našim zakondavstvom i da nema diskriminacije
Nataša Bekvalac, pevačica
- Zakon o istopolnim zajednicama je izuzetno važan, jer služi da se poboljša obični, svakodnevni život LGBT zajednice. Pravo na posetu u bolnici, pravo na zajedničku imovinu, pravo na brigu i staranje u teškim trenucima. To nije gej brak već partnerstvo, koje je u mnogim zemljama odavno odobreno pa ni na koji način nije ugrozilo tradicionalnu porodicu i natalitet, što je glavni argument protivnika zakona. Nadam se da svi želimo društvo u kom su svi jednaki i u kom jedna velika grupa ljudi ima pravo na dostojanstven zivot isto kao svi mi ostali.
ČINJENICE/ Šta zakon predviđa
- da zajednica istopolnih partnera bude priznata zakonom
- da se na istopolne partnere primenjuju propisi o podeli imovine i nasleđivanju kao u slučaju tradicionalnog braka
- da im se omogući uživanje prava na zaštitu od nasilja u porodici
- da u slučaju bolesti jednog, drugi partner mora da bude obavešten o njegovom zdravstvenom stanju
- da istopolni partner ima pravo da učestvuje u donošenju odluka u pogledu izbora medicinskog tretmana za svog partnera
- da mogu jedni druge da posećuju u zatvoru i da u slučaju smrti mogu da preuzmu telo svog partnera i sahrane ga
Činjenice/ Ko priznaje istopolne zajednice
- Nemačka
- Austrija
- Grčka
- Crna Gora
- Italija
- Slovenija
- Hrvatska
- Mađarska
- Monako
- Švajcarska
- San Marino
- Kipar
- Češka
- Malta
- Lihtenštajn
- Ekvador
- Čile
- Estonija
- Andora