POLEMIKA O ELEKTRIČNIM TROTINETIMA! Okanović: Ne smeju da budu među pešacima! Koković: Ovo je najbolje rešenje!
Polemika o električnim trotinetima, Foto: Ana Paunković, Printskrin, Shutterstock

izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja

POLEMIKA O ELEKTRIČNIM TROTINETIMA! Okanović: Ne smeju da budu među pešacima! Koković: Ovo je najbolje rešenje!

Društvo -

Kada izlazite iz zgrade ili lokala na trotoar, obavezno morate dobro da pogledate levo-desno-levo, kada se javljate na mobilni telefon, moraćete da držite lakat uz telo, nećete smeti naglo da menjate način kretanja, čvrsto ćete morati da držite dete za ruku, ako vodite psa, moraćete da ga držite na kratkom povocu tik uz nogu, slabovidi pešaci moraće pažljivije da koriste beli štap, ako gurate dete u kolicima, moraćete da zastanete ispred svakog ćoška i da provirite...

Ovako je plastično Damir Okanović na Tviteru opisao svoje viđenje nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja, kojim će biti dozvoljena vožnja električnih trotineta na trotoaru. Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja za Kurir je pojasnio da smatra da će pešaci biti u opasnosti ukoliko na prolećnom zasedanju Skupštine bude usvojen pomenuti nacrt.

električni trotinet
foto: Profimedia

Njime se, ističe, prvi put uvode električni trotineti u zakon definišući šta je lako električno vozilo, kuda se kreće i koji su minimalni starosni uslovi za njegovu upotrebu.

- Nacrtom se dozvoljava kretanje električnih trotineta pešačkim površinama, tj., ako nacrt bude usvojen kao takav, električni trotineti će se potpuno legalno kretati trotoarima, pešačkim stazama i pešačkim zonama - navodi Okanović za Kurir.

On je naglasio da se Komitet, na čijem je čelu, protivi ovom delu zakona i smatra da bi vozače električnih trotineta trebalo tretirati kao bicikliste.

trotinet, električni trotinet
foto: Profimedia

- Oni bi trebalo da se kreću biciklističkim stazama, a tamo gde ih nema, na kolovozu. Problem je što su trotoari veoma uski i za kretanje pešaka, a kamoli za kretanje pešaka i trotineta zajedno - kaže Okanović upozoravajući da trotoare dodatno sužavaju automobili koji se tu parkiraju.

Navodi da će, prema nacrtu zakona, najveća dozvoljena brzina biti 5 km/h, ali da je ograničenje nemoguće kontrolisati uz opasku da trotineti nemaju registarske oznake.

Šta je navedeno u nacrtu zakona

Pešačkom zonom maksimalno 5 km/h!

- lice mlađe od 14 godina ne sme da upravlja lakim električnim vozilom na javnim putevima

- mlađi od 18 godina koji voze trotinet moraju imati zaštitnu kacigu

- vozač električnog trotineta obavezan je da za kretanje koristi biciklističku stazu, pešačko-biciklističku stazu ili biciklističku traku

- vozač može za kretanje da koristi pešačku stazu, pešačku zonu ili trotoar ako ne postoji mogućnost kretanja biciklističkom stazom, pešačko-biciklističkom stazom, pod uslovom da se kreće brzinom pešaka (5 km/h)

- vozač električnog trotineta može se kretati kolovozom na kome je brzina kretanja ograničena najviše 30 km/h, ako ne postoji mogućnost kretanja pešaškom stazom

- vozač ne sme prevoziti drugo lice na trotinetu

- vozač električnog vozila mora nositi svetloodbojni prsluk kada se kreće kolovozom

- vozač električnog trotineta mora kod sebe imati tehničku dokumentaciju o vozilu

S druge strane, Mirko Koković iz Agencije za bezbednost saobraćaja kaže za Kurir da se procenjuje da u Srbiji ima oko 200.000 električnih trotineta i da smatra da je ovakav nacrt zakona trenutno najbolje rešenje kako bi se ta oblast uredila.

- Kada smo sastavljali ovaj predlog rešavanja trotineta, uzimali smo u obzir primere iz zemalja koje su slične Srbiji, a već su to učinile pre nas. Inače, primarne površine na kojima se mogu kretati električni trotineti su površine koje koriste i biciklisti. Ukoliko ne postoje biciklističke staze ili pešačko-biciklističke staze, tek onda mogu koristiti pešačku zonu ili trotoar. Tokom 2021. godine imali smo 71 nezgodu sa električnim trotinetima, 12 lica s teškim povredama i 59 s lakšim telesnim povredama. Njih 40 učestvovalo je samostalno u nezgodi, 27 s putničkim automobilima, dvoje s pešacima i dvoje s biciklistima.

Predviđene kazne

Čak i zatvor do 12 godina

- ukoliko vozači električnih trotineta učine neki prekršaj, kazniće se iznosom od 3.000 do 120.000 dinara

- ako dođe do saobraćajne nezgode sa smrtnim ishodom koju je izazvao vozač trotineta, propisana je kazna zatvora do 12 godina

Kurir.rs/ Mina Branković

Bonus video:

00:24

POLUDELI TROTINET DRUG PUT: Ogromnom brzinom ide ka Zemunu

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track