ZA VOZAČE UBICE DECE NA PEŠAČKOM I DO 30 GODINA ROBIJE? Roditelji stradalih mališana zahtevaju IZMENU ZAKONA I OŠTRIJE KAZNE
Pešački prelaz, Foto: Shutterstock

PETICIJA

ZA VOZAČE UBICE DECE NA PEŠAČKOM I DO 30 GODINA ROBIJE? Roditelji stradalih mališana zahtevaju IZMENU ZAKONA I OŠTRIJE KAZNE

Društvo -

Roditelji stradalih u saobraćajnim nesrećama na obeleženim mestima zahtevaju promenu zakona kako bi se stalo na put onima koji bahato voze i seju smrt

Roditelji dece koja su poginula na pešačkim prelazima širom Srbije zajedno pokreću akciju kojom traže hitnu izmenu Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima i Krivičnog zakonika kako bi ubice za volanom mogle da robijaju i do 30 godina!

Porodice su okupili Bogoljub i Vera Janković, roditelji Nikoline (13), koja je preminula 1. januara 2023. nakon što su je 7. decembra 2022. udarila kola dok je prelazila ulicu na pešačkom prelazu. S listom zahteva upoznali su najviše državne funkcionere pisanim putem.

Bogoljub i Vera Janković
Bogoljub i Vera Janković foto: Kurir TV, Shutterstock

Postoji i onlajn peticija, koju je do juče potpisalo 14.300 ljudi.

- Naše dete je na pešačkom prelazu ubio bahati vozač. Vozio je oko 90 km/h blizu škole. Ona je od siline udarca odletela 30 metara, praktično joj nije bilo spasa. Ležeći policajac je tamo postavljen tek nakon što je Nikolina stradala. Čovek koji ju je udario je potpuno slobodan, nema ni nanogicu, suđenje se čeka - priča Bogoljub Janković za Kurir. Nakon stravičnog saznanja da njihovog deteta više nema, usledilo je razočarenje zbog spoznaje da će kazna za vozača koji im je ubio dete biti blaga.

- Maksimalna kazna koju neko može da dobije za teško delo počinjeno u saobraćaju i nepružanje pomoći je osam godina zatvora, tako su nam rekli advokati, i to samo ako je u pitanju povratnik. Sudije navodno izriču od jedne do tri godine. Dakle, kazna za smrt deteta je godinu dana. Trend bahate vožnje može da se zaustavi jedino ako se kazne pooštre - kaže Vera Janković.

Zahtevi koji su predati:

- da ograničenje u naseljenim mestima na kritičnim tačkama i pešačkim prelazima bude 30 km/h, umesto dosadašnjih 50 km/h

- da bezbednosno rizična mesta budu obeležena znakom upozorenja "crna tačka" ili pešačkim prelazom

- da se postavi ležeći policajac na pešačkim prelazima na kojima je stradao makar jedan pešak

- da se uvede obaveza za pešake i bicikliste da prilikom kretanja kolovoznom trakom, kada nema trotoara, moraju da nose fluorescentni prsluk ili fluorescentne trake (isto važi i prilikom noćnog kretanja sa smanjenom uličnom rasvetom i prilikom manje vidljivosti zbog magle, kiše, snega u naselju i van njega)

- da opšte ograničenje na kritičnim deonicama auto-puteva obeleženih vidnim znakom upozorenja "crna tačka" bude 100 km/h umesto dosadašnjih 130 km/h

Jankovići su sa ostalim roditeljima predložili da se opasne deonice posebno označe, da se pešački prelazi obezbede ležećim policajcima, da se smanje ograničenja, ali i da se znatno pooštre kazne.

Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, kaže da svaki predlog koji vodi smanjenju broja žrtava i stradalih na našim putevima treba podržati:

Damir Okanović
Damir Okanović foto: Printscreen/Kurir TV

Zahtevi za pooštravanje kazni

- Ako bi nastupila smrt jedne ili više osoba zbog bahate vožnje, umesto dve do 12 godina zatvora bilo bi predviđeno pet do 15, kao za ubistvo

- Za agresivnu vožnju sa smrtnim ishodom na pešačkom prelazu kazna bi bila do 30 godina zatvora bez mogućnosti pomilovanja, a kao jedna od sankcija predlaže se i trajna zabrana upravljanja motornim vozilima

- Pozdravljam inicijativu Vere i Bogoljuba Jankovića za izmenu Krivičnog zakonika i Zakona o bezbednosti saobraćaja i izražavam duboko poštovanje što uprkos tragičnom gubitku deteta nalaze snage i volje da se posvete tome da se drugoj deci ne ponovi ono što se dogodilo njihovoj Nikolini. Međutim, tu inicijativu je potrebno doraditi kako bi bila u celosti primenljiva u našem pravnom sistemu, jer neke pravne institute nije moguće uspostaviti.

Ove dece više nema

15. januar 2023 - David M. (14) stradao nakon što ga je A. G. (24) na Bezdanskom putu kod Sombora oborio automobilom, pa pobegao. Vozač je u trenutku nesreće imao alkohola u krvi. Vozaču je posle nesreće određen pritvor.

13. januar 2023 - Maksim Vujić (10) stradao kad ga je udario Stefan S. (19), koji je vozio s probnom dozvolom, javnosti nije poznat epilog postupka.

7. decembar 2022 - Nikolinu Janković (13) iz Kragujevca udario automobil na pešačkom prelazu u blizini škole, preminula je 1. januara. Postupak je u toku, vozač na slobodi.

12. decembar 2022 - Melisa Zećović (15) poginula kad ju je kolima na pešačkom udario maloletni B. H. s probnom vozačkom dozvolom, javnosti nije poznato kako se odvija postupak.

13. septembar 2022 - Bogdan Gavrilović (7) iz Vlasotinca stradao kad ga je mladić iz komšiluka udario džipom. Roditelji su 5. januara dobili dokument od javnog tužioca u kome se obaveštavaju "da se arhiviraju spisi predmeta jer ne postoje osnovane sumnje da je učinjeno krivično delo".

21. jul 2021 - Stefan Balić (9) stradao nakon što ga je na pešačkom na Karaburmi pokosio Lazar G., a tom prilikom je teže povređen brat stradalog (4). Vozač je osuđen na 10 godina zatvora.

18. april 2019 - Dečak (15) poginuo u Boru kada je na njega, dok je vozio bicikl, na pešačkom prelazu naleteo kamion. Javnosti nije poznato da li je vozač odgovarao za ovo delo.

12. jun 2018 - Aleksa Dimitrov (10) poginuo kad je Vladimir Vukašinović svojim vozilom naleteo na grupu dece na Divčibarama koja su bila na rekreativnoj. Vozač je osuđen na kaznu od dve i po godine zatvora.

5. mart 2014 - Mihajlo Dumitru (10) iz Niša poginuo kad ga je na pešačkom prelazu udario vozač "juga" Goran Stojanović (49). Vozač je osuđen na četiri i po godine zatvora.

Suzana Trajković

Bonus video

00:06

U Krnjači prelaze pružni prelaz i kad je rampa spuštena

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja