SNIMAK UŽASA IZ NATO AVIONA U GRDELIČKOJ KLISURI 1999: Američki pilot koji je bombardovao Jugoslaviju otkrio nepoznate detalje
Foto: Printskrin

na drugi dan Uskrsa

SNIMAK UŽASA IZ NATO AVIONA U GRDELIČKOJ KLISURI 1999: Američki pilot koji je bombardovao Jugoslaviju otkrio nepoznate detalje

Društvo -

Na današnji dan, pre 25 godina, u agresiji NATO na Srbiju granatiran je voz u Grdeličkoj klisuri, na drugi dan Uskrsa.

Stradalo je najmanje 15 putnika, a među njima i šestogodišnji mališan. NATO bombarderi su u 11.55 raketirali putnički voz broj 393, više desetina putnika je ranjeno, a tačan broj žrtava nikada nije utvrđen.

Bombardovanje 1999., Grdelicka Klisura, most, Grdelica
foto: Сергей Величкин / TASS / Profimedia

"Ne treba se bojati ljudi, nego neljudskog u njima", uklesano je na spomeniku pokraj železničkog mosta preko Južne Morave u Grdeličkoj klisuri.

U NATO napadu u Grdelici stradali su drugi i treći vagon putničkog voza na liniji Beograd - Solun.

Čelnici NATO su najpre demantovali, a potom potvrdili da su putnici stradali od njihovih projektila i taj zločin proglasili kolateralnom štetom.

Tadašnji glavnokomandujući NATO snaga Vesli Klark rekao je nakon napada da cilj pilota nije bio voz, već most, a da je voz prekasno primećen.

Prema njegovim rečima, pilot je shvatio da je u prvom napadu pogodio voz, pa je u drugom napadu pokušao da završi misiju i sruši most, ali je ponovo pogodio voz koji, kako je naveo, nije video od dima.

"Dve bombe su bile namenjene mostu i u oba slučaja se nastojalo da se izbegne kolateralna šteta. To je jedna od onih žalosnih stvari koje se dešavaju u ovakvoj kampanji i svima nam je jako žao zbog toga, ali činimo sve što možemo da izbegnemo kolateralnu štetu, uveravam vas u to", rekao je tada Klark.

Američki pilot: Dejstvo po vozu bila je greška

Govoreći o dejstvu po mostu u Grdeličkoj klisuri i putničkom vozu, pukovnik Majk Petruka koji je učestvovao u bombardovanju SR Jugoslavije, ali i ne i Grdeličke klisure, taj napad opisao je kao grešku. Konstatovao je da voz nije bio meta jer, kako tvrdi, sve i da je u vozu bio neko koga je trebalo gađati to se ne bi obavilo na ovaj način i sa ovim ubojnim sredstvima. Primarna misija je bilo uništenje mosta sa dve vođene rakete AGM-130 (radi se zapravo o bombi GBU-15 sa raketnim motorom). Emitujući snimak dejstva objašnjava raspored pažnje WSO-a koji ovu, praktično radio kontrolisanu bombu, navodi gledajući fokusirano kroz usko polje na prikazivaču u kokpitu. Petruka tvrdi da WSO nije mogao da vidi voz koji prilazi niti da skrene bombu sve i da je video voz na vreme budući da bi u toj fazi blizine pred udar trajektorija bombe ostala ista sve i kada bi se izvršilo najveće moguće komandovanje promene njenog napadnog ugla. Ubeđen je da je planiranje misije krivo, da je trebalo samo pogledati red vožnje voza i da je upravo iz tog razloga dejstvo na most u Novom Sadu izvedeno u 3 ujutru zbog minimalnog saobraćaja.

Majk Petruka
foto: Printscreen/Youtube/10 Percente True

U Kruševcu je bombardovana fabrika "14. oktobar" i gradska toplana, a u Pančevu i Novom Sadu rafinerije nafte. U Kragujevcu je bombardovana fabrika automobila "Zastava".

U Prištini je bombardovana šira okolina aerodroma Slatina, a osam detonacija čulo se južno od grada. U Somboru je peti put bombardovano skladište "Naftagasa".

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja