Slušaj vest

U Srbiji je od početka ove godine u saobraćajnim nesrećama poginulo više od 30-oro ljudi. Uzmimo za obzir da smo tek na početku februara. Međutim, ono što barem malo ohrabruje jeste da je ova crna brojka niža u odnosu na isti period prošle godine. Znači da smo ipak nešto naučili u 2024. godini.

Međutim, koji nas problemi u saobraćaju i dalje muče, koja pravila su nam nejasna, gde se redovno spotaknemo i kakva nam je saobraćna kultura pitam Milana Vujanića, profesora Saobraćajnog fakulteta u penziji i Čedomira Brkića, automobilistu.

366443_250204.00_59_08_00.Still005.jpg
Foto: Kurir Televizija

- Problemi su i dalje prisutni, ali smo u mnogo boljoj situaciji. Radi se na poboljšanjima, rade se sedišta za decu, pojasevi, predavanja i seminari, tehnički pregledi su mnogo bolji. Od kada se prikolice pregledavaju onako kako se sada pregledavaju, nemamo više uopšte nesreće sa prikolicom - kaže Brkić

On kaže da ima utisak da je policija tolerantnija od kada je prošla Nova godina, dok se pre primećivala znatna strogost.

- Došli su mladi, prijatni, obrazovani ljudi, pa i kada vas kazni nije vam teško. Ljudi imaju milion problema dok su za volanom, niko nije savršen, zato je lakše kada se zbog greške ne susretnete sa prekorom već sa opomenom - kaže Brkić.

Vujanić ističe da kada nekoga kažnjavate, on mora da se oseti kažnjenim, jer ukoliko njemu bude svejedno onda nema efektivnosti:

- Ja sam predlagao jednu neobičnu kaznu, ukoliko ne nosite pojas pravilno kako treba da vam policajac namrguđen 10 minuta drži govor. Vi bi prošli kroz tih deset minuta, ali onda kilometar dalje bi vam drugi policajac držao govor. Vi bi od jedne na drugu stranu putovali sat vremena uz 5 govora. Kazna treba da bude neprihvatljiva za ono ko je kažnjen.

On kaže da od 2001. do 2014. broj saobraćajnih nesreća je drastično pao, a onda je 6 godina nivo ostao isti, pa kaže da su mere dale veliki efekat.

366443_250204.01_01_47_11.Still006.jpg
Foto: Kurir Televizija

- Medijima zameram to što, na primer, Japan kaže što više krvi na ekranu, to manje na kolovozu. Japan je najbezbedniji na svetu po pitanju saobraćaja - kaže Vujanić, a navodi i da u drugim državama skupljanje poena za loše ponašanje u saobraćaju dovodi do toga da moraju da odlaze na časove autoškole.

Vujanić kaže da građani sami odlučuju koji zakoni su im logični, a koji su im bespotrebni, pa sami biraju koje će koristiti a koje ne.

Brkić kaže da je jedan od velikih problema u saobraćaju trenutno dostavljači hrane koji svoj posao obavljaju biciklama, pa kako kaže, ne biraju kojim putevima se kreću - trotoarom, putevima, pešačkim prelazom, pešačkom i biciklističkom stazom...

- Da li ste znali da za upravljanje eliktričnim biciklima morate da imate dozvolu A kategorije? Oni imaju motor, dakle odgovaraju definiciji mopeda - kaže Vujanić.

On kaže da statistika pokazuje da se oko 60% nezgoda sa pešacima dešava u gradu, a da od toga 60% su odgovorni pešaci, a ne vozači.

"ZA OVE BICIKLE VAM JE POTREBNA VOZAČKA DOZVOLA" Vujanić tvrdi: Za 60% nesreća su odgovorni pešaci Izvor: Kurir televizija

 Oni su složni da će se, razvićem tehnologije, sve normalnije biti voziti se bez vozača, pa kažu i da u SAD takve usluge već postoje.

- Prvi septembar je najbitniji dan za bezbednost u saobraćaju. Imali su divne akcije, gde su ih mnogo naučili - kaže Vujanić.

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.

Kurir televizija je dostupna na kanalu broj 109 za korisnike MTS Iris TV, na kanalu 9 za korisnike m:SAT TV, Supernova i Yettel Hipernet TV, na kanalu 108 za korisnike BeotelNet, na kanalu 8 za korisnike Orion telekoma i na kanalu broj 112 za korisnike Sat-trakt na teritoriji Srbije, u okviru platforme M:tel u Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini i MTEL Global u dijaspori, kao i na aplikaciji Arena Cloud.

Kurir.rs

Govoreći o problemu bahate vožnje, Blažo Marković ukazao je na nedostatak saobraćajne kulture i disciplinskih mera Izvor: Kurir televizija