Slušaj vest

Srpska pravoslavna crkva (SPC) više puta je iznela svoj stav da transplantaciju organa smatra apsolutno pozitivnom medicinskom delatnošću, kao i da doniranje organa apsolutno nije sporno, da je herojski čin, pa čak i svetiteljstvo ako je etički potpuno opravdana i ispravna, naveo je protonamesnik Dragan Popović.

Ističući da se 85 odsto građana Srbije, prema zvaničnim podacima, izjašnjava kao pravoslavni hrišćani, kazao je da donatorstvo mora da ispuni određene kriterijume da bi uopšte čovek bio donator.

Transplantacija organa  Foto: Shutterstock, Robert Kneschke/Shutterstock

- Slobodno i voljno mora da bude donator, svestan toga da je donator i informisan šta znači ta njegova donacija. Prvi problem je zakon o pretpostavljenoj saglasnosti (Ustavni sud utvrdio da nije u skladu sa Ustavom, prim. nov.). Čovek čija je saglasnost pretpostavljena nikada se nije izjasnio da želi da bude donator, njemu je uskraćeno pravo da postane svetitelj, ako me dobro razumete. U slovenačkom zakonu, što sam sada saznao, postoji paralelno i to da možeš da potpišeš donatorsku karticu, ali i da možeš da potpišeš da ne želiš da bude donator. Sasvim zadovoljavajuće rešenje. Svi su u crkvi za to da pretpostavljena saglasnost ne može da bude prihvatljiva jer se ljudska prava, dostojanstvo, sloboda ukidaju onome ko ne želi da bude donator. Mora da se izjasni - kazao je Popović na panelu "Stavovi verskih zajednica o transplantaciji organa - etika, vera i život" u okviru konferencije udruženja Donorstvo je herojstvo "Transplantacija organa: izazovi i perspektive" povodom Nacionalnog dana donora.

Prodaja organa, da li je greh

Upitani da li bi podržali prodaju organa kad to neko radi iz očajanja, predstavnici SPC, Katoličke crkve i Islamske zajednice decidirano su protiv.

- Kupovina i prodaja organa apsolutno ne bi mogli da budu ni na koji način opravdani. Greh je ono što nas odvaja od Boga. Ukoliko će kupovina organa da mi produži biološki život, a da me odvoji od Boga, onda nemam nikakvu korist od tog organa - kazao je Popović, a Ninković naveo:

- Ne možemo podržavati greh. To je moralno nedopustivo u katoličkoj teologiji.

Sličan stav Islamske zajednice izneo je putem obraćanja i Jusufspahić, dok je Asiel kazao da je svaki slučaj specifičan:

- To dolazi od toga da neko želi da da organ, ali s druge strane želi i da za to dobije, da reši neki svoj problem. Dobar broj ljudi smatra da to nije problematično. Stvar je kako će pravni sistem to da reguliše, ali ne bih to stavio u kategoriju greha. Ako hoćete da date organ, a ne želite da naplatite, u čemu je razlika?

Mnogo je teža stvar, istakao je Popović, problem moždane smrti. Inače, konstatujući moždanu smrt pacijenta, ide se u proceduru za potencijalno doniranje organa, pa transplantaciju istih.

- U SPC postoji dobar deo onih koji smatraju da moždana smrt nije smrt u pravom smislu te reči i deo onih koji prihvataju moždanu smrt kao ikonomijski (teološki, prim. nov.) koncept - kazao, pa naveo:

- Čovek je sastavljen od duše i tela, koje dobija prilikom začeća, dok dušu dobija direktno od Boga. Početak života je trenutak kada se spoje duša i telo. Duša se nalazi u čitavom telu bez razlike. Koliko je u malom prstu na nozi, toliko je i u mozgu. Smrt je obrnuti proces, izlazak duše iz tela, koja se vraća svome tvorcu Bogu. Ako je čoveku amputirana ruka ili mu bubrezi ne rade, to ne znači da je duša napustila bubrege, već da telo nema sposobnost da se duša izrazi kroz bubrege.

Panel Verske zajednice i transplantacija organa.jpg
Panel - Sanja Lubardić, Dragan Popović, Isak Asiel i Aleksandar Ninković Foto: Printscreen/ Youtube/ Donorstvo je herojstvo

Popović je istakao i da nije rekao da je crkva izričita u tome da moždana smrt nije smrt, već da mora da postoji ozbiljan dijalog između lekara koji su vernici i koji zastupaju taj stav i onih koji imaju drugačije mišljenje.

- Mi nemamo problem s primaocima, imamo problem s donatorima. Ukoliko je mozak čoveka mrtav, to ne znači da čovek nije živ, nego da njegov mozak više nije funkcionalan da izrazi dušu. Kuca mu srce, rade mu ostali organi i pored toga što sve radi uz veštačku podršku. Imam apsolutno poverenje u lekare, u sistem ne baš toliko. Kakav bi kompromis mogao da bude da moždana smrt bude prihvaćena? Prvo da donatori budu stvarno donatori, a ne da njihova donacija bude pretpostavljena, to jest da postoji ikakva šansa da on ne zna da je donator. I da bude potpuno informisan o svemu tome šta znači donacija - kazao je Popović i zaključio:

Svi su za

Da su doniranje organa i transplantacija dozvoljeni i u katoličanstvu, islamu i judaizmu, istakli su predstavnici ostalih tradicionalnih verskih zajednica u Srbiji.

Velečasni Aleksandar Ninković rekao je da je jedna od stvari koja je najmanje problematična donacija organa, i to Katolička crkva podržava od samih početaka, te da za to ne postoji bio kakva prepreka, dok je Muhamed Hamdi Jusufspahić, predsednik Vrhovnog sabora Islamske zajednice Srbije, kazao da i "Bog voli da se međusobno potpomažemo".

- I kad je u pitanju presađivanje organa, namera bogožuđa je najbitnija, da bismo od toga svi imali dobro i u ovom životu i posle života - naveo je Jusufspahić, dok je i rabin Isak Asiel, predstavnik Jevrejske zajednice, istakao da je transplantacija dozvoljena u judaizmu.

- Nisu ovo stvari koje su zacrtane, od kojih nema odstupanja. Ovde smo da iznesemo naše stavove i dijalogom dođemo do zaključaka. SPC nije prepreka. Uz sve dileme koje sam izneo - SPC blagosilja.