Kako da smislite ime vaše buduće firme
Foto: Pr

Saveti za mlade preduzetnike

Kako da smislite ime vaše buduće firme

Edukacija -
Zašto je ime važno? Zato što je to ono po čemu pamte vašu kompaniju i prepoznaju vaše poslovanje. Ime je još važnije kada posao pokreću mali preduzetnici.

Pogrešan naziv za vaše poslovanje obeležiće vas zauvek, jer dok shvatite da je izabrano ime pogrešno, biće prekasno. Zato vam treba ime koje ukazuje i na stručnost i na vrednosti za koje se zalažete i na jedinstvenost proizvoda ili usluge koje nudite.Apstraktno ili konkretno?Neki stručnjaci veruju da je za naziv kompanije najbolje da bude apstraktan, bez stvarnog značenja, jer tako imate čisto platno kome dodajete sve što želite – bukvalno učitavate sadržaj kakav vam je potreban ili koji vam odgovara. Drugi opet preporučuju da ime bude informativno, da korisnici odmah znaju o čemu se radi. Najspornije su izmišljene reči, bilo nepostojeće ili nastale spajanjem postojećih reči – jedni misle da takva rešenja najbolje prolaze, drugi da se najlakše zaboravljaju.Stvarnost je malo drugačija. Svaki naziv je efektan ako iza njega stoji dobra marketinška strategija. Ipak, treba pratiti određene korake.Smišljanje dobrog imena za poslovanje jeste komplikovan proces. Ako vam finansije to dopuštaju, angažujte stručnjaka. Stručnjaci za nazive znaju šta odgovara vašem poslovanju, šta već postoji na tržištu i kako funkcionišu autorska prava. Oni mogu da vam objasne zašto su neka imena dobra, a druga neprihvatljiva. Ali i tada morate da im date pravac ili prostor u kome mogu da se kreću.Prvo odlučite šta želite da ime vaše kompanije poručuje. Ono mora da bude u skladu sa ključnim elementima vašeg poslovanja. Kroz poslovnu strategiju pronašli ste nišu koju želite da zauzmete, a ime i eventualni potpisni slogan tu ideju će podvući i istaći. Što je ime više u skladu sa vašim poslovanjem, manje ćete morati da objašnjavate. Stručnjaci kažu da bi preduzetnici trebalo da se radije odlučuju za postojeće reči umesto što izmišljaju nove. Naime, korisnici su skloni tome da se opredeljuju za kompanije koje od prvog trenutka razumeju. A prvi trenutak susreta s firmom jeste susret s njenim nazivom. Postoji i druga strana: ime može da ima previše značenja. Na primer, sastavni deo naziva može da bude i toponim. Ali šta ako se kompanija preseli, šta onda da radite s geografijom? Isto je i sa uključivanjem glavnog proizvoda ili usluge u ime – šta ako proširite poslovanje ili neki drugi proizvod postane heroj kampanje? Vežba koju možete primenitiIspišite sve ključne reči svog poslovanja i pokušajte da ih neznatno izmenite, tako da spajanjem npr. dveju reči dobijete treću: jednostavnu, preciznu i – nepostojeću. Naravno, ovo nije uvek lako, niti je uvek izvodljivo.Nekoliko stvari uvek imajte u vidu:ime treba da se dopada i vama i (potencijalnim) korisnicima;ime treba da asocira na pozitivne i prijatne pojave ili iskustva;neka ne bude predugo ili zbunjujuće;interne šale razumete samo vi i ne treba da ih potencirate.Pokušajte da postojećim rečima date novo čitanje, budite kreativni. Ipak, ne zaboravite osnove: ako je ime komplikovano, verovatno su i proizvod ili usluga komplikovani. A to odbija korisnike.Kada suzite izbor na tri do pet naziva, testirajte ih. Vratite se na početak i nazive uporedite sa spiskom i tako vidite šta najviše ocrtava vaše ključne pojmove i u skladu je sa vašim poslovnim ciljevima. Naravno, idealno je organizovati fokus grupe i imati informacije iz prve ruke. Ali slično testiranje možete da sprovedete u krugu porodice ili prijatelja. Tražite da oni izgovore svaki od naziva ili ga upotrebe u svakodnevnim rečenicama. Tada ćete sigurno moći da odlučite.Na kraju, zaštitite naziv svoje kompanije. Za svaki slučaj. I naučite da uživate u njemu podjednako kao i u ideji o pokretanju svog biznisa.Većina mladih preduzetnika sve radi sama. Od pisanja saopštenja za javnost, preko smišljanja promotivnih slogana, do vođenja posla. Vrlo često entuzijazam i ljubav prema poslu nisu dovoljni za uspeh, zbog nedovoljnog poznavanja osnova marketinga i PR-a. Srećom, danas se ovim veštinama može ovladati relativno brzo.Sve što treba da znate o pokretanju biznisa, brendiranju i odnosima sa medijima možete naučiti u obrazovnom programu iz domena odnosa sa javnošću. Idealan program za buduće preduzetnike koji su sami majstori za sve možete pronaći ovde.

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track