OBRAZOVANJE NE SME DA STANE Profesor Petrović o blokadi nastave: Savetuju me da se sklonim u mišju rupu, a sve svoje diplome bih dao da uđem u učionicu i radim
On je u svom izlaganju istakao koliku ljubav oseća prema svom pozivu, pa i rekao da njega ne zanima politika, već samo dobrobit đaka u čije obrazovanje on mnogo ulaže.
- Ne želim da se bavim politikom, nama je u krvi da komentarišemo stvari, svako misli da je u pravu. Vidi se da je politika došla u mehur koji treba da bude zatvoren od spoljih uticaja, a to je obrazovanje. Shvatio sam da svako ima svoje interese, a ja sam mislio da je naš najveći interes da se spasi svet - kaže Petrović.
On je osudio i napad na odrešene prosvetne radnike, a kaže da su se i roditelji aktivirali zbog situacije u školama, pa je dobijao pozive od roditelja koje čak ni ne poznaje:
- Uključili su se i roditelji, a to je sve jer smo dopustili da politika zatruje naše odnose i u školi i u porodici, a to nismo smeli da dozvolimo zbog dece.
Kako je rekao, ogromna šteta je učinjena:
- Desila se korona, iz nje sam izvukao nešto korisno, došlo je do digitalizacije. Čak i tada smo u jako teškim uslovima živeli, izgubio sam mnoge kolege, i ja sam se sam borio za život, ali i dalje, dok sam ležao u bolnici, niko nije znao da sam tu, držao sam onlajn časove svojim učenicima.
On je onda uputio važan apel i poziv da se deci ne uskrati obrazovanje koje pored toga što je izuzetno važno, takođe jeste i njihovo pravo:
- Obrazovanje ne sme da stane i to sam pokazao na svom primeru. Sada smo sami, iznenada i ničim izazvani, došli u priliku na koju možemo da utičemo. Zovu me roditelji širom Srbije i rekli da imaju decu i da su se raspitivali o meni. Kažu da sam jedini koji sme da istupi i ukaže na nenormalnosti. Svaki prosvetitelj mora da ima problem sa ovim, bez obzira u kojoj su stranci, to su deca, njima ne smeju da ostanu traume zato što mi imamo neke probleme.
Petrović sebe ograđuje od svih političkih uticaja, pa nastavlja rečima:
- Ovo nam je na veliku štetu. Ne ulazim u politiku, ali ovo je moglo da se reši drugačije. Izađite mi iz učionice, marš napolje, mi ovde učimo, razvijamo se i spašavamo svet. Vi ih sečete u korenu, sipate im otrov i govorite im kako da misle prenego što sam ja završio proces njihovog odrastanja.
Petrović u svom daljem izlaganju kaže da želi da nauči decu da misle slobodno, bez izuzetaka i blokiranja kritičkog mišljenja:
- Pre nego što sam se oglasio, kada su učenici krenuli blokadu, niko se nije oglašavao. Nešto neprirodno i tužno se dešavalo, nešto čemu škola ne treba da služi, a niko se ne oglašava, ni za, ni protiv. Postavio sam sebi pitanje da li želim da me unuci pitaju "deko, gde si ti bio kada se to dešavalo u školama, da li si nekako doprineo?". Svi me savetuju da se sklonim u mišju rupu, ali kako? Ja bih sve svoje diplome i priznanje za najboljeg edukatora Srbije, i priznanja za doprinos obrazovanju, sve bih poklonio da me pustite da radim i da sutra uđem u učionicu i bez omaložavanja, blokada i politike radim. Za to se borim, pustite me da radim sa tom mojom decom, to je ono što mi daje energiju. Radiću i za upola manju platu. Ja u školu ulazim i izlazim sa osmehom, studenti moraju da shvate da je to nešto sveto i nešto se ne dira, to treba da se neguje.
On kaže da kada ga je njegova ćerka, koja ima 16 godina, pitala šta se dogodilo, on je rekao da joj neće davati svoje mišljenje jer ni sam nije siguran u njega:
- Rekao sam joj da ne želim da joj trujem um, da ode u školu, ako neki profesori ne dođu, neka sačeka sledeći čas. Neka ide po svoje znanje, i neka uzme što više znanja, znanje nije ni mučenje, ni obaveza, ni trpljenje, već privilegija.
Ana Brnabić je istakla da joj je velika čast što joj je danas jedan od sagovornika upravo nastavnik Petrović:
- Velika mi je čast što danas gostujem sa njim, on je prošle godine pobedio i bio izabran za najboljeg edukatora na svetu iz konkurencije preko 100 zemalja. Tada je bio heroj svih medija, ponajviše onih opozicionih, zato što je često govorio o tome kako država mora više da ulaže u obrazovanje. Ja sam tada bila predsednica Vlade i pažljivo sam slušala, nisam kritikovala. Usvajali smo šta govori i razmišljali kako neke stvari da promenimo. Svakako da nismo menjali dovoljno brzo, ali nikada nije bio na meti kritika. Danas kada je rekao svoje mišljenje koje je neupitno, koliko su ga ranije slavili, danas ga duplo omalovažavaju.
Petrović je rekao da su ga đaci već nekoliko puta pitali da li će ove godine imati priliku da učestvuju u takmičenjima za koje ih je on pripremao i prošle godine, a Brnabić se nadovezala da je onaj ko je organizovao ovu vrstu protesta udario u samu srž Srbije, jer kako kaže, ovo je prvi put da politika uđe u škole.
- Ja ne znam kako je moguće da dođe do restarta. Kada je sve počinjalo, rekao sam roditeljima da se nadam da neće dugo trajati, ali da koliko god bude trajalo, iz ovoga nećemo izaći kao bolji ljudi, uništićemo se, podelićemo se, šta god se desilo i koja god strana pobedi. Neće biti dovoljno ništa da pokrije štetu koja će nastati. Deca mobinguju drugu decu po grupama, roditelji mole i govore "hoću da mi deca idu u školu, prete mu da neće da se druže sa njim". Preuzeo sam na sebe veliku paljbu, a vi budite hrabri i pošaljite decu u školu - kaže Petrović.
On kaže da umesto 4 deteta, u školu je počelo da dolazi 14, a ističe da je to za njega bila najveća nagrada:
- Pored svih uvreda i napada, ja sam nasmejan jer održim fantastičan čas, onda imam energije za sve. Obrazovanje mora da bude konstanta, želim da dobijemo svečanu zakletvu, da toliko ozbiljno shvatimo svoj posao, da više nikada ne dozvolimo ovakve podele. Ako smo ovako krenuli, ne želim da zamislim budućnost sa ovakvim pritiskom.
Brnabić je pupitala profesora Petrovića šta se dešava sa najmlađim đacima u osnovnoj školi, pa i kako bi se oni vratili u rutinu nakon tri meseca obustave:
- Ja se nadam da nema puno dece u obustavi. Moja kolegenica koja radi kao učiteljica je nastavila da radi, jer su to deca. Ovo je nenadoknadivo, to što oni izgube. Svaki dan je gubljenje rutine, da se ponovo krene u kolosek potrebna je neverovatna energija nastavnika da se ponovo izgradi sistem. Tu nema discipline, autoriteta, poštovanja, saradnje... Ja kada uđem u učionicu u toku ove situacije, ja pitam đake "kažite mi, koliko mi traje čas, da li izlazite na 15 minuta" i onda pokušam da nađem način da im ispredajem i sažmem gradivo. U sledećem odeljenju mi ipak bude normalan čas, a u trećem niko ni ne dođe.
Petrović kaže i da deci obustavom nastave nije oduzeto samo obrazovanje, već i parče detinjstva.
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.
Kurir.rs
