KRITIČARI IZ AMERIKE HVALE DARU IZ JASENOVCA! Film iz Srbije brutalan i stravičan prikaz holokausta!

Šta kaže struka

Još samo dva dana ostala su do početka dugoočekivane distribucije filma "Dara iz Jasenovca" u Americi. O srpskom kandidatu za nagrade Oskar i Zlatni globus u svim kategorijama uveliko pišu tamošnji eminentni mediji specijalizovani za film pozivajući publiku da pogleda film, a u prvi plan ističu njegov edukativni karatker i osvetljavanje malo poznatog dela istorije koji obuhvata period Drugog svetskog rata, posmatran kroz "prizmu“ desetogodišnje devojčice.

Podsetimo, period uoči premijere u Americi su pratile i turbulencije koje je izazvala samo jedna negativna kritika, na šta se oglasio producent Maksa Ćatović rečima „da su maske pale, a karte otrkivene, te da je jasno zašto je umesto filmske kritike, Džej Veisberg za Variety napisao pamflet o filmu”. Ipak, trend pozitivnih ocena filma u Americi se nastavio, a mediji sa velikim žarom publici preporučuju ostvarenje.

Dara iz Jasenovca

Tako Disappointment media "Daru" naziva „brutalnim ostvarenjem“ i ističe značaj filma koji kako navodi „priča priču koja se ne priča često“ istovremeno naglašavajući njegov edukativni karaker i „prefinjenu i samouverenu režiju“, kao i sjajne performanse koje film sadrži. Kritičar naglašava da film koji dolazi od rediteljskog veterana Predraga Antonijevića pokriva često previđeni i stravični aspekt ere holokausta, te uspeva da ispriča priču o istrajnosti mlade devojke kroz tragediju. Kako se navodi, mnogi filmovi o holokaustu odnose se na nacističke koncentracione logore, a nema mnogo onih koji pokrivaju ostale nehumane kampove koji su vođeni negde drugde: „To je zaista fascinanta premisa koja je vrlo poučna, posebno za one koji nisu upoznati sa Istočnom Evropom u ovo doba.“

Dara iz Jasenovca

Za The Knockturnal " Dara" se pridružila mnoštvu filmova o holokaustu i zverstvima izvedenim u logorima smrti, ali je kako se podvlači „Dara iz Jasenovca“ jedinstvena u fokusiranju na priču o Srbima i u postavljanju desetogodišnjakinje, a kao glavnog junaka priče o krajnjem preživljavanju. Kako se navodi, ovo je film u kome je fokus na žene i deci i teške odluke sa kojima se majke suočavaju: „Veliki deo drame filma okružuju teške odluke koje ove žene moraju doneti suočene sa strahotama genocida. Da li bi trebali ukrasti kukuruz svojoj gladnoj deci i potencijalno se suočiti s batinama? Da li bi trebalo da pošalju decu zbog šanse za bolji život i rizikuju da ih više nikada ne vide? Ova pitanja produbljuju strahote holokausta izvan jezivih ubistava izražavajući psihološku traumu nametnutu žrtvama,“ navodi eminetni sajt.

Predrag Gaga Antonijević

Reeling reviews (https://www.reelingreviews.com/reviews/dara-of-jasenovac/) navodi da reditelje Predrag Antonijević (Spasitelj) osvetljava malo poznati deo istorije Drugog svetskog rata iz ugla devojčice, u istinitoj i vičnoj produkciji koja donosi tako sumornu priču, gde film „The Painted Bird“ deluje manje nemilosrdno u celini. „Iako je film fikcija, scenaristkinja Nataša Drakulić, koja je izgubila članove porodice u Jasenovcu, kako se navodi, koristila je svaki događaj zabeležen u istorijskim spisima i sve što se vidi u filmu je istinito.“ Siže filma je dat i u sjajnom opisu Voza smrti „Antonijević nudi samo tračke svetlosti, u smrti, predstavljene vozom u koji se, tokom laganog padanja snega, pokojnici sklanjaju i nalaze mir."

Film "Dara iz Jasenovca" svoju premijeru u Beogradu će imati 22. aprila.

Kurir/ Foto: Aleksandar Letić