Mogli su da vladaju svetom, a posrnuli zbog greške: Kako je (i zašto) propao čuveni MySpace
Nekada popularan sajt za druženje u ranim danima društvenih mreža sada je postao preoblikovana platforma za ljubitelje muzike. U svojim ranim fazama,MySpace je cvetao kao platforma namenjena mladim milenijalcima koji su želeli da uspostave onlajn veze putem personalizovanih profila.
Tokom vrhunca MySpace-a, korisnici su imali mogućnost da prilagode svoje naloge kreiranjem ličnih blogova u kojima su detaljno opisivali omiljene filmove, muziku, fotografije i još mnogo toga.
U galeriji pogledajte fotografije Toma Andersona, osnivača MySpace-a:
Iako se današnje stanje MySpace-a transformisalo u muzički fokusiranu platformu koju mnogi od nas više ne koriste, ovaj rani gigant društvenih mreža imao je ključnu ulogu u oblikovanju digitalne istorije i postavljanju temelja za sve buduće društvene mreže.
Dalje u tekstu predstavićemo vam njegovu evoluciju, kultne funkcije i pionirski uticaj na današnji moderni pejzaž društvenih mreža, kao i istoriju i njegovo trajno značenje u digitalnoj istoriji.
Početak
MySpace, danas poznat kao Myspace (sa malim slovom "s"), 2003. godine, pokrenuli su Tom Anderson i Kris DeVulf sa namerom da postane jedna od prvih onlajn zajednica za društveno umrežavanje.
Rapidno je postao katalizator povezivanja, što je dovelo do eksplozije njegove popularnosti među korisnicima. Omogućavajući korisnicima da u potpunosti prilagode svoje profile putem personalizovanih estetika, MySpace postao je platforma koja je olakšavala interakciju korisnika putem kanala kao što su čet forumi - karakteristika koja je pojačala osećaj zajednice koju je platforma želela da podstakne.
Do novembra 2004. godine, MySpace je imao skoro 5 miliona korisnika, a par godina kasnije postao je najposećeniji veb-sajt u Sjedinjenim Američkim Državama. Nekadašnji uspešni gigant društvenih mreža postigao je važnu prekretnicu u momentu kada je zabeleženo da se njegova pretraga koristila više i od velikih pretraživača.
Uticaj na muzičku industriju
Slično današnjoj verziji Myspace-a, originalna platforma imala je ogroman uticaj na muzičku industriju. Ovaj faktor je takođe doprineo rastu njegovog uspeha. Ove funkcije su pružile umetnicima i muzičarima prostor da stupe u kontakt sa svojom publikom i dele važne informacije.
Korisnici MySpace-a, posebno muzičari, doživeli su veliki uspeh koristeći platformu za najave nove muzike i nastupa uživo. Takođe, jedinstvene funkcije MySpace-a, kao što je mogućnost deljenja muzike, omogućile su umetnicima da postavljaju novi materijal koji su korisnici mogli da slušaju besplatno. Fokus platforme na muziku povećao je angažovanje korisnika i u velikoj meri doprineo njenom ukupnom uspehu.
Pad interesa
Dok je nekadašnji društveni gigant dugo držao primat, njegov pad je bio neminovan jer su korisnici počeli da napuštaju platformu zbog neorganizovanog interfejsa. U to vreme, interfejs MySpace-a je ozbiljno patio od nedostatka organizacije i intuitivnosti. Platforma je bila zatrpana reklamama koje su narušavale celokupno korisničko iskustvo. Nedostaci interfejsa koje je Majspejs imao brzo su iskoristili njegovi konkurenti u usponu.
Nove društvene mreže poput Facebook-a i Tvitera poboljšale su svoje platforme na način s kojim MySpace nije mogao da se takmiči. Ove nove platforme su korisnicima nudile sofisticiran, pregledan interfejs koji je obezbeđivao dostupnije i doslednije korisničko iskustvo. One su takođe davale prednost povezivanju korisnika sa stvarnim prijateljima, što je podstaklo iskrenije i smislenije društvene interakcije u poređenju sa MySpace-om.
Do 2011. godine, MySpace je doživeo ogroman pad aktivnosti i stavljen je na prodaju, dok su korisnici masovno prelazili na platforme kao što su Facebook i Tviter (X). Platformu je na kraju kupio Džastin Timberlejk, koji je učestvovao u njenom razvoju u potpuno muzički orijentisanu platformu kakva danas postoji. Ipak, ovaj značajan zaokret u istoriji platforme nije označio njen kraj, već jedan reinvetisan novi početak.
Početak nove ere
Iako je MySpace doživeo značajan pad, istovremeno je utrla put budućim društvenim mrežama da uspeju. MySpace je imao snažan uticaj na oblikovanje pravca savremenih društvenih mreža. Nekada popularni društveni sajt ostavio je trajni trag na društvene gigante kao što su Instagram i Tviter. Jedna od najzapaženijih karakteristika jeste fokus Instagrama na deljenje fotografija i reputacija Tvitera kao mesta za deljenje statusa — aspekti koji imaju korene u uticaju MySpace-a, piše Medium.
Kao što danas stoji, MySpace je bio jedna od najikoničnijih, najuticajnijih i najvažnijih društvenih mreža u celoj digitalnoj istoriji. Ova rana društvena mreža bila je ispred svog vremena, sa mogućnostima za prilagođavanje profila, učestvovanje u čet sobama i deljenje raznih vrsta medija među korisnicima. Iako je platforma na kraju doživela pad, upravo su te njene slabosti omogućile budućim mrežama da ih isprave i usavrše. MySpace, rana društvena mreža, revolucionalizovala je digitalni pejzaž i postavila temelje za većinu današnjih društvenih mreža.
Bonus video: Stručnjaci tvrde da društvene mreže menjaju komunikaciju licem u lice