KRAJ MUKA SA TRAŽENJEM PARKINGA: U Beogradu sledi velika PROMENA i to u centru grada
Foto: GO Stari grad

KRAJ MUKA SA TRAŽENJEM PARKINGA: U Beogradu sledi velika PROMENA i to u centru grada

Beograd -

Slično kao i u većini svetskih metropola i u Beogradu je problem parkiranja jedan od najvećih sa kojima se građani suočavaju. U srpskoj prestonici trenutno postoji rekordan broj registrovanih automobila, a jedan od glavnih razloga za ovakvu situaciju po pitanju parkinga je to što su u centralnim gradskim zonama poput opštine Stari grad u vreme izgradnje objekata parametri za parkiranje bili sasvim drugačiji.

Na Starom gradu postoje stambene zgrade od po dvadeset i više stambenih jedinica sa po jednim ili dva parking mesta u dvorištu. Međutim, situacija će se, sasvim izvesno, uskoro promeniti jer je u samom centru u toku izgradnja novih garaža koje će građanima skinuti veliku muku sa vrata.

Tako će Beograđani uskoro dobiti novu podzemnu garažu u samom centru grada, ispod parka u Vlajkovićevoj ulici, pored Narodne skupštine.

Ova garaža u okviru kompleksa oko Narodne skupštine Srbije površine od oko 10 hiljada kvadratnih metara, imaće 284 nova parking mesta raspoređena na četiri nivoa..

Uz sve to, nakon izgradnje garaže, Beograd će, poput svetskih metropola, dobiti prvi arheološki park sa značajnim predmetima i ostacima rimskog akvadukta, koje su arheolozi pronašli na lokaciji u Vlajkovićevoj.

GO Stari grad, parking
foto: GO Stari grad

Uređenje platoa ispred Skupštine

“Koliko je projekat izgradnje podzemne garaže u Vlajkovićevoj ulici važan za Stari grad najbolje govori podatak da će broj novih parking mesta u njoj biti jednak ukupnom broju parking mesta u Kosovskoj, Majke Jevrosime, Kondinoj, Vlajkovićevoj i delu Palmotićeve ulice”, navodi predsednik GO Stari grad Radoslav Marjanović.

U garaži su predviđeni lift, mesta rezervisana za invalide, kao i za 40 bicikala i motocikala, punjači za električna vozila, službene, pomoćne i tehničke prostorije.

"Predviđeno je da ulaz u podzemnu garažu bude u Vlajkovićevoj, a izlaz u Kosovskoj ulici, sa po dve saobraćajne trake. Deo koncesije za ovu garažu dodeljen je na 40 godina kineskoj kompaniji", dodao je Marjanović.

GO Stari grad, parking
foto: GO Stari grad

Novi krovni vrt

Predsednik GO Stari grad naveo je i da će ceo plato, odnosno krov pozdemne garaže, biti ozelenjen kao što je to urađeno kod Starog dvora, a da će izgradnjom podzemne garaže deo parka dobiti formu krovnog vrta, koji će biti popločan, ozelenjen, osvetljen i opremljen mobilijarom.

GO Stari grad, parking
foto: GO Stari grad

Uklanjanje otvorenog javnog parkinga između parka i Skupštine omogućiće uređenje celokupnog prilaza Narodnoj skupštini, kao jednom od najreprezentativnijih spomenika kulture od izuzetnog značaja i jedne od najposećenijih turističkih znamenitosti.

Podzemna garaža gradi se na prostoru arheološkog nalazišta „Antički Singidunum”, odnosno pripada delu jugoistočne nekropole „Antičkog Singidunuma”, koja počinje kod Trga republike i završava se kod Vukovog spomenika. Viši konzervator i arheolog Muzeja grada Beograda Saša Živić kaže da su tokom arheoloških iskopavanja iz „svakog horizonta nalazišta”, iz svih arheoloških slojeva iz različitih perioda, od zgrada iz 20. veka, stradalih u bombardovanju 1944. godine, preko austrijskog, turskog, do antičkog perioda, pronašli značajne i vredne arheološke predmete.

Šta je sve nađeno prilikom iskopavanja?

Ponađeni su novčići iz različitih perioda, delovi nakita od zlata ili sa poludragim kamenjem, retke staklene igle, porcelanske i keramičke posude iz pojedinih slojeva, 16 grobnica – od kojih su dve u vidu zidanih svodnih grobnica od opeke, dve sa ukopanom konstrukcijom od opeka, četiri sarkofaga, kao i dobro očuvani ostaci rimskog vijadukta iz antičkog perioda.

Sav arheološki materijal se obrađuje, konzervira, restaurira i smešta u zbirke Muzeja grada Beograda, a u cilju zaštite arheološkog nasleđa, opština Stari grad je organizovala tribine posvećene očuvanju i njegovoj zaštiti, kao i stručno vođene obilaske lokacije tokom arheoloških iskopavanja u Vlajkovićevoj, što je naišlo na odobravanje stručne javnosti i građana.

Prilikom gradnje, došlo je i do izmeštanja rimskog vodovoda, njegovi delovi rezali su se specijalnim alatima, dok se svaki segment kanala, od po jednog dužnog metra pakovao u namenske sanduke, da ne dođe do mehaničih oštećenja. Nakon izgradnje garaže, akvadukt će se vratiti na ovu lokaciju, i biće izložen zainteresovanima, kako stručnoj javnosti tako i građanima i turistima.

“Ovo je jedan lep primer zaštite naše baštine, odnosno arheološkog nasleđa, za buduće generacije, koji su podržali Grad Beograd i Opština Stari grad, sa kojom imamo izuzetnu saradnju i svu pomoć”, zaključuje Saša Živić, viši konzervator i arheolog iz Muzeja grada Beograda.

Arheološki park

Prema rečima predsednika opštine, da arheološki ostaci ne treba da budu prepreka modernom razvoju grada, svedoče primeri iz svetskih metropola, posebno Rima ili Atine, koji dokazuju da projektna rešenja izgradnje podzemnih garaža, metro stanica ili podzemnih prolaza daju veliku mogućnost za zaštitu kulturno-istorijskog nasleđa i izlaganje javnosti, dok se u isto vreme dobija i funkcionalni prostor za rešavanje saobraćajnih problema.

Naime, nakon izgradnje podzemne garaže, nepokretna kulturna dobra biće vraćena i prezentovana javnosti na ovoj lokaciji u svojevrsnom arheološkom parku. Ujedno, to će biti prvi put da na prostoru koji je nekada pripadao jugoistočnoj nekropoli „Antičkog Singidunuma”, budu izloženi ostaci rimskog akvadukta, na način na koji su već prezentovani u svetskim metropolama.

Stari grad dobija i garažu “25. Maj”

GO Stari grad, parking
foto: GO Stari grad

U pitanju je projekat dvoetažne garaže u obuhvatu novog Linijskog parka, ispod postojećeg parkinga čime će se omogućiti mesto za skoro 500 vozila. Predmetna lokacija tačno se nalazi u centralnoj zoni grada, na desnoj obali Dunava, na prostoru između Ulice Tadeuša Košćuška i Dunavske ulice.

Granicom urbanističkog projekta obuhvaćen je prostor između objekta sportsko-rekreativnog centra „Milan Gale Muškatirović“, teniskog centra i ulice Tadeuša Košćuška do javne zelene površine planirane potceline Linijskog parka.

Idejnim rešenjem predviđeno je uklanjanje postojećeg parkinga i izgradnja dvoetažne podzemne garaže sa idejom da se izvrši povezivanje partera sa parkovskom površinom Linijskog parka.

GO Strari grad
foto: GO Stari grad

Projektovano 491 parking mesto

Kapacitet garaže iznosi 491 parking mesto, od čega je za potrebe parkiranja osoba sa invaliditetom planirano 25 parking mesta (5%). Na nivou prizemlja u zoni ulaza i izlaza, planirani su i prostori u funkciji naplate, kontrole i obezbeđenja.

Prema korisnoj površini, garaža “25.maj” spada u velike garaže (više od 1.500 m²), zauzimajući ukupnu površinu od 15.276 kvadratnih metara.

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track