ODLIČNA VEST ZA VLASNIKE POLOVNJAKA: Starija vozila ipak će moći da prođu tehnički pregled od jula OBAVEZNO PROVERITE BROJ ŠASIJE
Foto: Zorana Jevtić

oštri propisi

ODLIČNA VEST ZA VLASNIKE POLOVNJAKA: Starija vozila ipak će moći da prođu tehnički pregled od jula OBAVEZNO PROVERITE BROJ ŠASIJE

Društvo -

Vozila koja nisu imala fabrički ugrađen katalizator ili DPF filter ipak će moći da prođu tehnički pregled od jula kad će početi pooštrena kontrola izduvnih gasova!

Mnoge vozače već mesecima muči pitanje da li će moći da registruju svog polovnog dizelaša koji nikada nije imao DPF filter ili starije vozilo koji je sišlo sa proizvodne trake bez ugrađenog katalizatora.

Stručnjaci objašnjavaju da vozilo koje je konstruisano i proizvedeno bez katalizatora i DPF filtera ne mora ni da ih ima da bi moglo da prođe tehnički pregled, a to znači da nema ni potrebe da se naknadno ugrađuju zbog oštrijih propisa.

Međutim, to što je vozilo fabrički proizvedeno bez katalizatora ili DPF filtera, prema navodima na portalu Polovni automobili, apsolutno ne znači i da automatski prolaze pooštreno ispitivanje izduvnih gasova na tehničkom pregledu. Kakvi će biti izduvni gasovi zavisi od mnogih faktora - od stanja motora, kakvo mu je sagorevanje, da li je izduvni sistem negde oštećen... Ako su motor i prateći elementi i sistemi ispravni i u relativno dobrom stanju proći će ispitivanje izduvnih gasova bez obzira na starost vozila i činjenicu da je vozilo fabrički proizvedeno bez katalizatora ili DPF filtera, ukoliko je reč o takvom automobilu.

S obzirom na to da se katalizatori ugrađuju duže od 30 godina većina benzinaca na našim ulicama trebalo bi da ih ima.

Katalizator mogu da imaju i dizelaši i to sa DPF filterom i bez DPF filtera. Kod onih sa DPF filterom, naročito kod novijih, kako navode na portalu Polovni automobili, uglavnom je smešten u isto kućište sa DPF-om. Zato kad se kod dizelaša ukloni DPF filter obično odlazi i katalizator.

Da li neko vozilo fabrički ima DPF i od kada se ugrađuju DPF filteri ne može da se kaže samo na osnovu godišta ili drugih podataka. To može najbolje da se proveri u ovlašćenom servisu preko broja šasije.

U Srbiji će od jula, podsetimo, važiti nova pravila prilikom registracije vozila prema kojim vozila delova izduvnog sistema koji smanjuju emisiju štetnih gasova neće moći da se registruju.

Srbija je još 2018. godine usvojila stroža pravila za tehnički pregled koja podrazumevaju merenje emisije izduvnih gasova i ispravnost sistema za izduvne gasove, ali je početak primene odložila do jula 2021. godine. To znači da će vozila morati da ispune standarde za izduvne gasove iz fabričke specifikacije i da imaju sve delove sistema za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova kao što su katalizatori i DPF filteri.

Prosečna starost blizu 2,2 miliona vozila u Srbiji je oko 17 godina, ali nema zvaničnih procena koliko vozila neće moći da ispuni nova pravila, mada nezvanične procene govore da bi taj broj mogao da bude od nekoliko stotina hiljada do čak milion.

(Kurir.rs)

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track