Milica Rabrenović iz Instituta za srpski jezik gostovala je u emisiji "Puls Srbije" u razgovoru sa voditeljima Milošem Anđelkovićem i Milicom Marković o predmetu koji se, ispostavilo da je najteži, mladim maturantima i to neočekivano - srpski jezik.
MATERNJI JEZIK - TEŽI OD ENGLESKOG?
Ovogodišnji osmaci, od mogućih 20 zadataka i isto toliko takozvanih sirovih bodova na testu iz srpskog jezika i književnosti, na maloj maturi, zavredeli su tek 10,73 poena u proseku na republičkom nivou. I to je najlošiji rezultat iz srpskog otkako se polaže mala matura. Prvi put dogodilo se da đaci na ovoj proveri znanja nisu ubedljivo najlošije uradili matematiku. Iz matematike su ostvarili 11,89 bodova. Najuspešnije rešili su treći test – iz izabranog predmeta. Najbolji rezultati postignuti su iz predmeta za koje se opredelilo najmanje osmaka, a to su hemija i fizika.
Učenici koji su radili i učili tokom cele godine svesni su koliko je vremena potrebno za učenje srpskog jezika, dok oni koji ne rade tako, misle da će moći tako obimno gradivo da obuhvate i "nabubaju" pred sam ispit.
- Oni imaju i o svemu razmišljaju osim o samom zadatku. Nije sve u rukama učenika, ali treba razviti svest o tome šta podrazumeva to gradivo. Više se vremena posvećuje gramatici, nego razumevanju pročitanog teksta. Često, njihova pažnja nije posvećena onome što rade... - kaže Rabrenović.
Ona je istakla, da, jednim delom, i jesu krive društvene mreže, ali da ne mogu biti glavni uzrok problema.
- Ne mislim da je ovo glavni problem. Da li je bitan kvalitet, ili kvantitet samih časova? Teško je da se ujednači gradivo. A koje je rešenje? Osvešćivanje đaka u tome da nije toliko lako da se nešto savlada i da mora postojati kontinuitet u radu. - smatra Rabrenović.
Činjenica je da se jezičkoj kulturi i pravopisu posvećuje malo vremena.
- Moguće je da je gradivo obimnije. Možda bi postigli bolje rezultate kada bi gradivo bilo redukovanije, ali mislim da i dalje ne bi bili svesni da treba da rade više. Sve su to uzroci koji su doveli do ovoga. Ne možemo odgovornost svesti na samo učitelje, ili samo na učenike. Možda da više rade na pažnji kada čitaju i mnogo pažnje posvetiti tekstovima za razumevanje.. - predložila je Rabrenović.
Kurir.rs