icon-checkicon-closeicon-commentsKurir_icon_fonts_template-38Kurir_icon_fonts_template-37icon-downicon-erroricon-galleryicon-homeicon-infoicon-logouticon-nexticon-passwordicon-plusicon-previcon-reacticon-searchicon-soc-fbicon-soc-gplusicon-soc-insicon-soc-mailicon-soc-rssicon-soc-twittericon-soc-vibericon-soc-wupicon-soc-ytKurir_icon_fonts_template-34Kurir_icon_fonts_template-33icon-totopicon-usericon_reactsoc-viber

Najnovije vesti

Espreso.rs


Adria media

NEUNIŠTIV: Vatrogasno vozilo od tenka T-55
Foto: VTI

Кonstruisano u Vojnotehničkom institutu u Beogradu

NEUNIŠTIV: Vatrogasno vozilo od tenka T-55

Društvo
Guseničar opremljen po patentu VTI ulazi u žarište, nosi 10.000 litara vode i ima bacač dometa stotinu metara. U Srbiji postoji više od 200 tenkova T- 55, koji su van operativne upotrebe

ČAČAK – Republički zavod za intelektualnu svojinu objavio je ovih dana da je vatrogasno vozilo specijalne namene VV-55, konstruisano u Vojnotehničkom institutu u Beogradu, registrovano kao patent te ustanove. Reč je o prerađenom tenku T-55, koji više nije perspektiva Vojske Srbije (VS), a zamisao da mu se dodeli nova uloga nastala je na osnovu iskustva iz prethodnih godina, kada su požari naneli velike materijalne gubitke Srbiji i zemljama u okruženju.

 

Po ovom rešenju, VV-55 namenjeno je delovanju na nepovoljnom terenu i u otežanim uslovima rada i pristupa vatri. Robusna konstrukcija omogućava ugradnju klasične vatrogasne opreme i ispunjavanje sledećih taktičkih zahvata: presecanje i uspostavljanje požarnog sektora, spasavanje ljudi i podrška vatrogasnim ekipama u zonama opasnosti od požara i eksplozije – kaže  Goran Janković, inženjer u VTI i član tima stručnjaka koji su radili na ovom projektu.

 

Na osnovu starog tenka konstruktori su postavili ralicu kojom se efikasno mogu presecati vatrene zone i sprečavati širenje ognja. Kao nadgradnja predviđeni su, takođe, rezervoari za 10.000 litara vode, tankovi za močilo i ekstrakt, i obrtno postolje na koje je pričvršćen bacač pene dometa stotinu metara, sa kamerom koja omogućava preglednost iz unutrašnjosti vozila. Tu su i specijalna vatrogasna oprema, vitla s mlaznicama za vodenu maglu do 800 litara u minutu, instalacije za hlađenje vozila u požaru i teleskopski nosač sa reflektorom.

 

Ta oprema dovoljna je za gašenje požara klase „a” (šumskih, požara strnih useva i rastresitog materijala), a uz ugradnju dodatne opreme i klase „b”, kojoj pripadaju požari zapaljivih tečnosti, naftnih polja, skladišta municije i baruta, naftovoda i gasovoda. Bacač pene ima mogućnost delovanja kompaktnim i raspršenim mlazom, s protokom sredstava za gašenje od 1.200 do 3.200 litara u minutu, a izdizanjem na teleskop pokriva veću površinu. Njime se rukuje daljinski, iz vozila, pa je moguće gašenje i dok je VV-55 u pokretu.

 

– Suština ove konverzije tenka T-55 jeste u nadgradnji. Sastoji se od metalnih ploča debljine šest milimetara, sa ojačanjima. Na prednjoj kosoj ploči predviđena su dva otvora sa zaštitnim staklom, što obezbeđuje dobru preglednost za vozača. U zoni visokih temperatura, veoma blizu žarišta požara, vozač radi zaštite ovih stakala koristi metalne poklopce sa malim otvorima, i prelazi na upravljanje pomoću periskopa – ističe Janković.

 

Idejno rešenje VV-55 predviđa smeštajni prostor za vozača i dva člana posade: jedan sedi desno od vozača osmatra i rukuje bacačem, drugi napušta vozilo i prihvata zaduženja u vatrogasnoj ekipi na terenu.

 

Tim konstruktora VTI sačinjavali su dr Mladen Pantić, Goran Janković, Milenko Tajević, Slobodan Todorović i Predrag Đokić, a specifična oprema uvrštena je po predlozima vatrogasnih stručnjaka iz Rafinerije nafte u Pančevu, Slavomira Glavonića i Borivoja Perića. U opisu vrednosti patenta istaknuto je da VV-55 može savladati mnoge prepreke koje su problem vozilima sa točkovima, a pored toga, gusenice su manje osetljive na oštećenja i visoke temperature. To su velika preimućstva pri intervencijama u skladištima eksploziva i goriva, i u šumskim požarima.

 

Masivna konstrukcija osnove vozila i nadgradnje pružaju posadi potpuno bezbedni boravak i zaštitu od povreda, dok filtroventilacioni uređaj, sa prečistačem nove generacije, omogućava korišćenje vozila u jako zagađenim sredinama.

 

Tehnološki uslovi za proizvodnju ovih vozila postoje u Tehničkom-remontnom zavodu u Čačku, u zajednici sa kooperanatima te kuće. Na osnovu razgovora predstavnika VTI i Sektora za vanredne situacije MUP-a Srbije, očekuje se da uskoro budu obezbeđeni finansijski uslovi za proizvodnju.

 

Inače, general VS u penziji, Milosav C. Đorđević, nedavno je  objavio da u Srbiji danas postoji više od 200 tenkova T- 55, koji su van operativne upotrebe.

 

 

 

NOVO! Od sada možete da komentarišete i na Kurir Viberu!
Pridružite nam se, podelite svoje mišljenje!

RAZMENA SADRŽAJA

Inicijalizacija u toku...

Facebook Registracija

Popunite ostala polja kako bi zavrsili registraciju

Prijavi se

ili

Registracija

Promeni lozinku

Upišite email i mi ćemo vam poslati poruku sa linkom za promenu lozinke.

Unesite novo korisničko ime i lozinku

Aktivacioni mail

Upišite email adresu na koju želite da vam se pošalje aktivacioni email.

Promena lozinke

Uspešno ste promenili lozinku.


Promena lozinke

Poslali smo poruku na Vašu email adresu sa linkom za promenu lozinke. Proverite Vaš inboks i kliknite na link u mailu. Ako se poruka na nalazu u inboxu proverite nepoželjne poruke (spam).


Aktivacija profila

Poslali smo poruku na Vašu email adresu sa linkom za aktivaciju Vašeg profila. Proverite Vaš inboks i kliknite na link u mailu. Ako se poruka ne nalazu u inboksu, proverite "nepoželjne poruke" (spam).


Aktivacija profila

Vaš profil je uspesno aktiviran. Hvala što ste se registrovali.