"KRISTIJAN GOLUBOVIĆ JE PREDVODIO PALJENJE" Ispovest Muftije Jusufspahića o noći kada je gorela Bajrakli džamija i ocu Hamdiji: Milošević mu nije bio prijatelj
Muftija Muhamed Hamdi Jusufspahić u ispovesti za "Neispričano" ne govori samo o svom ocu, već o Beogradu, muslimanima, veri i narodu.
U novom izdanju emisije "Neispričano" voditeljke Jelene Pejović, gledaoce Kurir televizije dočekala je duboko lična i istorijski važna ispovest muftije Muhameda Hamdija Jusufspahića, predsednika Vrhovnog sabora Islamske zajednice Srbije i ambasadora Srbije u Saudijskoj Arabiji. Razgovor se vodio na temu njegovog života, detinjstva na Dorćolu, delovanje njegovog oca, muftije Hamdije Jusufspahića, ali i nerazrešene teme odnosa prema islamu u Srbiji, političkog mešanja u veru i borbe da se opstane i kada je sve bilo protiv.
Započeo je svedočanstvo o sopstvenom detinjstvu u dvorištu Bajrakli džamije. Odrastao je uz oca Hamdiju, majku Nabilu, brata i sestru. Detinjstvo je nazvao duhovnom školom, ali i izazovom:
- U početku primite pojam, pojavu, gledate i upijate, a tek kasnije povezujete. Odrastanje kraj Bajrakli džamije sa babom, majkom, bratom i sestrom bilo je upečatljivo. Uvek smo se osvrtali na pojave za koje nismo imali pojmove.
Njegovi roditelji dolaze u Beograd iz Sarajeva 6. decembra 1967. godine. Otac Hamdija kao postavljeni imam Beograda, a kasnije i muftija, a majka Nabila kao obrazovana žena sa završenim studijama islamske teologije i ekonomije.
- Dolazak u Beograd njima je bio medeni mesec. Majka je naišla na hladnoću i prezir ženskih lica iz okoline. To je izazvalo bolove u njenom biću o kojima je kasnije govorila kao o putu spoznaje.
U to vreme, kaže, Bajrakli džamija bila je zatvorena i gotovo zaboravljena.
- Džuma nije tada postojala. Pamtim škripu kapije, ali vrlo bi retko bila otvorena. Kasnije se pročulo, pa je krenulo okupljanje i formiranje Islamske zajednice u Beogradu.
Njegov otac Hamdija, kako svedoči, susreo se i sa Josipom Brozom Titom.
- Dan Republike, nudi mu se čašica iz ruke Josipa Broza Tita. On to odbija i kaže Proti Smiljaniću: "Ovo je za Vas" i povuče se. Pitali su ga kako je odbio predsednika države. Odgovorio je: "Predsedniče, možda vas iz protokola nisu obavestili da muslimani ne piju. Možete da zamislite šta bi nesvrstani rekli za Vas, da vi hodžu muslimana terate da pije alkohol."
Isto se dogodilo i sa Slobodanom Miloševićem, kog je upozorio još 1989. na Gazimestanu, a taj trenutak u savremenoj istoriji opisuje se kao tačka rasplamsavanja nacionalizma.
- Rekao mu je neke stvari vezano za odbranu Evrope od islama. Kasnije nije bilo ni jednog susreta sve dok Miloševiću nije krenulo nizbrdo. Tad mu je Milošević rekao: "Bili ste u pravu. Ja se Vama izvinjavam."
Iako je optuživan kao da "svakodnevno doručkuje s predsednikom", Hamdija Jusufspahić je živeo u opštoj političkoj nemilosti:
- Vodio je život u vremenu raspada jedne države, po nacionalističkim šavovima za koje se vera zloupotrebljavala.
Bajrakli džamija, kao najvažniji verski simbol muslimana u Beogradu, bila je višestruko napadana:
- U jednom trenutku je krenulo bombardovanje, u toku nesretnog rata, a Bajrakli džamija je često bila meta napada. Palili su nam vrata. To se dešavalo i 2004. godine, daleko posle Miloševića. Mediji su dolazili, uvek su pokušavali da ga navedu da kaže nešto, a on im je rekao: "Verujem da je to neki dušmanin uradio. Ne bih mogao da kažem koje nacije. Komšije Miško i Stevan su mi pomagali da ovo gasim."
Muftija je tada i svedočio u sudskom procesu:
- Od deset optuženih, verujem da je neko palio džamiju. Ali Miloš Radisavljević Kimi, vođa navijača, on to nije uradio. On živi tu, deda mu je bio prijatelj mog babe, a otac je javio da je zapaljeno. Međutim, znam da je vođa palitelja džamija bio Kristijan Golubović. Našli smo na policijskom snimku, on je nosio megafon, govorio i naređivao, megafon je došao do Bajrakli džamije u njegovim rukama nošen, sa prethodnog skupa ispred zgrade Vlade.
Raspad Jugoslavije uneo je razdor i među muslimane. Svaka nova država formirala je svoju islamsku zajednicu. U Srbiji je to išlo teško.
- Muslimani iz Hrvatske i Slovenije bili su pod Sarajevom. Mi smo bili pod Prištinom. Posle rata, počelo je buđenje muslimana u Srbiji. Albanci su se vezali za Tiranu, Bošnjaci za Sarajevo. Mi smo želeli Islamsku zajednicu Srbije.
Ali to nije prošlo bez otpora. Sa dolaskom Muamera Zukorlića, počinju tenzije i pokušaji centralizacije iz Sandžaka.
- U trenutku kada želimo da osnujemo Beogradsku islamsku medresu, svašta prolazimo. Ministarstvo vera ne odgovara. Počinje 2001. godine, a odgovor dobijamo tek kada smo spaljeni. Tada nije spaljena džamija, već Beogradska medresa. Dobili smo pare kada više nije postojala ni zgrada, ni učenici. Roditelji nisu hteli da šalju decu. Sredstva smo preusmerili na restauraciju.
Danas postoji 15 bogomolja, ali Islamska zajednica i dalje funkcioniše u blokadi:
- Zabranjeno nam je da funkcionišemo bankovno. Uz sve jače pritiske Ankare. Cilj je bio majorizacija sandžačkog mešihata nad srbijanskim. Srž problema je nacizam, i bošnjački i turski.
Muftija Jusufspahić je posebno podvukao koliko su muslimani nevidljivi u Beogradu:
- Pre neki dan su nam uništili nadgrobne spomenike na muslimanskom groblju na Lešću. Brat iz Sjenice mi kaže: "Nisam znao da imamo muslimansko groblje u Beogradu." Na svakom groblju postoji muslimanska parcela, ali ona ne postoji u nomenklaturi. Ni Bajrakli džamija nije do skoro bila upisana kao vakuf. Planirano je da nas nema. A ima nas. Sam Bog zna kako smo mi ovde.
Govoreći o načinu kako se vera koristi za manipulaciju, naglasio je:
- Pred Boga dolazimo kao pojedinci. Ne kao grupe. Nije nam potreban jezik da bi smo se sporazumeli sa Bogom. Vera je pripadništvo Bogu i dobroželja svakome. Bližnjost nije srodstvo, već bliskost u koju nas je Bog stavio. Ispoljavajmo najlepše od nas. Kada je čovek zadovoljan onim što mu je Bog dao, nije sujetan, srećan je i kada neko drugi ima.
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.
Kurir.rs
"VRAĆAMO SE NAJVAŽNIJIM I NAJBOLJIM STVARIMA - NAPRETKU SRBIJE" Vučić: Vreme za odgovornost dolazi, i to je, čini mi se, najbolja vest za građane Srbije