Ako vas prevare kad kupite nešto preko interneta - obratite pažnju na ovu informaciju koja piše na paketu, jedino uz nju imate šanse nešto da nadoknadite
U jutarnjem programu Kurir televizije "Redakcija" otvorena je tema sve učestalijih internet prevara koje pogađaju građane Srbije. Gosti emisije bili su Zoran Živković, stručnjak za digitalnu bezbednost i Nemanja Todorović, advokat. Razgovor je otvoren pitanjem koji su danas najčešći oblici internet prevara?
- Od klasičnih prevara putem e-maila, sada imamo sve više prevara koje počinju na društvenim mrežama - rekao je Živković.
Objasnio je da su se i kriminalci preselili tamo gde se ljudi okupljaju, jer je sve više korisnika stalno prisutno na internetu, najčešće putem pametnih telefona.
- Broj prijavljenih prevara i iznosi novca eksponencijalno rastu. Recimo, 2024. godine imali smo oko 80 miliona dinara prijavljenih. Godinu pre toga 15 miliona, a 2022. svega osam miliona - naglašava Živković.
Na pitanje da li pravda postoji u ovim slučajevima i šta preostaje žrtvama internet prevara, Todorović kaže:
- Jako teško. Vi ne znate ko je s druge strane, gde se nalazi, kako se zove... Možda neko sedi u Indiji. To su iznosi novca koje se ljudima ne isplati da gone.
Kada je reč o registrovanim prodavnicama u Srbiji, prava potrošača se mogu ostvariti:
- Ako je sve registrovano, imate mogućnost reklamacije, zamene. Kod neprijavljenih radnji poput Instagram stranica bez podataka, nema nikakve garancije. Ali, ako vam stigne paket, piše odakle je poslat. Možete makar pokušati da kontaktirate pošiljaoca.
Na inostranim platformama, upozorava Todorović, nikakva sigurnost ne postoji.
- Kad pređemo na neke velike strane platforme, kineske, na primer, nema garancije ni da će roba stići, ni da će novac biti vraćen.
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.
Kurir.rs