Slušaj vest

Za Ajrtona Senu kažu da je najbolji vozač Formule 1 svih vremena. Neki tvrde da je F1 umrla s njim. Prerano ugašen život ovog Brazilca prekinuo je neverovatnu trkačku karijeru posle koje je moglo da ostane mnogo više od tri titule, 41 pobede, 65 pol-pozicije u 80 podijuma, koliko je zabeležio do pogibije u Imoli 1. maja 1994. godine.

Ajrton Sena da Silva rođen je 21. marta 1960. godine u Sao Paulu kao srednje dete bogatog brazilskog zemljoposednika i industrijalca Miltona da Silve.

Ayrton_Senna_-_3_Years_Old.jpg
Foto: Privatna Arhiva

Kao dete je bio veoma nestašan, čak hiperaktivan, a pričalo se da ima i poremećaj koncentracije. Njegov otac je bio zaljubljenik u auto-sport, pa je sina pokušavao da primiri zvukom motora, davao mu je da sedi za volanom, a na kraju mu je kupio karting.

Kad je napunio 17 godina, Ajrton je osvojio Južnoameričko karting prvenstvo, ali nikako nije uspevao da se ovenča svetskom titulom u toj kategoriji.

U potrazi za takmičenjem koje će zadovoljiti njegove afinitete, Ajrton da Silva stigao je u Evropu 1981. godine, gde je debitovao je u Formuli Ford. On je dobio dozvolu od roditelja da u Englesku dođe samo na godinu dana, posle čega je trebalo da se vrati u Brazil i počne da preuzima očev posao, ali Ajrton je tada bio već ozbiljno inficiran trkama.

Iako o tome niko nikad nije javno pričao, promenio je prezime upravo zbog toga što je izostala očeva podrška da ostane u Evropi. Da Silva je uzeo majčino prezime italijanskog porekla Sena, a prva titula je došla 1982. godine u Formuli Ford 2000. Godinu dana kasnije osvojio je i britansku Formulu 3, i bilo je jasno da je mladi Brazilac nezaustavljiv i da će sigurno stići do Formule 1.

Sena je u prvoj sezoni u F1 vozio za malu ekipu Toleman iz Oksfordšira, a debi je imao pred svojom publikom u Rio de Žaneiru. Iako tim nije imao auto s velikim potencijalom, Sena je uspeo da osvoji prve bodove 7. aprila 1984. godine na Velikoj nagradi Južnoafričke Republike. Pravu majstoriju Brazilac je izveo na Velikoj nagradi Monaka, kad je sa 13. pozicije stigao do drugog mesta.

stock-photo-imola-april-historic-f-lotus-t-john-players-special-ex-ayrton-senna-in-action-1385936948.jpg
U Lotusu je proveo tri sezone 1985-1987. Foto: Privatna Arhiva

Ludak uz Brazila

Na legendarnoj uličnoj stazi u Kneževini, koja je poznata po veoma teškim ili nikakvim preticanjima, padala je kiša. Senina vožnja bila je na granici samoubistva, ali smešila mu se pobeda jer je uspeo da pretekne Nikija Laudu i ustremio se na Alana Prosta, koji je u tim trenucima vozio za titulu. Zbog nemogućih uslova na stazi, trka je prekinuta, a Džejms Hant, koji je tada bio u trkačkoj penziji i radio kao komentator, rekao je da je „ludak iz Brazila nova zvezda Formule 1“.

Posle ovog nastupa, Sena je dobio nadimak „kišni čovek“, a njegovu veštinu vožnje po mokroj stazi nikad niko nije ponovio do dana današnjeg.

Da bi napustio ekipu Toleman, Sena je 1985. bio prinuđen da ponovo potraži pomoć oca i otkupi ugovor, kako bi prešao u superiorniji Lotus.

Ispostavilo se da je ta odluka bila dobra, jer je 21. aprila 1985. na stazi Eštoril u Portugalu prvi put pobedio u F1. Ipak, Lotusov bolid nije bio stabilan, često se kvario, pa je u narednim godinama Seni izmicala titula.

Raskošni talenat koji je pokazivao na svakoj trci zapao je za oko Ronu Denisu iz Meklarena, pa je od 1988. godine Sena posao deo legendarne ekipe, ali kao drugi vozač. Tadašnja zvezda „srebrnih strela“ bio je Alan Prost, a rivalitet dvojice trkača i danas se prepričava.
Od 16 trka u sezoni 1988. Prost i Sena su osvojili njih 15, a ono što su prikazivali na autodromima bilo je uvek masterklas. Na kraju je titulu odneo Sena.

profimedia0418597127.jpg
Foto: Profimedia

Naredne godine sreća se osmehnula Prostu, koji je osvojio naslov, a sukobi unutar Meklarenove garaže su sve više i više eskalirali. Čak se spekulisalo da je na poslednjoj trci za Veliku nagradu Nemačke Prost namerno udario u Senu, kako Brazilac ne bi osvojio nijedan poen i tako obezbedio titulu.

Sena se tada nekako vratio do boksa, gde su mu osposobili bolid za nastavak, i na kraju je kroz cilj prošao kao prvi! Međutim, FIA je Brazilca kaznila zbog presecanja šikane oduzimanjem svih osvojenih poena, te je Prost, za kog se pričalo da mu je ista ta FIA naklonjena, proglašen šampionom.

Osvetu za ovo Sena je servirao Prostu već naredne 1990. godine, kad je ponovo bio u poziciji da se bori za titulu upravo s njim. Na Velikoj nagradi Australije Prost je poveo trku, a Sena mu je bio za petama, da bi ga u jednoj krivini snažno udario. Telemetrijski podaci su kasnije pokazali da Brazilac uopšte nije kočio i da je to bio svojevrstan banzai manevar. Odustajanje obojice donelo je Seni drugu titulu svetskog šampiona.

Uspeh je ponovio i naredne godine, a rivalitet s Prostom pokazao je da Senin karakter ume da bude izrazito eksplozivan, te da je spreman na sve kako bi pobedio timskog kolegu i to se čelnicima Meklarena nije dopadalo. Mnogi smatraju da je titula Meklarenovom dvojcu izmakla 1992. upravo zbog sukoba koji su imali.

FRAJ stock-photo-imola-april-historic-f-williams-fw-ex-ayrton-senna-damon-hill-on-display-during-1727976868.jpg
Poslednji bolid koji je vozio - Vilijams Foto: Privatna Arhiva

Milion dolara po trci

Prost je 1993. prešao u Vilijams, ali uz klauzulu u ugovoru da ekipa ne može da dovede Senu! Te godine je Sena ostao u Meklarenu, i dobijao neverovatnih milion dolara po trci, ali je na kraju sezone bio tek četvrti, dok je Prost ponovo bio najbolji na planeti. Ako je za utehu, u finišu sezone u Australiji je trijumfovao Sena, a to će mu biti poslednja pobeda u karijeri i, ispostaviće se, u životu.

Vilijams je te godine konstruisao novi sistem za kontrolu proklizavanja, koji je već 1994. bio zabranjen. Uprkos Prostovom ugovoru, Vilijams je doveo Senu u svoje redove, ali je zbog prepravki u poslednji čas i skidanja spornog sistema bolid bio neuporedivo lošiji od konkurenata.

Mračna strana Ajrtona Sene te godine se pokazala u najgorem svetlu, jer je on cele godine tvrdio da Benetonov auto nije regularan, i da je ova ekipa nastavila da koristi sistem koji je skinut s Vilijamsovog auta, što je obezbedilo prvu titulu Mihaelu Šumaheru. Optužbe nikad nisu potkrepljene dokazima, a u Vilijamsovoj garaži je sve prštalo od loše energije i stalnih sukoba.

I onda je došla trka u Imoli 1. maja 1994. godine...

Vikend je obeležilo loše vreme, kiša je padala, automobili su izletali sa staze, a Sena je na sastancima vozača i organizatora ukazivao na problem s bezbednošću. Tokom treninga je poginuo Roland Racenberger, a pred start trke Sena je razgovarao s Prostom o pokretanju asocijacije trkača i rekao mu: „Nisam optimista po pitanju ove trke.“

Svedoci tvrde da je celog vikenda Sena bio melanholičan i neraspoložen, a pričalo se da je uoči trke imao veliku svađu s roditeljima. Žalio se i na svoj bolid, tvrdio je da se u njemu oseća kao da sedi na električnoj stolici i da je veoma težak za vožnju.

U sedmom krugu, Sena je ušao u krivinu Tamburelo brzinom od 310 kilometara na sat, a u ogradu je udario sa 228. Milioni ljudi su gledali u smrskani auto i iščekivali da Sena ustane, ali se to nije dogodilo.

„Sena. Tamburelo“, bile su dve reči koje su se čule preko radija hitne službe u 14.17 časova. Gledaoci su mogli da vide da je Sena pomerio glavu, što je ulilo nadu.

Lekar Sid Votkins svedočio je poslednjim trenucima njegovog života: „Izgledao je beživotno. Podigao sam mu kapke i video da je pretrpeo povredu mozga. Izvukli smo ga iz kokpita i položili na zemlju. Mislim da je nakon toga izdahnuo i, iako nisam religiozan, osetio sam da mu je u tom trenutku duša otišla iz tela.“

Helikopter je nekoliko minuta kasnije sleteo na stazu i odvezao Senu u bolnicu Mađore u Bolonji, ali je on već bio mrtav.

profimedia0017433357.jpg
Foto: Profimedia

Rekonstrukcija

Kasnije su rađene mnoge rekonstrukcije fatalnog događaja, i utvrđeno da je postojao čitav niz neverovatnih nesrećnih okolnosti koje su do njega dovele. Kako je preneo Korijere dela sera, incident je prouzrokovalo otkazivanje stuba volana nakon izmena koje je sam Sena tražio, kako bi mogao bolje da vidi instrument-tablu. Stub volana je bio podeljen a zatim zavaren, ali je cev, kako su to kasnije utvrdili na Univerzitetu u Bolonji i u aeronautičkom centru, nije izdržala naprezanje. Stub volana bio je uzrok nesreće, ali uzrok Senine smrti jeste poluga suspenzije koja se otkačila i pretvorila u sečivo koje se zabilo u Seninu glavu. Obdukcija je pokazala da ostali delovi tela nisu bili povređeni.

Proces utvrđivanja odgovornosti započet je 1997. i završen tek 2005, kada je krivično delo već bilo zastarelo, te je optužba za ubistvo iz nehata Patrika Heda, tehničkog direktora Vilijamsa, bila nemoguća.

Telo Brazilca je tri dana posle nesreće stiglo u Sao Paolo, gde je sahranjen 5. maja. Smatra se da je to bila najveća sahrana koju je svet video. Kovčeg prekriven brazilskom zastavom provezen je ulicama grada, a počast mu je odalo više od tri miliona ljudi koji su skandirali njegovo ime.

profimedia0017462774.jpg
Foto: Profimedia

Romansirana biografija
Serija o Seni doživela uspeh, nedoumice oko njegovog privatnog života ostale

O Ajrtonu Seni urađeno je mnogo dokumentaraca, a krajem prošle godine Netfliks je izbacio igranu seriju koja je izazvala veliku pažnju gledalaca.

Senu glumi Brazilac Gabrijel Leone, koji neverovatno liči na slavnog sunarodnika. Porodica pokojnog automobiliste podržala je projekat i sarađivala je na scenariju, pa je upadljivo koliko su se potrudili da njegov sukob s porodicom maksimalno ublaže. Takođe je u prvi plan stavljeno da je bio miljenik žena i da je i sam žene voleo, iako se spekulisalo da je bio homoseksualac. Pre odlaska u Evropu, oženio se drugaricom iz škole Lilijanom de Veskonselos Souzom, ali je taj brak trajao samo godinu dana. Ona je kasnije tvrdila da je „bila druga u njegovom životu, jer je strast prema trkama uvek bila na prvom mestu“, ali su neki tvrdili da je njegovo seksualno opredeljenje bilo pravi razlog kraha. Majka mu je kasnije našla novu nevestu, petnaestogodišnju Adrijanu Jamin, ali se njome nije oženio. Takođe se sumnjalo da je veza s brazilskom pevačicom i TV zvezdom Šušom bila marketinški trik.

U drugi plan je stavljeno i ogromno bogatstvo njegove porodice, kao i mondenski deo života, u kojem je uživao u jahtama koje je posedovao, voleo je da pilotira, vozi helikopter, a imao je i kolekciju „Dukatijevih“ motora.

Uprkos pomalo romansiranom prikazu, serija od šest epizoda je postala jedna od najgledanijih sa neengleskog govornog područja na Netfliksu i dobila je ocenu gledalaca 8,2.

Vernik i dobrotvor
Bogatstvo trošio na školovanje siromašne dece u Brazilu

l Sena je bio ortodoksni katolik. Često je čitao Bibliju na letovima između Brazila i Engleske. Imao je običaj da kaže: „To što verujem u Boga ne znači da sam besmrtan.“ Tokom karijere donirao je milione dolara siromašnoj deci u Brazilu, a pred kraj života je osnovao institut koji se bavio socijalnim programom. Cilj mu je bio da omogući školovanje siromašnoj deci i mladim ljudima. Nakon njegove smrti, kao savetnici u fondaciji radili su Berni Eklston, Alen Prost i Gerhard Berger. U trenutku smrti, Senina imovina je procenjena na 400 miliona dolara. Posedovao je nekoliko imanja u Brazilu, karting stazu, kuću na plaži u Angra dos Rejesu, stanove u Sao Paulu i Monaku, kuću na portugalskoj rivijeri u Algarveu, avion, helikopter, nekoliko retkih automobila i motora... Za života je osnovao svoj robni brend čiji logo sadrži dva slova S, po njegovom prezimenu „Sena da Silva“.

Njegova porodica, a posebno njegov sestrić Bruno Sena, koji se i sam trkao, i danas čuvaju sećanje na Ajrtona kroz humanitarne organizacije i dobrotvorne svečanosti širom sveta.

FRAJ stock-photo-suzuka-circuit-mie-japan-april-ayrton-senna-s-racing-helmet-at-honda-racing-gallery-2445764877.jpg
Foto: Privatna Arhiva

Simbol auto-moto sporta
Sid Moska autor Senine žute kacige

l Brazilac Sid Moska bio je jedan od najvećih umetnika u Formuli 1. Sedamdesetih godina 20. veka, a posle svoje trkačke karijere, osnovao je kompaniju za izradu i dizajn kaciga. Moskov rad je bio prepoznatljiv po jarkim, gotovo fluorescentnim, bojama koje je koristio, a njegovo delo je i žuta kaciga sa simbolima Brazila za Ajrtona Senu. Ta kaciga je i danas jedan od najprepoznatljivijih simbola u trkačkom svetu i deo je mnogih murala koji su posvećeni legendarnom trkaču.

Jelena Katarina Mitrović