TITOV GENERAL OTKRIO DETALJE TAJNE POTERE ZA NLO: Arapi su pominjali Alaha, a piloti iz Afrike panično prizivali SVOJE BOGOVE
Foto: Shutterstock/bibiphoto, Shutterstock/Glitterstudio, Shutterstock/vchal

najveća tajna sfrj

TITOV GENERAL OTKRIO DETALJE TAJNE POTERE ZA NLO: Arapi su pominjali Alaha, a piloti iz Afrike panično prizivali SVOJE BOGOVE

Društvo -

Pojava neidentifikovanih letećih objekata u vazdušnom prostoru Jugoslavije sredinom osamdesetih imala je karakter "epidemije".

Superiorne nebeske mašine javljale su se najviše iznad južnog i severnog Jadrana. Zbog vanrednih događanja iznad Podgorice u januaru i februaru 1975. godine tadašnji Savezni sekretarijat za narodnu odbranu formirao je posebnu komisiju stručnjaka da analizira pojavu letećeg diska koji prati avione sa aerodroma Podgorica.

Izveštaj nikada nije postao dostupan javnosti. U Komandi Ratnog vazduhoplovstva je u tom periodu pak oformljeno odeljenje za pojave NLO na čelu sa pukovnikom Veljkom Majstrovićem. Pukovnik Majstorović, oficir tehničke struke, za života je svedočio da se podaci o NLO "razmenjuju" sa Rusima i Amerikancima.

Pukovnik Bogdan Mihovilović, nekada komandant Bihaćkog aerodroma i elitnog 117. lovačkog puka i general Zvonko Jurjević, tada komandant 172. puka iz Podgorice i potonji komandant RV JNA, dvojica su od mnogih pilota koji su imali "bliske susrete" i neuspešne pokušaje presretanja superiornih letelica. Mihovilovića je "tanjir" 1977. godine pustio da mu se "migom 21" približi na četiri kilometra udaljenosti dok je Jurjević u tri navrata leteo na 10 kilometara od "vanzemaljske" letelice.

Zvonko Jurjević je osmislio i rukovodio operacijom presretanja NLO u januaru 1975. godine u Crnoj Gori u kojoj je učestvovalo 13 aviona sa 26 vojnih pilota. Ni posle 40 godina pilotski asovi Mihovilović i Jurjević ne znaju sa čime su se sretali na nebu.

- Neposredno posle novogodišnjih praznika 1975. godine krenula je serija čudnih događanja na aerodromu u Podgorici. Prilikom izvođenja obuke noćnog letenja stalno se pojavljivao NLO - svedoči Jurjević.

Objekat je prema njegovim rečima izgledao kao svetleća kugla koja se kretala i menjala spektar boja od bele do ljubičaste.

- Na nebu se ocrtavao kao svetleće telo i to izrazito veće od najsvetlije zvezde. U to vreme imali smo na obuci kadete iz Libije i Zambije, dve eskadrile, a postalo je "pomalo panično". Arapi su pominjali Alaha dok su piloti iz Afrike u pomoć prizivali svoje bogove. Međudržavni ugovor o obuci vazduhoplovaca bio je ugrožen - rekao je Jurjević.

Prvi put u presretanje NLO Jurjević je poleteo 25. januara 1975. godine, a jurnjava je trajala 120 minuta.

Zvonko Jurjević, General, Pilot
foto: Privatna Arhiva

Prvi kontakt imao je sa "diskom" duž Jadranske obale iznad Budve i neko vreme su leteli paralelno. Pošto je usmerio "jastreba" ka NLO, ovaj je krenuo ka Dubrovniku. Mereći svoju i brzinu NLO, koji mu se tada našao bočno na krilu, posle minuta leta brzinom od 600 kilometara, potpukovnik je izračunao da mu je "jastreb" prišao na 10 kilometara. Iznad Dubrovnika NLO je digao brzinu na pet do šest mahova i nestao kao kometa.

Komandant puka se vratio u Podgoricu.

- Mislili smo da nas neko špijunira zbog velikog međudržavnog ugovora i velikog naleta koji smo tada ostvarivali nad Crnom Gorom. Kontraobaveštajci su iskontrolisali ceo aerodrom da ne postoji nekakva tehnika koja javlja kad polećemo. Ja sam počeo da krijem satnicu letenja, ali NLO je uvek bio tu 50 minuta od prvog uzletanja. U nedelju 27. januara odlučio sam da testiram "fenomen" tako što ćemo poleteti "nerezonski" kad letenje nije predviđeno - priseća se Jurjević.

Grupa od četiri pilota na aerodrom Golubovci 27. januara uveče došla je nenajavljeno. Pilot Đuro Stupar na "jastrebu" poleteo je u zonu Cetinje, a u zonu Nikšić Đorđe Stanković. Posle 40 minuta su sleteli, a pilot Milan Maček je krenuo ka Nikšiću dok je Jurjević leteo ka Cetinju. Sve se odvijalo u radijskom ćutanju i sa ugašenim avionskim svetlima.

NLO je ipak bio tačan. Blesnuo je iz pravca Herceg Novog posle 50 minuta.

- Ponovo sam krenuo ka njemu leteći od Budve preko Prevlake. Radarska stanica na Prevlaci mi je javila da vidi moj avion, ali ne i objekat 10 kilometara ispred. Prelećući poluostrvo, naredio sam radaristima da izađu ispred i pogledaju nebo i tada su uočili NLO. Ubrzo, disk je nestao, a mi smo sedeli u kancelariji pitajući se šta dalje - seća se Jurjević.

General priznaje da je tada prvi put posmislio: "Šta bi bilo da tanjir juri nas?"

- Posle 50 minuta, kad se prvi par aviona pripremao za sletanje, NLO se pojavio. Sve posade su ga videle i javile u kom pravcu ga vide. NLO se pojavio između Cetinja i Danilovgrada, na istoj visini kao i avioni u vazduhu, na kursu prema aerodromu, kao da će i on na sletanje. Dao sam preko radija ugovoreni signal i par "migova" je poletelo, a tada je NLO krenuo u pravcu Prevlake. Posade lovaca su "tanjir" odmah vizuelno otkrile kao i Radarska stanica na Prevlaci - rekao je Jurjević.

Piloti "migova" tada dodaju gas, kreću maksimalnom brzinom za NLO, koji je već od Prevlake leteo ka otvorenom moru. Ipak, razmak između progonitelja i gonjenog ostaje uvek isti. "Migovi" daju i dopunsko sagorevanje, ali ne smanjuju odstojanje. Radarska stanica vidi naše avione i beleži brzinu od 1.700 km/h. A onda radar naprasno očitava NLO iza aviona kako leti brzinom oko 80 km/h!

- Slušao sam komunikaciju pilota Mamića i Žindarčiča na radio-vezi i zaključio sam da su zbunjeni i uzbuđeni. Imali su "objekat" u vetrobranskom staklu, pa odjednom u repu i to s brzinom 80 kilometara na sat, što je nemoguće. Potom su napisali izveštaj komandi RV-a i PVO-a. Igra mačke i miša trajala je još desetak dana - govori Jurjević.

(Kurir.rs/Novosti)

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja