PREŽIVEĆEMO: Asteroid ne udara u Zemlju 15. februara

Bez brige

PREŽIVEĆEMO: Asteroid ne udara u Zemlju 15. februara

Društvo -
Srpski astronomi kažu da će asteroid 2012 DA 14 tog dana biti udaljen samo 27.730 kilometara, ali da sudara neće biti. Dva planetoida nose imena Beograda i Jugoslavije

BEOGRAD - Nema razloga za brigu da bi asteroid 2012 DA 14, koji će 15. februara biti udaljen od Zemlje samo 27.730 kilometara, mogao da izazove bilo kakve poremećaje na ovoj planeti, rekao je danas sekretar astronomskog društva "Ruđer Bošković" Milan Jeličić. Prema navodima stručnjaka NASA, to je asteroid koji će proći "rekordno blizu" Zemlje, ali je mogućnost sudara isključena.

Jeličić je kazao da su asteroidi ili planetoidi mala čvrsta tela Sunčevog sistema koja se kreću oko Sunca uglavnom između Marsove i Jupiterove putanje, a malobrojni asteroidi koji, krećući se oko Sunca, presecaju putanju Zemlje, nazivaju se presretači.

"Postoji više od 200.000 malih planeta ili planetoida kojima su izračunate putanje. Neki od njih, poput "Beograda" ili "Jugoslavije" otkriveni su sa opservatorije na Zvezdari, zaslugom Milorada Protića i Pere Đurkovića, pre Drugog svetskog rata", kazao je Jeličić.

On je naglasio da je tokom poslednje decenije 20. veka u Sjedinjenim Američkim Državama pokrenuta služba za praćenje "opasnih" asteroida i dodao da je asteroid 2012 DA 14 otkriven 23. februara 2012. godine na opservatoriji La Sagra u Španiji. "Španski astronomi bili su šokirani otkrivenom blizinom prolaska asteroida. Procenjuje se da je asteroid dug oko 45 metara, a da njegova masa iznosi oko 130.000 tona, što je približno masi jednog naftnog tankera.

Asteriod se okrene oko svoje ose za oko šest sati. Kako pri tome menja sjaj, smatra se da je nepravilnog oblika", rekao je Jeličić. On je ocenio da će se zbog male udaljenosti od Zemlje asteroid 2012 DA 14 kretati veoma brzo preko neba, tako da će za minut preći prividni prečnik dva puna Meseca.

"Asteroid, koji će 15. februara oko 20.30 biti najbliži površini Zemlje, Beograđani neće moći da vide golim okom, već samo dvogledom ili teleskopom i to ako atmosferske prilike budu povoljne. U tom slučaju, biće otvorena Narodna opservatorija na Kalemegdanu", kazao je Jeličić.

Na pitanje da li je sličnih slučajeva bilo i u prošlosti, Jeličić je izjavio da se nekoliko praćenih asteroida približilo Zemlji više od Meseca.

Najbliži asteroid, odnosno meteoroid, veličine četiri metra, pao je u severnom Sudanu 2008. godine i nije izazvao oštećenja. Kada bi asteroid 2012 DA 14 pao na Zemlju, posledice udara bi bile slične onima koje je izazvao meteor koji je pre 50.000 godina pao na teritoriji današnje Arizone i ostavio krater dužine 1.200 metara i dubine 170 metara.

"Prema nekim procenama, sličan događaj odigrao se u oblasti Tunguzija u Sibiru 1908. godine, kada je eksplozija objekta na visini od pet do deset kilometara od površine Zemlje, izazvala uništenje šuma na površini većoj od 2.000 kilometara", rekao je Jeličić.

Silikatni asteroid 2012 DA 14 će posle najvećeg približavanja Zemlji, biti vidljiv na nebu oko četiri minuta, a onda će ući u senku Zemlje iz koje će izaći nakon 18 minuta.

"Proračuni pokazuju da će taj asteroid sledeći put proći na tako maloj udaljenosti od Zemlje 2046. a zatim 2110. godine, kad će mogućnost sudara sa Zemljom iznositi 1:8 miliona", zaključio je Jeličić.