Foto: Profimedia

Antimonopol

Kineski regulator prepreka za spajanje „Šela“ i „BG“

Najveći energetski dogovor u poslednjoj deceniji, pored različitih faktora na tržištu, uslovljen je i odobrenjem kineskog ministarstva trgovine, čije je odluke teško pretpostaviti

Financial Times
> 06:46h

„Rojal Dač Šel“ nailazi na čitav niz prepreka u svojoj nameri da realizuje kupovinu gasne grupacije „BG“ za 55 milijardi funti, uključujući kolebljive cene nafte i rizik od kontraponude, ali najveća bi mogla da bude ono što je jedan advokat koji se bavi zaštitom konkurencije nazvao „crnom kutijom“, misleći na kinesko ministarstvo trgovine, antimonopolskog regulatora ove zemlje, čije je odluke teško predvideti. Biće potrebni meseci za regulatornu proveru ovog dogovora - najvećeg u energetskom sektoru u poslednjih deset godina i duže. Antimonopolske vlasti u Australiji, Brazilu, Kini i Briselu među onima su od kojih se očekuje da ispitaju veličinu i domašaj kompanije koja bi nastala spajanjem, a koja bi, po svemu sudeći, bila najveći snabdevač tečnog prirodnog gasa na svetu. Neki bi ga mogli odobriti bez mnogo galame. U Evropskoj komisiji, koja obično pridaje veći značaj tome kako se nešto odražava na potrošačke cene, preuzimanje „BG grupe“ se smatra nečim što verovatno neće izazvati toliku zabrinutost kao što bi to učinilo spajanje dveju kompanija u oblasti transporta, prerade i prometa nafte, na primer „Šel“ i „BP“. Međutim, za Peking, koji je veliki uvoznik tečnog prirodnog gasa, ova kupovina otvara neka druga pitanja, posebno u pogledu sigurnosti snabdevanja i njenog uticaja na tešku industriju. Sa obimom isporuke tečnog prirodnog gasa od 45 miliona tona prošle godine, udeo „Šela“ i „BG“ na svetskom tržištu iznosi skoro 20 odsto - sam „BG“ je bio na dobrom putu da postane najveći snabdevač Kine tečnim prirodnim gasom do 2017. Očekuje se da će nova postrojenja za tzv. utečnjavanje, godišnjeg kapaciteta od 20 miliona tona, biti puštena u rad do 2018. godine. Kina već dugo primenjuje znatno šire kriterijume u oblasti zaštite konkurencije, što obuhvata i industrijsku politiku. Štaviše, njen proces odobravanja je ozloglašen po svojoj nepredvidivosti. Iz toga sledi, kako kažu advokati, da je ministarstvo najneizvesnija karika u procesu dobijanja odobrenja. Kina bi mogla i da se složi sa ovim preuzimanjem, ali da prvo zatraži ustupke, kao što je to uradila pre dve godine kad se rudarska korporacija „Glenkor“ (Glencore) spojila sa „Sjtrata“ (Xtrata), ugovorom koji je bio vredan 64 milijarde dolara. „Kinezi su ih saterali u ćošak“, kaže jedan izvršni direktor u naftnoj industriji. „Iznenadilo bi me da ovo prođe bez zahteva da kompanija proda neke od svojih prvoklasnih postrojenja za tečni prirodni gas.“ Korporacija „Glenkor-Sjtrata“ dobila je zeleno svetlo od Pekinga tek pošto je pristala da proda svoj rudarski projekat „Las bambas“ u Peruu kako bi umirila Kineze kad je u pitanju uticaj koji bi ova uvećana grupacija mogla imati na tržištu bakra. Taj projekat je na kraju kupila grupa kineskih kompanija predvođena „Minmetalsom“. Advokati koji se bave zaštitom konkurencije ukazuju na to da kinesko ministarstvo traži „restrukturiranje koncentracije“ pre nego što odobri spajanje. Skorašnji primer je akvizicija kompanije „Lajf teknolodžis“ (Life Technologies) od strane „Termo fišer sajentifika“ (Thermo Fisher Scientific) za 13,6 milijardi dolara. Kina je tražila snižavanje cena određenih proizvoda i obavezivanje u pogledu isporuke, a uz to i prodaju nekih poslovnih jedinica. „Šel“ i „BG grup“ biće gigant u oblasti proizvodnje tečnog prirodnog gasa. Pod pretpostavkom da ne proda ništa od svoje imovine, jedinstvena grupacija imaće proizvodne kapacitete bez premca - uključujući i one u Kataru, Omanu, Rusiji, Maleziji, Bruneju, Australiji, Peruu, Trinidadu i Nigeriji - ugovore o snabdevanju, trgovačke pozicije i transport. Ona takođe poseduje znatne kapacitete za vraćanje ovog goriva u gasno stanje. Kina će odmeravati implikacije veličine buduće kompanije i njenog uticaja na određivanje cene. „Ne bi me iznenadilo ukoliko bi to bila kombinacija zahteva za restrukturiranjem koncentracije i prodaju kapaciteta. To bi, na primer, moglo uključivati, neku vrstu obavezivanja novog ‚Šel-BG‘ da neće podizati cene za kineske potrošače“, kaže advokat. Kinesko ministarstvo trgovine odbilo je da bilo šta komentariše. Ovaj postupak će početi kad „Šel“ i „BG“ zvanično obaveste Peking o spajanju. Christopher Adams Anjli Raval