DAMIR OKANOVIĆ: Dobro je što je Bodirogu ZAUSTAVIO PRESRETAČ, a ne bandera ili bilo šta drugo na putu!
Crna Hronika Jelena Rafailović
Posle tragedije u Nišu u kojoj su stradali 12-godišnji dečak i pešak (48), kad je na njih naleteo Nemanja S. (19) vozeći "audi" brzinom od 180 km/h, prekjuče je u Beogradu zaustavljen naš proslavljeni košarkaš Dejan Bodiroga, koji je "maseratijem" jurcao čak 174 kilometra na sat, gotovo duplo brže od ograničenja na auto-put koji prolazi kroz glavni grad!
Nakon smene načelnika saobraćajne policije u Nišu posle pomenute nesreće, usledila je pojačana kontrola saobraćaja u ovom gradu, što je rezultiralo zaustavljanjem vozača koji je išao 146 km/h na mestu gde je dozvoljeno voziti 50 kilometara na sat, ali i sa još 100 ustanovljenih saobraćajnih prekršaja! Primeri bahate vožnje svakodnevno pune stupce crne hronike širom Srbije, a javnosti se nameće utisak da naši vozači, uprkos ne tako malim kaznama, ne haju mnogo za saobraćajna pravila.
foto: Dragana Udovičić, Tanjug/Dimitrije Goll
Sekund sve menja
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja za Kurir ističe da je zakon zreo za promenu u svakom slučaju.
- Nisam za povećavanje kazni, već za pooštravanje kontrole saobraćaja i to tako da se poveća broj video-nadzora. Promenom odredaba zakona o prekršajima u vezi sa dostavljanjem sudskih poziva smanjeno je zastarevanje predmeta. Što se tiče pooštravanja kazne, smatram da bi trebalo oduzimati dozvole onima koji upravljaju vozilom sa preko dva promila alkohola u krvi - rekao je Okanović.
On dodaje da je, da bi se nešto promenilo, neophodno promeniti stavove, i to od vrtića.
- I to tako da se deci objasne posledice saobraćajnih nezgoda - ne da im neko objašnjava šta je crveno i zeleno svetlo na semaforu, već da kroz konkretne primere shvate šta znači upravljati vozilom duplo brže od dozvoljenog - kaže Okanović i dodaje da vozači nekad nisu svesni da u sekundi mogu da upropaste živote.
Komentarišući brzinu kretanja našeg košarkaša Bodiroge, Okanović kaže da je neizmerno srećan što ga je zaustavio presretač, a ne neka bandera ili drugi automobil.
- Vozilo koje se kreće tako brzo vozaču daje vrlo malo prostora i vremena za izbegavanje saobraćajne nezgode. To je brzina koja u slučaju nezgode daje nula odsto šanse da preživi vozač ili onaj na koga je on naleteo. Da je pri toj brzini udario drugi automobil, niko u njemu ne bi ostao živ - rekao je Okanović.
foto: Jelena Rafailović
Nasilnička vožnja
Kako je ranije za Kurir izjavio kapetan policije Aleksandar Radenković iz Uprave saobraćajne policije MUP Srbije, tokom noći se najviše zaustavljaju mladi vozači.
- Nasilnička vožnja je najopasniji, najteži i najstrože sankcionisani prekršaj u saobraćaju, a u prvih 11 meseci 2020. imali smo 1.600 takvih prekršaja, dok ih je 2019. bilo 2.000. Kod prekoračenja brzine zastupljena su uglavnom skuplja i jača vozila, kao što su "audi" i BMW. Ti vozači po pravilu imaju do 25 godina, često budu u teško alkoholisanom stanju, a u poslednje vreme je i mnogo njih pod uticajem psihoaktivnih supstanci. Naravno da ne voze svi mladi tako - rekao je Radenković.
foto: Zorana Jevtić
Milan Božović, veštak
Važnija je prevencija
Veštak Milan Božović za Kurir kaže da opravdanja za bahatu vožnju nema, ali da naša zemlja mora da radi na prevenciji i saobraćajnom obrazovanju.
- Naši zakoni su prilično dobri, nismo blagi, a nismo ni oštriji od drugih zemalja, imamo i prekršaje za koje je kazna čak 1.000 evra. Poenta nije u pooštravanju kaznene politike, već u prevenciji, u tome da se deca od malih nogu nauče i da svi shvatimo rizik nebezbednog ponašanja u saobraćaju - navodi Božović.
Šta predlažu stručnjaci
* Pooštravanje kontrole saobraćaja povećanjem video-nadzora * Poenta je u prevenciji, i to još kod dece * Oduzimati dozvole onima koji upravljaju vozilom sa preko dva promila alkohola * Davati primere mlađima da shvate šta znači upravljati vozilom duplo brže od dozvoljenog
Opasan izazov na Instagramu
Pozivali mlade na bahatu vožnju!
Kurir je pre nekoliko meseci pisao o opasnom izazovu na Instagramu u kom su se mladi pozivali da što bahatije voze i snimaju sebe kako prave prekršaje. - Reč je o izuzetno opasnoj i bahatoj vožnji. Tragično je što pojedinima to bude poslednje lajv emitovanje u životu. Osim što mladi na ovaj način ugrožavaju svoj život, oni ugrožavaju i druge, jer neko može nastradati u nesreći izazvanoj na ovaj način - rekao je tada Damir Okanović.
Kazne za prekoračenje
Prekoračenje brzine u naseljenim mestima i kazne koje slede:
- preko 10 km/h od dozvoljene brzine - prekršajni nalog i kazna od 3.000 dinara / plaćanje u roku od 8 dana 1.500 dinara
- preko 11 do 20 km/h - prekršajni nalog i kazna od 5.000 / plaćanje u roku od 8 dana 2.500 dinara
- preko 21 do 30 km/h - prekršajni nalog i kazna od 10.000 dinara / plaćanje u roku od 8 dana 5.000 dinara
- preko 31 do 50 km/h - prekršajna prijava, kazna od 10.000 do 20.000 dinara i zabrana
- preko 51 do 70 km/h - prekršajna prijava, kazna od 20.000 do 40.000 dinara i zabrana
- preko 71 do 90 km/h - prekršajna prijava, kazna od 100.000 do 120.000 dinara
- preko 90 km/h - prekršajna prijava i kazna preko 120.000 dinara
Što se tiče prekoračenja brzine van naseljenih mesta, toleriše se 10 km/h preko dozvoljene brzine.
Kurir.rs/Jelena Rafailović - Jelena Ivić/foto:Kurir