"UDARAO JE ŽENI GLAVOM O SEDIŠTE, MORALI SU DA GA VEŽU!" BIZARNA scena u avionu koju naša bivša stjuardesa ne može da zaboravi
U jutarnjem programu Kurir televizije "Redakcija" govorilo se o sve češćim incidentima u vazdušnom saobraćaju širom sveta, ali i o onome što se dešava iza kulisa svakog leta, pravilima koja nisu formalnost, već pitanje života i smrti. Gosti emisije bili su Stevan Ignjatović, pilot u penziji i Jelena Bukovčić, bivša stjuardesa sa dugogodišnjim međunarodnim iskustvom.
- Sve što je u avijaciji napisano, to je nečija krv pisala - rekao je Ignjatović, naglašavajući važnost poštovanja pravila u avionu, naročito u kriznim situacijama.
- Ljudi sebi daju za pravo da vređaju, da ponižavaju, da ne slušaju kabinsko osoblje, a oni su tu da vam spasu život.
Bukovčić je istakla da je obuka kabinskog osoblja ozbiljna i obuhvata i fizičke intervencije.
- Prvo ide upozorenje, pa formalno upozorenje u ime kapetana, a ako ne poslušaju, možemo i da upotrebimo sredstva prinude - rekla je.
Dodala je da su i žene potpuno obučene za takve intervencije:
- Nas dvoje, troje reagujemo, i muškarci i žene, svi smo za to obučeni.
Kao jedan od primera, Bukovčić je navela situaciju kada je putnik fizički napao svoju suprugu:
- Udarao je ženu glavom o sedište, morali su da reaguju i da ga vežu.
Govoreći o putnicima koji ignorišu osnovna bezbednosna pravila, poput vezivanja pojasa, Ignjatović je rekao:
- U avionu sam se uvek vezivao, ali u automobilu nisam, dok nisam dva puta slomio sedište i povredio vrat. Onda sam shvatio, ima to svrhu.
Voditeljka je pitala zašto putnici često ne shvataju ozbiljno demonstraciju sigurnosnih procedura. Bukovčić je odgovorila:
- Zapravo to deluje kao šou, ali nije. U mnogim kompanijama se danas obuka sprovodi preko video zapisa, a kada video ne radi, mi ručno pokazujemo. I tada skoro niko ne obraća pažnju, iako su to uputstva koja mogu spasiti život.
Jedna od najdramatičnijih situacija o kojoj se govorilo bilo je paljenje motora tokom leta.
- Zapalio se motor broj dva, desni motor. Sleteli smo nazad, ali smo putnicima sve objasnili tako da su imali utisak da je sve u redu. Najveći problem njima je bio što kasne na sastanke - ispričala je Bukovčić.
Ignjatović se osvrnuo i na slučajeve kada putnici pokušavaju da otvore vrata aviona tokom leta:
- To se ne može fizički uraditi zbog pritiska, ali ljudi pod dejstvom alkohola ili droge misle da mogu sve. Ako ne može kabinsko osoblje da reši, ja sletim na prvi aerodrom, obavestim kontrolu i putnika preuzima policija. Posle toga sledi račun i do 70.000 funti.
Govorio je i o crnim listama aviokompanija:
- Postoje. Ako napravite ozbiljan problem, nećete više leteti tim avioprevoznikom.
Naveo je primer putnika koji je bio poznat po tome da pravi haos u avionu, a na kraju ga je jedna evropska kompanija zauvek stavila na crnu listu.
- Jedna ružna reč mom osoblju i sledi sletanje i predaja policiji - dodao je Ignjatović.
U emisiji je bilo reči i o pravima putnika, na naknadu za kašnjenje, izgubljeni prtljag, ili hotelski smeštaj, ali i o tome koliko se putnici često boje da ostvare ta prava.
- Znam slučaj kad su putnici odustali od tužbe iz straha da ih kompanija neće više pustiti da lete - rekao je Ignjatović.
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.
Kurir.rs