REKLAMIRAJU AUŠVIC KAO LUNA PARK: Autobus vozi đake do logora smrti pod parolom Rad oslobađa
Foto: Printscreen Twitter

Trgovina emocijama

REKLAMIRAJU AUŠVIC KAO LUNA PARK: Autobus vozi đake do logora smrti pod parolom Rad oslobađa

Planeta -

Češki Jevreji osudili su ideju jednog auto-prevoznika da na ekskurzije u logor smrti Aušvic-Birkenau, iskoristi filmski rekvizit i poziva kao u luna park - autobusom išaranim kič reklamama, žutom Davidovom zvezdom i slikama logora, između ostalog i ciničnog napisa Rad oslobađa na glavnoj kapiji logora.

Autobus koji ovog leta krstari drumovima ne samo Češke već i Evrope filmski je rekvizit, pošto ga je za potrebe dokumentarnog filma koji govori upravo o kič trgovini sa emocijama kada turističke agencije i u obilaske takvih memorijalnih kompleksa i stratišta zovu kao da nude vašarsku atrakciju pozajmio i išarao takvim kič reklamama češki režiser Vit Klusak.

Kada je autobus vratio, vlasnik, auto-prevoznik Svatopluk Strava, odbio je da reklame skine, jer su mu zgodno došle pošto je vozio češke đake na školske ekskurzije upravo u Aušvic, a oko 1.500 evra za skidanje tih reklama za potrebe filma mu se učinil suviše skupo.

Foto: Profimedia
Foto: Profimedia

"Zvali su me iz Jevrejskog muzeja da je taj autobus trebalo da posluži samo kao rekvizit i da su se dogovorili s producentima da se napisi posle snimanja skinu. Ne znam ja šta se ko s kim dogovarao, ali je neću da ih skidam. Autobus koristim, moram nekako da zarađujem, a skidanje nalepnica bi mi oštetilo lak. Skidanje bi koštalo 40.000 kruna", kazao je Strava češkom dnevniku Mlada fronta dnes.

Direktor Jevrejskog muzeja u Pragu Leo Pavlat potvrdio je da je Muzej zatražio od Strave da hitno skine sa autobusa reklame koje pozivaju turiste u najveći nacističku fabriku smrti kao da zovu u avanturistički turizam i emotivnu zabavu.

Režiser Vit Klusak je autobus upotrebio upravo da snimi dokumentarac u kome ukazuje na negativni fenomen biznisa vašarskog reklamiranja emocija oko holokausta.

Foto: Profimedia
Foto: Profimedia

"Videli smo vrlo sličan autobus koji je vozio turiste u koncentracioni logor Terezin i na njemu je takođe bio napis "Rad oslobađa". Parolu "Izlet u potrazi za emocijama" preuzeli smo sa sajta češke turističke agencije a jevrejsku zvezdu takođe iz neke reklame za posetu Aušvicu. Reklamiraju Aušvic kao da je lunapark. To želimo da pokažemo u sceni sa autobusom. Trguju s najmračnijim trenutkom istorije, kao da je turistička atrakcija", objasnio je režiser.

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track