OVO JE NAŠ NOVI DOM U SVEMIRU: Otkrivena prva planeta na kojoj pored Zemlje ima vode
Foto: Profimedia

eureka

Tim naučnika sa Univerziteta u Montrealu pronašao je planetu u čijoj atmosferi ima vode, a koja kruži oko zvezde u takozvanoj nastanjivoj zoni.

Prva planeta sa vodom, ako se ne računa naša Zemlja, otkrivena je u zvezdanom sistemu K2-18, udaljenom 111 godina od nas, i zasad nosi oznaku K2-18b.

Tečno stanje

"Ovo je najveći korak ka našem najvećem cilju - otkriću života na drugim planetama i dokazivanju da nismo sami u svemiru. Zahvaljujući našem istraživanju, otkriveno je da na njoj postoji voda u tečnom stanju. To je prvi put", rekao je Bjern Beneke, profesor Univerziteta u Montrealu i vođa tima.

NE MOGU DA SE SLOŽE - KOJI GASOVI SU VAŽNI Problem otkrivanja života u svemiru jeste to što astronomi ne mogu da se slože oko toga koji gasovi bi dokazali prisutnost života. - Svakako će biti potrebno istraživanje hemijskog sastava možda i stotinu planeta da bismo shvatili kako su stvorene i kako su se razvile - kazala je za BBC prof. Đovana Tineti, članica tima naučnika.

Egzoplaneta je u kategoriji superzemlja, jer je dvostruko veća od naše matične planete i ima masu veću čak devet puta. Iako je zvezda K2-18 manja i hladnija od Sunca, planeta kruži dovoljno blizu nje da su temperature slične kao na Zemlji, kreću se od nula do 40 stepeni. Te temperature omogućuju postojanje tekuće vode. Prema računarskim modelima, čak 50 odsto atmosfere planete čini voda.

Planeta K2-18b je dovoljno udaljena od naše Zemlje da je sa postojećom tehnologijom nemoguće poslati letelicu do nje. Međutim, naučnici očekuju da će u narednih deset godina biti lansirana nova generacija svemirskih teleskopa koja će moći da ispituje delove atmosfere i daje odgovore na pitanja o životu u svemiru.

Hladnije planete

Voda je do sada otkrivena na drugim planetama, ali oni su ili prevelike ili previše vruće da bi podržale uslove za život, dok je manje i relativno hladnije planete teže otkriti. K2-18b je pronađena 2015. zahvaljujući svemirskom teleskopu Kepler i jedna je od stotina planeta čija je masa između Zemlje i Neptuna, a nazivaju se superzemlje. Voda na planeti je otkrivena pomoću teleskopa Habl.

Kurir.rs