OVDE JE VAZDUH PRASTAR I NAJČISTIJI NA SVETU: Naučnici istražili delić atmosfere i otkrili nešto zaista zanimljivo
Ilustracija, Foto: EPA/National Meteorological Service

novo istraživanje pokazalo

Naučnici veruju da su otkrili gde je na svetu najčistiji vazduh, nezagađen ljudskim aktivnostima.

Nalazi se na Južnom okeanu koji okružuje Antarktik.

Ovo je prva takva studija koja je istraživala sastav bioaerosola na Južnom okeanu, a koju su sproveli naučnici sa univerziteta u Koloradu. Uspeli su tako da identifikuju atmosfersku regiju koja je netaknuta ljudskim uticajem.

Vreme i klima su blisko povezani i povezuju regije širom sveta. Kako ubrzano dolazi do klimatskih promena zbog ljudskog faktora, naučnici su odlučili da pokušaju da pronađu deo zemlje koji je najmanje pogođen štetnim uticajima.

Profesorka Sonja Krajdenvejis i njen tim sumnjali su da je vazduh iznad Južnog okeana najmanje pogođen prašinom s kontinenata.

Otkrili su kako je granični sloj vazduha, koji hrani najniže oblake, na tom području bez ikakvog aerosola s česticama koje su proizveli ljudi. Nije bilo čestica fosilnog goriva, useva, pesticida, ni otpadnih voda.

Do zagađenja inače dolazi kada aerosoli, čvrste čestice i gas, završe u vazduhu.

Istraživanje zaključuje kako se čini da je Antarktik izolovan od širenja mikroorganizama od južnih zemalja.

“Čini se kako je Južni okean jedno od retkih mesta na Zemlji koje je najmanje pogođeno ljudskim aktivnostima”, rekao je koautor studije Tomas Hil.

Uzeli su uzorke vazduha iz dela atmosfere koji je u direktnom kontaktu s okeanom i to dok su ovim područjem putovali iz Australije. Pregledali su sastav mikroba i zaključili kako mikrobi u tom uzorku potiču iz okeana.

Zaključili su potom, po bakterijskom sastavu mikroba, kako aerosol iz udaljenih zemalja i od ljudske aktivnosti, kao i od zagađenja, nije doputovao do juga.

U studiji stoji kako je vazduh u tom području uistinu prastar.

Zagađenje je velika globalna kriza koja ubija sedam miliona ljudi godišnje, prema podacima SZO, a povećava rizik od oboljenja srca, moždanog udara i raka pluća.

Više od 80 odsto ljudi iz urbanih područja kao i zemlje sa srednjim prihodom pate od problema izazvanih slabijim kvalitetom vazduhom.

Ipak, studije pokazuju da zagađenje može da pređe geografske granice i utiče na ljude udaljene stotinama kilometara.

Kurir.rs/Index.hr