BATALI KORONU, PRONAĐENA VOJSKA VIRUSA KOJI KAO DA NISU SA ZEMLJE: Imaju potpuno drugačiji genom s bazom pronađenom u meteoritu!
Foto: Shutterstock

otkriće

U svetu rata virusima ponekad morate promeniti samu strukturu onoga što jeste. Virusi koji zaraze bakterije - prikladno nazvani bakteriofagi - i njihov plen ratuju od pamtiveka, a svaka strana razvija sve opakiju taktiku u pokušaju da se zaraze ili unište.

Na kraju, neki bakteriofagi su ovu trku u naoružanju podigli na novi nivo promenom načina kodiranja njihove DNK, piše Science Alert.

Nova studija objavljena u tri posebna rada u časopisu Science pokazuje da postoji čitava vojska bakteriofaga sa nestandardnom DNK, koju istraživači nazivaju Z-genom. „Genomska DNK se sastoji od četiri standardna nukleotida ... Ove nukleobaze čine genetsku abecedu, ATCG, koja je uskladištena u svim domenima života“, pišu biolozi Majkl Grom i Faren Ajsaks u nedavnom naučnom radu o novom istraživanju genetike bakteriofaga.

„Međutim, 1977. godine otkrivena je DNK virusa cijanofaga S-2L kod kojeg su sve pojave„ A “zamenjene 2-aminoadeninom (Z) u celom njegovom genomu, čineći genetsku abecedu ZTCG“, dodaju oni.

Čini se da je razlog tome samozaštita. Unutar povezujućih „šipki“ dvostruke zavojnice DNK, baza „Z“ formira trostruku vezu sa suprotnom „T“ bazom, jednu više od dve veze pravilne A: T veze. To otežava virusni genom, a bakterije ga teže prekidaju hemikalijama koje se nazivaju nukleaze.

Iako su naučnici bili fascinirani, nije pronađen nijedan drugi bakteriofag Z-genoma, a uz poteškoće uzgoja virusa S-2L u laboratoriji, Z-genom je ostavljen po strani kao retkost. Ali sada istraživanja koja su dokumentovana u tri odvojene studije istraživača iz Francuske i Kine pokazuju da ovo nije jedinstven fenomen, dok opisuje kako Z-genom deluje i kako je sastavljen.

„Naučnici su dugo sanjali o povećanju raznolikosti baza podataka. Naš rad pokazuje da je priroda već smislila način za to “, napisao je jedan od timova, predvođen prvim autorom, Jen Džouom sa Univerziteta u Tianjinu.

Njegov tim, zajedno sa drugom grupom koju je predvodio mikrobiolog sa Pasterovog instituta Don Sllejman, pronašli su dva glavna proteina nazvana PurZ i PurB; čine osnovu ‘Z’. Treća grupa, koju je predvodila sintetički biolog sa Univerziteta Paris-Saklaj, Valeri Pezo, potvrdila je ova otkrića i analizirala enzim nazvan DpoZ, koji je odgovoran za sastavljanje celokupnog Z-genoma.

Sva tri tima pretraživala su baze podataka genetskih sekvenci kako bi pronašla sekvence povezane sa njihovim proteinima i enzimima, i pronašli su široku paletu bakteriofaga sa sličnim genima. Doduše, još uvek postoji mnoštvo pitanja o Z-genomu.

Na primer, da li je Z-genom kompatibilan sa uobičajenim ćelijskim mehanizmima kao što je naš? I, da li bi se mogao koristiti na isti način na koji se koristi veštačka DNK? „Z baza je nedvosmisleno identifikovana u meteoritu ugljenika i predložena je kao nukleobaza koja bi mogla biti dostupna za poreklo života“, napisao je tim koji je vodio Džou u svom radu.

„S obzirom na to da je baza Z otkrivena u meteoritu, naš rad bi mogao da izazove interesovanje za interdisciplinarna istraživanja porekla života i astrobiologije“, dodaje on.

Kurir.rs/Net.hr