MALO TRAŽIŠ LJUBAV, MALO IDEŠ DA GLASAŠ: Francuzi smislili kreativan način privlačenja mladih birača
Foto: EPA / LUDOVIC MARIN / POOL

predizborna kampanja

MALO TRAŽIŠ LJUBAV, MALO IDEŠ DA GLASAŠ: Francuzi smislili kreativan način privlačenja mladih birača

Planeta -

Aplikacija Tinder trebalo bi da pomogne Francuzima da se više uključe u politički život – pre svega, da izađu na izbore. U ovoj zemlji su mladi prilično nezainteresovani za politiku pa se pribegava kreativnim metodama.

Više od dvesta godina nakon Francuske revolucije, demokratija u Francuskoj znala je i za bolje dane. Kada se prošlog leta glasalo za regionalne parlamente, čak 87 odsto mladih od 18 do 25 godina ostalo je kod kuće. Bio je to negativni rekord.

I na prošlim parlamentarnim izborima 2017. opšta izlaznost je u prvom krugu bila ispod polovine upisanih birača. Delovalo je da političke stranke nemaju lek za apatiju.

Pred predsedničke izbore u aprilu bi makar mala pomoć mogla da dođe sa neočekivanog mesta. Nevladina organizacija „Glasali smo!“ sklopila je dogovor sa aplikacijom Tinder, koja mahom mladima služi da nađu partnera ili partnerku. Vezu za jednu noć ili ceo život, kako se ko snađe.

Zastareli birački spisak

Tinder bi mogao da pomogne kod gorućeg problema. Naime, na prošlim izborima 2017. je čak 7,6 miliona Francuza u birački spisak bilo upisano sa zastarelim podacima, mahom sa pogrešnom adresom. Posledica je da nisu mogli da glasaju tamo gde zbilja žive.

To pogađa mahom mlade koji su napustili roditeljski dom zbog studija ili posla, ali bi morali na izborni dan da se vrate u rodni kraj i glasaju. U Francuskoj ne postoji glasanje pismom.

Narednih sedmica bi Tinder, takoreći usput, mogao da podstakne milione ljudi da aktuelizuju podatke u biračkom spisku. Dok ljudi budu listali profile i fotografije osoba sa kojima bi mogli da imaju dejt, pojavljivaće im se sledeća parola: „Ako tražiš dejt blizu kuće, onda idi i da glasaš blizu kuće.“

Ko klikne na to uputstvo, otići će na stranicu organizacije „Glasali smo!“ gde može da vidi sve savete oko biračkog spiska i izbora. „Želimo da uklonimo prepreku za glasanje u vidu pogrešnih podataka u biračkom spisku“, kaže Dorijan Dreil iz ove organizacije.

Kad se početkom marta predaju liste i budu poznati kandidati za predsednika, Tinder i „Glasali smo!“ krenuće u drugu fazu kampanje. Tu bi biračima po istom principu bio izložen izborni sistem i mogućnost da umesto nekog glasa „osoba od poverenja“. U Francuskoj je moguće dati punomoćje na primer roditeljima da glasaju umesto dece – koja, recimo, žive daleko od izbornog mesta.

Tinder nije dovoljan

„Na osnovu podataka naših članova, utvrdili smo da raste interesovanje za politiku“, kaže Benjamin Pujgrenije, portparol Tindera. „To je velika tema među mladima. Dokaz je što se reč politika u poslednjih godinu dana za 59 odsto više koristi u kratkim biografijama korisnika.“

Ali, teško da će Tinder biti dovoljan. Jedno ispitivanje ovih dana pokazuje da bi tri petine mladih od 18 do 30 godina moglo da ostane kod kuće u prvom krugu predsedničkih izbora 10. aprila.

Dok je Tinder već radio slično za izbore u SAD, Brazilu, Velikoj Britaniji i Nemačkoj, francuska organizacija „Glasali smo!“ već sarađuje sa Fejsbukom i VotsEpom na sličan način.

Sve te platforme kao i „Glasali smo!“ žele da podstaknu mlade da glasaju, ali ne da zauzmu stranu nekog od takmaca. Kada je omladina partije francuskog predsednika Emanuela Makrona nedavno htela da pokrene kampanju na Tinderu, platforma im je pripretila brisanjem naloga.

Kurir.rs/Dojče vele

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track