NAUČNICI ŠALJU SPECIJALNU PORUKU VANZEMALJCIMA: Uvereni smo da će je primiti, ne mislimo da je to opasno za Zemlju
Foto: EPA-EFE/SASCHA STEINBACH

SIGNAL ŽIVOTA

Prvi zadatak međuzvezdane komunikacije je da se utvrdi zajednički jezik za šta će poslužiti periodni sistem elemenata.

'Siguran sam da u svemiru ima inteligentnog života', rekao je jednom Artur Klark. "Samo što je previše inteligentan da bi došao ovamo".

Kako bi kontaktirala vanzemaljce koji su nas možda otpisali, britanska svemirska kompanija sprema se da pošalje poruku ka tri planete na kojima je potencijalno moguć život, piše Tajms.

Signal, sačinjen tako da prenese poruku o naučnim dostignućima čovečanstva, biće emitovan sa zemaljske stanice Gunhili u Kornvolu, prvog svetskog privatnog pružatelja komunikacionih usluga u dubokom svemiru.

Najveća vrednost Gunhilija je ogromna, 32 metra široka antena teška više od 400 tona. Poslednjih meseci, komunicira sa NASA-inim roverima na Marsu i sa teleskopom Gaja Evropske svemirske agencije.

Novi projekat uključuje slanje poruke prema Trapistu-1, zvezdi crvenom patuljku u konstelaciji Vodolije udaljenoj otprilike 40 svetlosnih godina.

"Nadam se da će našu poruku primiti vanzemaljci koji već neko vreme motre Zemlju i pokušavaju da odluče da li treba da nam otkriju svoje postojanje ili ne", rekao je britanskom listu dr Daglas Vakoč, predsednik Organizacije za slanje poruka vanzemaljskim inteligencijama (Messaging Extraterrestrial Intelligence organisation - Meti), sa sedištem u San Francisku koja priprema signal.

Poruku će činiti prikaz periodnog sistema elemenata, kao i neka muzička dela.

"Prvi zadatak međuzvezdane komunikacije je utvrditi zajednički jezik', kaže Vakoč. "Vanzemaljci koji eventualno uhvate naš signal, sigurno će biti dobri naučnici. Znaće od čega je napravljen svemir. To je naša polazna tačka. Periodni sistem elemenata poslužiće kao svojevrsni svemirski Kamen iz Rozete (kamena ploča koja je pomogla u dešifrovanju egipatskih hijeroglifa).

Trapist-1 je vrlo očita meta, dodao je. "Taj sistem je dom ne jednom, nego najmanje trima potencijalno nastanjivim egzoplanetama. Sve tri planete kruže oko svoje zvezde u tzv. 'zlatokosoj zoni', tj. na udaljenosti na kojoj nije ni prevruće, ni prehladno, već je temperatura taman da na planetima može postojati tekuća voda, nužna za postojanje života kakav poznajemo".

Udaljenost od 40 svetlosnih godina znači da će proći barem 80 godina pre nego što eventualno od njih primimo neki odgovor.

No, postavlja se pitanje da li je slati poruke u svemir. "Susret sa naprednom civilizacijom mogao bi biti poput susreta američkih domorodaca sa Kolumbom', rekao je jednom Stiven Hoking. "To i nije ispalo baš najbolje".

Ipak, Vakoč smatra da je bilo kakav inteligentan život već ionako svestan našeg postojanja.

"Od otkrića radija pre stotinu godina, ispuštamo elektromagnetske signale u svemir. Zapravo smo već zapalili logorsku vatru koja je otkrila naše postojanje", rekao je on.

Kurir.rs