POLJACI ZDUŠNO BOJKOTOVALI FIRME KOJE POSLUJU U RUSIJI: Sa dolaskom krize sada drugačije gledaju na stvari! VIDEO
Ilustracija, Foto: Artur Widak/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia

preokret

POLJACI ZDUŠNO BOJKOTOVALI FIRME KOJE POSLUJU U RUSIJI: Sa dolaskom krize sada drugačije gledaju na stvari! VIDEO

Planeta -

Posle napada na Ukrajinu, potrošači širom sveta počeli su da pričaju o bojkotima kompanija koje nisu htele da napuste Rusiju.

U Poljskoj su posebno cenzurisani veliki francuski trgovinski lanci. Ali da li bojkot Aušana, Leroa Merlina i Dekatlona još traje?

U Poljskoj je najavljen "bojkot" francuskih trgovinskih lanaca nakon ruskog napada na Ukrajinu 24. februara.

Podaci iz aplikacije PanParagon pokazali su da nije reč samo o bojkotu mreže – mnogi Poljaci su počeli da izbegavaju poznate francuske supermarkete

Sada su predstavnici ove aplikacije proverili, na zahtev Biznis Insajdera Poljska, da li se i dalje izbegavaju prodavnice šest meseci nakon izbijanja sukoba

Ispostavilo se da je bojkot zapravo završen. Aučan čak može da zabeleži veću aktivnost kupaca nego pre rata

U jednoj od mreža – kako pokazuju podaci aplikacije – bojkota zapravo nikada nije bilo

Veliki francuski maloprodajni lanci - Auchan i Leroi Merlin - i dalje posluju u Rusiji. Rad prodavnica u ovoj zemlji je posle dužeg vremena obustavio Dekatlon, ali je, prema pisanju medija, do toga došlo zbog poteškoća sa snabdevanjem.

Poljaci su sa ogorčenjem reagovali na odluke francuskih kompanija da ostanu u Rusiji. Brzo su se pojavile informacije da značajan deo kupaca želi da izbegne ove prodavnice.

I nije stalo na rečima. Podaci iz aplikacije PanParagon, koja je stavljena na raspolaganje Business Insajderu, pokazuju da su u početku, zapravo, Poljaci često bojkotovali mreže.

- Golim okom se može primetiti pad interesovanja za asortiman lanaca Aučan i Dekatlon, ali samo za kratko vreme. Najveći nazadak u kupovini primetan je u prvim nedeljama poziva na bojkot, odnosno od 19. marta do oko 23. aprila. Kasnije se može videti kako su poljski potrošači počeli da olakšavaju svoje odluke – komentariše Antonina Grzelak iz aplikacije PanParagon. Bojkot funkcioniše i kompanije izlaze sa ruskih lista srama.

Kako se ispostavilo, Poljaci su najduže u bojkotu u slučaju mreže Auchan. Ne tako spektakularno kao u martu i aprilu, ali je ipak smanjena kupovna aktivnost (sa jednom epizodom rasta) ovde bila vidljiva do kraja maja.

Međutim, dolaskom juna skok nabavki bio je toliki da je premašio nivo pre bojkota, pa čak i početka rata u Ukrajini. Uporedivo povećanje je bilo vidljivo od sredine jula do prve nedelje avgusta, pokazuje analiza.

Šta je sa bojkotom Dekatlona? – U slučaju ovog lanca, već sa dolaskom maja, vrlo su očigledna povećanja nabavki. To znači da bojkot ove radnje praktično ne postoji. Na ovakvo stanje mogla su uticati dva pitanja: dolazak letnje sezone i veća potražnja za jedinstvenim asortimanom ove radnje i privremeno povlačenje ovog francuskog lanca sa ruskog tržišta - smatra Grželak.

Međutim, stručnjaci za aplikacije naglašavaju da su Poljaci neko vreme zaista bojkotovali Auchan i Decathlon. Međutim, sa Liroj Merlinom stvari stoje drugačije. Na početku rata bilo je blagih padova, ali na kraju nisu bili značajni.

- Sveukupno gledano, nabavna aktivnost u Liroj Merlinu sa samo nekoliko izuzetaka bila je praktično ujednačena tokom celog perioda studiranja. To može da znači samo jedno: bojkot u slučaju Liroj Merlina nije uspeo, ističu stručnjaci.

Pa zašto je bojkot francuskih mreža već završen? Antonina Grželak smatra da se trenutno poljski potrošači više plaše visokih cena nego Rusije.

- U eri bujne inflacije glavnu ulogu igraju cena i dostupnost. Nažalost, tokom vremena, cene većine proizvoda redovno rastu, sa povećanjem u mnogim slučajevima za nekoliko zlota. U takvoj situaciji Poljaci traže štednju gde god je to moguće. Mreža Aučan je sa početkom bojkota počela da mami potrošače povlašćenim promocijama, smatra on.

- Bitna je i specifičnost industrije. U slučaju Liroj Merlina, možda zbog značajnih nedostataka u građevinskom sektoru, Poljaci manje obraćaju pažnju na to da li se bojkotuje ili ne. Jedinstvenost asortimana, koji je teško zameniti u drugoj prodavnici, takođe je od velike vrednosti. Upravo je ova karakteristika mogla da utiče na odluke o kupovini poljskih potrošača u lancu Dekatlon – kaže Antonina Grželak iz aplikacije PanParagon.

PanParagon je aplikacija u kojoj se računi mogu čuvati u elektronskom obliku. Ova funkcija, zahvaljujući arhiviranju anonimnih podataka, omogućava analizu ponašanja potrošača. Tako je kompanija, na zahtev Biznis Insajdera, proverila račune iz prodavnica Aučan, Liroj Merlin i Dekatlon. Analizirane su kupovine od 19. februara (tj. pre izbijanja rata) do 17. septembra.

Kurir.rs

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track