POSLE CECINOG GROMA OTVORENO PISMO: Knjigom i katedrom protiv estradizacije
Foto: Kurir

REAKCIJE NA TEKST

POSLE CECINOG GROMA OTVORENO PISMO: Knjigom i katedrom protiv estradizacije

Društvo -

Aleksandra Kuzimić i Mirjana Stanković, autorke Zbirke zadataka iz književnosti sa književnoteorijskim pojmovim za prvi razred gimnazije u kojoj se, u jednom od zadataka, gde učenici treba da procene da li je pesma umetničko delo, nalazi stihove pesme "Kukavica" pevačice Svetlane Cece Ražnatović, obratile su se javnosti otvoreniim pismom.

Njihovo saopštenje prenosimo u celosti.

"KNJIGOM I KATEDROM PROTIV ESTRADIZACIJE

U zadatku broj 5, prvog poglavlja Zbirke zadataka iz književnosti sa književnoteorijskm pojmovima, koji potpisujemo svojim znanjem i stručnim integritetom, treba pažljivo pročitati instrukciju i razumeti da ovakav zadatak nije slučajno nastao, da je pažljivo osmišljen, argumentovan i funkcionalan i da izražava profesionalni stav iza kojeg stojimo i za koji se zalažemo.

Instrukcija kojom se upućuje kako rešavati zadatak sugeriše da sve što je popularno ne mora imati umetničku vrednost. Instrukcija naglašava činjenicu da popularnost teksta ne podrazumeva i ostvarene etičke i estetičke kriterijume - dolične ideje, poruke, opšteljudske vrednosti, univerzalna značenja teksta, njegovu prikladnu umetničku formu, adekvatan stilski izraz i sl.

Argumentacija koja pokazuje zbog čega tekst pesme Kukavica ne predstavlja umetničko delo precizirana je i razložena u postavci zadatka (str. 13) i u ponudenim rešenjima (str. 62). Premda bi se i bez dodatnih obrazloženja očekivalo da bude prepoznat značaj ovako uobličenog pitanja, da bi se izbegle nedoumice i pogrešne interpretacije - pojasnićemo. Zbirka zadataka iz književnosti sa književnoteorijskm pojmovima slika je našeg dugogodišnjeg rada u učionici i odraz naše vere u profesuru. A profesor, čak i danas, mora ostati častan, odgovoran i dostojanstven čovek, svestan sopstvene uloge u vaspitavanju poverene mu mladosti. Jer Dositej je davno mudro primetio da je mlada duša poput mekog voska i da će njen oblik zavisiti od kalupa u kojem se modeluje. Uverene da je tako, trudimo se da se ne osramotimo pred ljudima čiji portreti stoje iznad naših glava dok mladim ljudima objašnjavamo da su upravo oni - Sveti Sava, Dositej Obradović, Njegoš, Andrić, Crnjanski i njihovi brojni književni saputnici - dostojni uzori na koje se valja ugledati. Mi dugujemo njima, knjigama i katedri.

Njihovim delima, knjigama koje pišemo i katedrom za kojom stojimo borimo se protiv estradizacije mladosti i ne pristajemo na popularnost bez utemeljenosti u lepoti, dobroti, obrazovanju, vaspitanju i hrabrosti. I ne trudimo se da pametujemo, ne želimo da nipodaštavamo, ali zadržavamo svoje ljudsko pravo da se odužimo svim knjigama koje smo pročitale, svim učiteljima i profesorima koji su nas podučavali od osnovne škole do doktorata, i svim učenicima koje podstičemo da ne liče na rijaliti program, ni na estradni koncept života, koji im se tako agresivno i silovito nude kao popularni obrasci lepote postojanja.

dr Aleksandra Kuzmić dr Mirjana Stakić Savković

(Kurir/Jelena Pronić/Foto: Kurir)

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track