Najnovije vesti

Fleksitarijanci su među nama
Foto: Promo

Fleksitarijanci su među nama

Zabava

Možda vam naslov deluje preteće i opasno, ali zapravo je sušta suprotnost bilo kakvoj opasnosti i nema mesta za paniku. Govoreći o fleksitarijancima, mi zapravo mislimo na grupu ljudi koja se svesno ili nesvesno hrani na određeni način. Reč je dakle o načinu ishrane, a možda i stilu života u širem smislu.

Dijamant
foto: Promo

Fleksitarijanizam podrazumeva ishranu baziranu na biljnoj hrani, ali ne isključuje potpuno životinjske namirnice. Nije reč ni o kakvom novom pravcu ili pomodarstvu, iako je sam termin relativno novijeg datuma. Svakako, činjenica jeste da su fleksitarijanci bili, jesu i uvek će biti među nama. I dobro je da je tako, jer upravo ovaj način ishrane čuva naše zdravlje, ali i našu planetu.

Šta tačno fleksitarijanci rade i po čemu su tako posebni?

Dijamant
foto: Promo

Oni se naime hrane tako da veći deo njihovih obroka čine namirnice biljnog porekla. Iako se teži upotrebi celovitih namirnica i što manjoj konzumaciji prerađene hrane, fleksitarijanci su prilično fleksibilni u vezi svoje ishrane i uživaće i u obrocima koji inače ne čine bazu njihove ishrane. Možda se ovo čini kao slab pokret, bez jasnih pravila, bez imperativa poput vegetarijanstva ili veganstva, ali fleksitarijanci znaju da nije tako i suština je upravo u zlatnom pravilu balansa.

Dijamant
foto: Promo

Fleksitarijanci biraju obrok koji sadrži žitarice, mahunarke, voće, povrće, semenke, ali koriste i biljna ulja (maslinovo, laneno, kokosovo) za pripremu hrane, kao i semenke, orašaste plodove, brojne začine koji jela čine ukusnim i zanimljivim. Što se tiče životinjskih namirnica - riba, jaja, i mlečni proizvodi koriste se u manjim količinama, sa akcentom na lokalnu proizvodnju i domaće proizvode. Meso isto tako nije „prognano“ iz ishrane, pa se povremeno i ono nađe na trpezi fleksitarijanaca.

Da li se samo nama čini da nas ima mnogo više nego što smo verovali na početku teksta?

Dijamant
foto: Promo

Mogli bismo da nabrojimo brojne slavne ličnosti koje su se javno ili manje javno opredelile za ishranu biljnog porekla i verujemo da imaju prave, iskrene motive za to. Nabrojaćemo samo par imena: Bred Pit, Serena Vilijams, Majk Tajson, Zak Efron, Bijonse, Madona, Dženifer Lopez, Demi Mur, Kejt Vinslet, Dru Barimor... ali i naše bake, strine, komšije i mnogi drugi.

Naravno, mnogo je važniji nutricionistički sud, ima li ovakva ishrana smisla i koji su benefiti od nje?

Dijamant
foto: Promo

Uz napomenu da je teško pronaći istraživanja koja govore decidno o fleksitarijanizmu, a kako krutih pravila nema, ova nas ishrana dobrim delom podseća na podtip mediteranske, zasnovane na svežem lokalnom povrću i voću, orašastim plodovima, mahunarkama i žitaricama, sa malo ribe, domaćih jaja i kiselo-mlečnih proizvoda. Dokazano je da ovakav tip ishrane najviše štiti od sve prisutnijih hroničnih nezaraznih oboljenja poput dijabetesa i kardiovaskularnih bolesti. Osim toga, ovi su ljudi (fleksitarijanci koji ne znaju da se tako zovu) najdužeg životnog veka.

Svedoci smo da kvalitet hrane opada i da je jedini način da to sprečimo opšta promena i smanjena konzumacija industrijskih proizvoda, koji osim što nisu najbolji za nas, u velikoj meri zagađuju životnu okolinu.

Raspitajte se u svojoj okolini kako se to ljudi hrane, kako se osećaju, posmatrajte šta kolege jedu na pauzi i kakav im je nivo produktivnosti.

Dijamant
foto: Promo

Možda smo vas ubedili da je potrebno smanjiti konzumaciju mesa, iako nam cilj nije bilo ubeđivanje, ali daćemo odgovor i na pitanje – koji je to način ishrane koji će nam dati više energije, bolje zdravlje i očuvati našu okolinu, a tako posredno i nas.

Fleksitarijanski izazov

Jedite 5 porcija povrća i voća dnevno (jedna porcija je šoljica seckanog povrća ili jedna voćka, pri čemu insistiramo na povrću, a manje na voću zbog količine šećera)

Kombinujte mahunarke i žitarice (probajte različite kombinacije i odaberite omiljenu, npr. grašak i integralni pirinač, heljda i sočivo, leblebije i proso, bamije i spelta, bob i amarant...)

Sami pecite hleb (koristite heljdino, proseno, ražano, speltino, kukuruzno brašno, budite kreativni i uvek ćete dobiti drugačiji ukus, a i više ćete ceniti nešto što ste sami napravili)

Idite u zdravu hranu i kupite zrnevlje koje nikada niste probali, sigurni smo da ćete naći nešto takvo (npr. amarant, kinoa, polba, tef, čia)

Jedite meso, ali smanjite porciju (100 g mesa je zapravo dovoljno da dobijemo esencijalne aminokiseline kojih ima manje u biljnoj hrani, a u kombinaciji sa biljnim proteinima da dobijemo dovoljno proteina za čitav dan)

Radije birajte ribu zbog omega 3 masnih kiselina koje nam danas svima nedostaju, a koje pomažu smanjenje inflamacija u telu, za biljnu varijantu birajte lan, čiu i orase koje možete jesti svaki dan

Od mlečnih proizvoda birajte kefir, kiselo mleko, kiselu pavlaku, jogurt i sir

Čik pokušajte da ne zadržite ove male vredne promene u svom životu nakon svih boljitaka koje ćete neizbežno osetiti!

Autor: Tanja Olajdžija, spec. nutricionista-dijetetičar i klinički hipnoterapeut

Prijavite se na newsletter.

Svakog dana besplatan pregled vesti na vaš e-mail.

* Obavezna polja