Naime, iako je to nešto u šta većina vozača veruje i radi, čini se da taj postupak vašem automobilu više šteti nego koristi.
Šta je pogrešno u ovom vrlo upornom mitu, objasnio je trkač Stiven Čati, koji je doktorirao mašinstvo na Univerzitetu Viskonsin-Medison u SAD, Stiven čitav život radi s motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.
Čati kaže da držanje motora u praznom hodu po velikoj hladnoći, osim što uzalud troši gorivo, oduzima ulje nekim delovima motora kojima je ono ključno, naročito cilindrima i klipovima.
Kako to funkcioniše?
Pod normalnim uslovima, motor radi na mešavinu vazduha i pare goriva. Kad ta mešavina uđe u cilindar, klip ju komprimuje pri čemu – vrlo pojednostavljeno – dolazi do sagorevanja koje onda pokreće motor.
Ipak, kad je hladno vreme, gorivo puno teže isparava. Automobil će to kompenzovati dodavajući više goriva u mešavinu vazduha i pare goriva i tako nastaju problemi.
'Problem je u tome što dodajete više goriva u komoru za sagorevanje pri čemu deo goriva može dospeti do njenog zida. Gorivo je izvrsni rastvarač koji može isprati ulje sa zida komore, što može izazvati oštećenja ako motor u hladnim uslovima radi u leru duži vremenski period', objašnjava Čati.
'Vremenom nedostatak ulja može dovesti do oštećenja cilindra i klipova i to praktično znači smrt motora', kaže Čati.
Suprotno popularnom verovanju, puštanje automobila da po hladnoći radi u leru dok se ne zagreje ne produžava život motora. Naprotiv, skraćuje ga.
Koje je rešenje?
Srećom, ovo se događa samo kada je gorivo jako hladno. Ali, čim se zagreje, na temperaturi od oko 4 stepena Celzijusa, auto počinje da troši normalne količine goriva.
Zbog toga ste pomislili da će puštanje automobila da radi u leru rešiti ovaj problem. Ali nemojte mešati topao vazduh iz ventilacije s toplim motorom. Rad u leru je zapravo uzrok svih problema.
Najbrži način da brzo zagrete motor je da odmah započnete vožnju.
Možda ste nekad čuli i da ulje u servo volanu može biti prehladno, ali Čati odbacuje i tu tvrdnju:
"I ulje ćete brže zagrejati ako mu dopustite da radi upravo ono čemu je namenjeno. Trideset sekundi do jednog minuta bi trebalo da bude dovoljno. Pumpa za ulje će u početku možda proizvoditi čudne zvuke, ali puštanje auta da radi u leru pet ili deset minuta neće učiniti ništa ulju servo volana. Nećete postići ništa ukoliko servo volan stoji u mestu", istakao je Čati.
Još par saveta
U početku budite nežni s papučicom gasa. Automobilu je potrebno oko 15 minuta, u zavisnosti od uslova za vožnju, da postigne normalnu radnu temperaturu. Ako silovito gazite papučicu za gas i jurite čim upalite automobil, stvarate nepotrebni stres.
Osim toga, ako jurite odmah nakon što ste upalili automobil, potrošićete i do 12 odsto više goriva da biste prešli jednaku udaljenost.
Koreni mita
Grejanje motora u leru verovatno je navika iz vremena kad su se automobili oslanjali na karburatore. Ali već nakon 1980. počela je proizvodnja automobila s elektronskim ubrizgavanjem goriva i sva vozila danas rade na tom principu.
Ključna je razlika u tome što sistem ubrizgavanja goriva dolazi opremljen senzorom koji omogućava unos tačno određene mešavine vazduha i pare goriva da bi se postiglo sagorevanje. Motori s karburatorima nemaju taj važan senzor.
(Business Insider)