Najnovije vesti

ISKORENITE POGREŠNE NAVIKE I MITOVE: Ne puštajte automobil da radi u leru da bi se zagrejao
Foto: Profimedia

Rad u leru je uzrok svih problema

ISKORENITE POGREŠNE NAVIKE I MITOVE: Ne puštajte automobil da radi u leru da bi se zagrejao

Auto
Zimske uslove vožnje vaš automobil ionako teško podnosi, ali će još gore podneti ako u ranim jutarnjim časovima, kada su temperature najniže, pokušate da ga zagrejete tako što ćete ga pustiti da radi u mestu.
Ilustracija (Foto:Profimedia)
Ilustracija (Foto:Profimedia)

Naime, iako je to nešto u šta većina vozača veruje i radi, čini se da taj postupak vašem automobilu više šteti nego koristi.

Šta je pogrešno u ovom vrlo upornom mitu, objasnio je trkač Stiven Čati, koji je doktorirao mašinstvo na Univerzitetu Viskonsin-Medison u SAD, Stiven čitav život radi s motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.

Čati kaže da držanje motora u praznom hodu po velikoj hladnoći, osim što uzalud troši gorivo, oduzima ulje nekim delovima motora kojima je ono ključno, naročito cilindrima i klipovima.

Kako to funkcioniše?

Pod normalnim uslovima, motor radi na mešavinu vazduha i pare goriva. Kad ta mešavina uđe u cilindar, klip ju komprimuje pri čemu – vrlo pojednostavljeno – dolazi do sagorevanja koje onda pokreće motor.

Ipak, kad je hladno vreme, gorivo puno teže isparava. Automobil će to kompenzovati dodavajući više goriva u mešavinu vazduha i pare goriva i tako nastaju problemi.

'Problem je u tome što dodajete više goriva u komoru za sagorevanje pri čemu deo goriva može dospeti do njenog zida. Gorivo je izvrsni rastvarač koji može isprati ulje sa zida komore, što može izazvati oštećenja ako motor u hladnim uslovima radi u leru duži vremenski period', objašnjava Čati.

'Vremenom nedostatak ulja može dovesti do oštećenja cilindra i klipova i to praktično znači smrt motora', kaže Čati.

Suprotno popularnom verovanju, puštanje automobila da po hladnoći radi u leru dok se ne zagreje ne produžava život motora. Naprotiv, skraćuje ga.

Ilustracija (Foto:Profimedia)
Ilustracija (Foto:Profimedia)

Koje je rešenje?

Srećom, ovo se događa samo kada je gorivo jako hladno. Ali, čim se zagreje, na temperaturi od oko 4 stepena Celzijusa, auto počinje da troši normalne količine goriva.

Zbog toga ste pomislili da će puštanje automobila da radi u leru rešiti ovaj problem. Ali nemojte mešati topao vazduh iz ventilacije s toplim motorom. Rad u leru je zapravo uzrok svih problema.

Najbrži način da brzo zagrete motor je da odmah započnete vožnju.

Možda ste nekad čuli i da ulje u servo volanu može biti prehladno, ali Čati odbacuje i tu tvrdnju:

"I ulje ćete brže zagrejati ako mu dopustite da radi upravo ono čemu je namenjeno. Trideset sekundi do jednog minuta bi trebalo da bude dovoljno. Pumpa za ulje će u početku možda proizvoditi čudne zvuke, ali puštanje auta da radi u leru pet ili deset minuta neće učiniti ništa ulju servo volana. Nećete postići ništa ukoliko servo volan stoji u mestu", istakao je Čati.

Ilustracija (Foto:Profimedia)
Ilustracija (Foto:Profimedia)

Još par saveta

U početku budite nežni s papučicom gasa. Automobilu je potrebno oko 15 minuta, u zavisnosti od uslova za vožnju, da postigne normalnu radnu temperaturu. Ako silovito gazite papučicu za gas i jurite čim upalite automobil, stvarate nepotrebni stres.

Osim toga, ako jurite odmah nakon što ste upalili automobil, potrošićete i do 12 odsto više goriva da biste prešli jednaku udaljenost.

Koreni mita

Grejanje motora u leru verovatno je navika iz vremena kad su se automobili oslanjali na karburatore. Ali već nakon 1980. počela je proizvodnja automobila s elektronskim ubrizgavanjem goriva i sva vozila danas rade na tom principu.

Ključna je razlika u tome što sistem ubrizgavanja goriva dolazi opremljen senzorom koji omogućava unos tačno određene mešavine vazduha i pare goriva da bi se postiglo sagorevanje. Motori s karburatorima nemaju taj važan senzor.

(Business Insider)

RAZMENA SADRŽAJA

Inicijalizacija u toku...