Izložba "Spajanje" slovenačkog vajara Boštjana Kavčiča: Dođite u Kulu IV tvrđave Golubački grad - u utorak u podne
Pozivamo vas na izložbu "Spajanje" slovenačkog vajara Boštjana Kavčiča, u utorak, 29.4 u 12 časova u Kuli IV tvrđave Golubački grad. Postavku su podržali Ministarstvo kulture Republike Slovenije, Ambasada Republike Slovenije u Beogradu i Galerija Božidar Jakac.
Pročišćavanje i regeneracija. Tako bi - u par reči mogli da predstavimo izuzetno kompleksnu, multidisciplinarnu i dinamičnu izložbu "Spajanje", slovenačkog vajara Boštjana Kavčiča u kuli IV tvrđave Golubački grad.
Duhovno oslobađanje u simbiozi sa energijom Dunava ali i legendama vezanim za srednjevekovnu tvrđavu - bili su veliki podsticaj za ovu jedinstvenu interaktivnu postavku, koja će u prostoru tvrđave "čuvara Đerdapa", trajati gotovo pola godine. Boštjan se na ovaj način prvi put predstavlja srpskoj publici. Sintezom arhetipskog i savremenog - on apeluje na ravnotežu, spajanje prostora Balkana, kao i vraćanje izvorne energije mesta. Jer regija Balkana, ali i Mediterana (na njegovoj intimnoj mapi ona je poput praiskonskog bića koje je nazvao "Bela Boginja") - zapravo je jetra koja regeneriše krv čitave planete.
Jer i sama Golubačka tvrđava je traumatično mesto za koje se vezuje priča o lepoj Golubani, koja je zbog očuvanja časti bila okovana u kamenu. Mesto njenog stradanja je Baba - kaj stena, koja se nalazi na drugoj strani obale. Umetnik ne želi da banalno akcentuje tragični događaj, no da pročisti prostor Golubanine patnje - istražujući tragove viđenog, proživljenog i oživljenog. Babakaj mu je ekvivalent za muški princip, jer reku doživljava kao ženski.
Ceo projekat je osmišljen kao neposredno upoznavanje publike sa umetnikovom idejom, jer je ovo zaista retka prilika da posetioci nisu samo posmatrači, već i aktivni učesnici, i od toga zavisi njen tok i dramaturgija. Sama postavka naoko je jednostavna, istovremeno - promišljeno, višeznačno postavljena na pet nivoa, pet energetskih polja u Četvrtoj kuli Golubačke tvrđave. Ambijentalne celine kojima se publika uzlazno kreće, sugestivno su povezane i Boštjan ih posmatra kao uspostavljanje zajedništva, odnosno svetlosni stub u kome se spajaju životna snaga posetilaca i artefakta, Zemlje i svemira.
Inače, prethodnica golubačke izložbe je bila pre nekoliko godina u Sloveniji u bivšem zatvoru u Rajhenburgu, na Savi...gde je ovaj umetnik takođe na mestu patnje - oživljavao prirodne procese.
Tako je svaka nova Boštjanova postavka izazov, jer komunicira sa uslovima i prirodom pojedinačnog galerijskog ili istorijskog ambijenta.
Istražujući transformacijski karakter predmeta, kao i mogućnosti regeneracijskog u prostoru, on formira slojevite narative o vremenu, energiji i primordijalnom.
Kroz umetnički opus dug gotovo tri decenije, Boštjan Kavčič se bavio spajanjem skulpture ali i iskustava novih medija. Uvek angažovano, intuitivno, autentično - istražujući suštinsku prirodu elemenata balkanskog podneblja - kamena, vode, drveta, metala. Za njega su misao i materija jednako važni, spojeni u intimnu vrstu savremene duhovnosti i u večitoj borbi protiv devastacije, čime ukazuje na slojevitosti životnog.
I kao što su reke neraskidivo vezane za zemlju, dajući joj vitalnost, Boštjan na taj način, recentnim delima iskonski povezuje teritorije gde teku dve reke - Slovenije i Srbije...sintetišući izvor Save u Sloveniji i snagu Dunava kod Đerdapa, baš kao što nam poručuje i "Vodeni duh" Franca Prešerna.
Maja Živanović, likovni kritičar