Slušaj vest

Novo izdanje Beldoksa održaće se od 21. do 27. maja na deset lokacija širom Beograda. Publiku očekuje raznovrstan filmski program, prateći sadržaji, nova tematska usmerenja i sveža selekcija autora iz celog sveta. Ipak, poseban fokus ove godine stavljen je na biografske filmove. Kroz različite programske celine, Beldoks donosi čak nekoliko dokumentaraca koji na specifičan, autentičan način otkrivaju ogoljene životne priče - onih velikih ljudi koji više nisu među nama, svedoka prošlih epoha, izgubljenih u savremenoj svakodnevici, ali i tihih heroja, everymana, čiji životi i borbe, iako daleki, u nama bude duboko prepoznavanje. Tu su priče o Dejvidu Linču do novog pogleda na život Vlade Divljana s potpisom nagrađivanog reditelja Marka Đorđevića. Kurir vam donosi sedam favorita.

LYNCH.jpeg
Foto: Beldocs promo


1. "Dejvid Linč: Ne gledaj u mene", dokumentarac Gija Žirara iz 1989. godine, pruža retku priliku da zavirimo u svet Dejvida Linča - jednog od najenigmatičnijih autora savremenog filma. Umesto biografskih detalja i objašnjenja njegovih kultnih dela, kao što su "Glava za brisanje" ili "Plavi somot",, film nas vodi u prostor svakodnevnog stvaranja - tišinu, promišljanje, eksperiment. Ovaj film biće prikazan u okviru projekcija "In memoriam" posvećene ovom velikom autoru.

marko-djordjevic-reditelj-filma-za-danas-toliko-foto-ruzica-ristivojevic.jpg
Foto: Ružica Ristivojević

2. "Iza osmeha", dokumentarni film reditelja Marka Đorđevića, autora igranih filmova "Moj jutarnji smeh" i "Za danas toliko", biografski je portret Vlade Divljana, snimljen deset godina nakon njegove smrti. U trenutku kada porodica otvara kutije sa njegovim ličnim stvarima, među brojnim uspomenama pronalaze i snimke nastale malom kućnom kamerom. Ti materijali - intimni prikazi porodičnog života, stvaranja muzike u kućnoj sobi, probe sa bendom - čine okosnicu filma i otvaraju pogled u unutrašnji svet jednog od najvoljenijih muzičara s ovih prostora. Film "Iza osmeha" deo je celine "Srpski takmičarski program".

IZA OSMEHA Vlado Divljan.jpg
Foto: Beldocs promo

3."Monika Beluči sreće Mariju Kalas", film autora Janisa Dimolistatosa, premijeru imaće u okviru selekcije "Prime Time" na ovogodišnjem Beldoksu. Ovaj dokumentarni portret snimljen je kao dijalog između dve izuzetne žene - Marije Kalas i Monike Beluči - koje, iako potekle iz različitih vremena i životnih okolnosti, dele duboku, potpunu posvećenost umetnosti. Kroz intimne memoare, lična pisma i retke arhivske snimke, film osvetljava unutrašnji svet Marije Kalas.

Bellucci Monica Callas_Marcel Hartmann_5335_3359.jpeg
Monika Beluči Foto: Beldocs promo

4. "Blum - Gospodari svoje budućnosti" donosi priču rediteljke Jasmile Žbanić o Emeriku Blumu, preduzetniku i vizionaru koji je u posleratnoj Bosni i Hercegovini osnovao "Energoinvest", kompaniju zasnovanu na modelu radničkog samoupravljanja. Kroz bogatu arhivu i svedočenja film prikazuje kako je Blum u ruralnom i razrušenom okruženju uspeo da izgradi globalnu firmu, vođen filozofijom koja danas deluje gotovo utopijski. Film će biti prikazan u okviru specijalne selekcije "Bitka za stvarnost" gostujućeg kustosa Galeba Nikačevića.

5. "Crni Ljubivoje", autora Predraga Velinovića, svetsku premijeru imaće u okviru celine "Srpski takmičarski program" na predstojećem Beldoks festivalu. Film predstavlja intimni portret istaknutog dramskog umetnika Ljubivoja Tadića, prvaka drame Narodnog pozorišta u Beogradu.

SRPSKI TAKMIČARSKI - crni ljubivoje.jpg
Foto: Beldocs promo

6. "Ej, salaši" je dokumentaristički portret o Zvonku Bogdanu, tamburašima i, kako je autorka filma Maja Uzelac navela, "jednom vremenu koga više nema". Film će svetsku premijeru imati u okviru programske celine "Posebne projekcije".

Zvonko Bogdan. Ej Salasi.jpg
Foto: Beldocs promo

7. "Koki, ćao" je kratkometražni film holandskog autora Kventona Milera, koji prati priču o 67 godina starom papagaju Kokiju, nekadašnjem ljubimcu Josipa Broza Tita. Kombinujući neobjavljene snimke iz državnih arhiva sa autentičnim materijalima razgovora sa školskim grupama i turistima koji posećuju njegov kavez, Miler portretiše Kokija, koji je bio simbol jedne države, ali i, najbitnije, verni Titov prijatelj. Film će konačno videti i naša publika.

Koki still34 c Quenton Miller.jpg
Foto: Beldocs promo